دریافت رژیم لاغری آنلاین

بهترین رژیم غذایی برای بیماران تعویض دریچه قلب

متخصصان قلب پس از جراحی دریچه قلب، تاکید دارند که بر روی یک رژیم غذایی غنی از مواد مغذی و فیبر بالا و سرشار از غلات کامل، میوه ها، آجیل ها، پروتئین ها و چربی های مفید برای قلب تمرکز کنید. اما آیا رعایت رژیم غذایی تعویض دریچه قلب می تواند بر روی وضعیت جسمانی بیماران تاثیرگذار باشد؟ برای رسیدن به پاسخ این سوال با ایده آل شو همراه ما باشید.

تعویض دریچه قلب چیست؟

جراحی تعویض دریچه قلب شامل جایگزینی دریچه قلب آسیب دیده یا بیمار با یک دریچه مصنوعی مکانیکی یا بیولوژیکی است. بهبودی اغلب هفته ها تا ماه ها با تاکید بر بهبودی، بازیابی قدرت و سازگاری با دریچه جدید به طول می انجامد. پس از روشی مانند تاوی یا تعویض دریچه آئورت ترانس کاتتر (TAVR)، تمرکز بر تغذیه سالم برای قلب بسیار مهمتر است. TAVR اغلب برای درمان تنگی آئورت، که به عنوان نارسایی دریچه قلب نیز شناخته می شود، مورد نیاز است.

رژیم غذایی تعویض دریچه قلب

تغذیه سالم بخش مهمی از بهبودی است، زیرا به حمایت از روند بهبودی کمک می کند، خطر عوارض را کاهش داده و شرایطی را که می تواند قلب را تحت فشار قرار دهد، مدیریت می کند. در ادامه چند نکته اساسی رژیم غذایی وجود دارد که باید هنگام تمرکز بر بهبودی خود به خاطر داشته باشید.

بعد از تعویض دریچه قلب چه رژیمی را باید رعایت کرد؟

پس از جراحی تعویض دریچه قلب، روی غذاهای غنی از مواد مغذی، فیبر بالا و مواد ضد التهابی مانند غلات کامل، میوه ها و سبزیجات تازه، آجیل، پروتئین های مفید برای قلب و حبوبات تمرکز کنید. این دسته از مواد غذایی شامل:

۱) غلات کامل

پس از جراحی، زمانی که احساس کمتری نسبت به بهترین حالت خود دارید، ممکن است غذاهای ساده و ملایم مانند نان تست یا بلغور جو را ترجیح دهید. غلات کامل مانند برنج قهوه‌ای، کینوآ، گندم سیاه، نان گندم کامل و جو دوسر، بر خلاف غلات تصفیه شده، حاوی مواد مغذی ضروری و فیبر هستند که از سلامت قلب حمایت می کنند.

بر اساس مطالعه‌ای که بیش از ۲۰۰۰۰۰ شرکت کننده در آن حضور داشتند، مصرف بیشتر غلات کامل و بیشتر غذاهای سبوس دار، به جز ذرت بو داده، با کمترین خطر قابل توجه ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب (CHD) مرتبط است.

۲) میوه ها و سبزیجات

میوه ها و سبزیجات سرشار از آنتی اکسیدان ها، ویتامین ها و فیبر بوده و به کاهش التهاب، تقویت سیستم ایمنی و حمایت از سلامت کلی قلب کمک می کنند. انواع توت ها، مرکبات و سبزیجات رنگارنگ گزینه های عالی هستند.

یک مطالعه منبع معتبر شامل ۱۳۵۳۳۵ شرکت‌کننده در مناطق مختلف نشان داد که مصرف بیشتر میوه‌ها و سبزیجات با کاهش بیماری‌های قلبی عروقی و خطر مرگ و میر در طی حدود ۷ سال مرتبط است. مهمترین فواید آن در طی ۳-۴ وعده در روز مشاهده شد.

نکته مهم این است که پزشک ممکن است پس از جراحی کاهش مصرف غذاهای غنی از ویتامین K مانند اسفناج یا هویج را به شما پیشنهاد دهد، زیرا ممکن است با داروهای ضد انعقاد رقیق کننده خون تداخل داشته باشند.

۳) پروتئین سالم برای دریچه قلب

اگر بعد از جراحی با مشکلات گوارشی مواجه شده باشید، انتخاب گزینه های پروتئین کم چرب در ابتدا ممکن است مفید باشد. این ممکن است شامل سینه مرغ بدون پوست یا تکه های بدون چربی گوشت گاو تغذیه شده با علف باشد که حاوی مشخصات اسید چرب مطلوب‌تری است.

با بازگشت اشتهایتان، به تدریج ماهی‌های چرب مانند سالمون، ماهی تن یا ساردین را در رژیم غذایی خود بگنجانید. ماهی ها غنی از اسیدهای چرب امگا ۳ محافظ قلب و ضد التهاب بوده و مزایای ارزشمندی را ارائه می دهند. یک بررسی منبع معتبر از ۴۰ مطالعه گروهی نشان داد که افزایش روزانه ۲۰ گرمی در مصرف ماهی با کاهش ۴ درصدی در بروز بیماری عروق کرونر قلب (CHD) و میزان مرگ و میر مرتبط است.

۴) رژیم غذایی تعویض دریچه با حبوبات

حبوباتی مانند لوبیا، عدس و نخود فرنگی ترکیبی غنی از مواد مغذی فیبر و پروتئین هستند. این مواد به مدیریت کلسترول و تثبیت قند خون کمک کرده و برای بهبودی پس از جراحی قلب مفید هستند. علاوه بر این، حبوبات عموماً به راحتی هضم می شوند، و در دوره نقاهت یعنی زمانی که بدن ممکن است به گزینه های ملایم‌تر و غنی از مواد مغذی نیاز داشته باشد، انتخاب خوبی هستند. یک مطالعه ارتباط قابل توجهی بین مصرف کل حبوبات و کاهش خطر بیماری قلبی عروقی (CVD و CHD) پیدا کرد.

۵) آجیل

گردو، بادام و پسته از آجیل های مفید برای قلب بوده و سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳، چربی های غیراشباع و آنتی اکسیدان ها هستند که عملکرد قلب را تقویت کرده و التهاب را کاهش می دهند.
یک تجزیه و تحلیل معتبر از ۲۰۰۰۰۰+ شرکت کننده نشان داد که مصرف یک وعده (۲۸ گرم) آجیل حداقل پنج بار در هفته به طور قابل توجهی خطرات CVD و CHD را کاهش می دهد. بعد از جراحی دریچه قلب برای به حداقل رساندن فشار خون و کاهش فشار بر قلب گزینه های کم نمک را در نظر بگیرید.

۶) لبنیات در رژیم غذایی تعویض دریچه

محصولات لبنی مانند پنیر و ماست دارای مواد مغذی ضروری مانند پروتئین و کلسیم هستند که برای بهبودی پس از جراحی و سلامت کلی مهم هستند. ماست غنی از پروبیوتیک ها نیز می تواند به هضم غذا بعد از جراحی کمک کند. در حالی که انتخاب لبنیات کم‌چرب در ابتدا ممکن است به هضم راحت‌تر پس از جراحی کمک کند، مطالعات اخیر منبع معتبر این تصور را به چالش می‌کشد که شیر کامل و ماست پرچرب بر سلامت قلب تأثیر منفی می‌گذارند. تحقیقات جدید نشان می دهد که لبنیات پرچرب ممکن است خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را افزایش ندهد و حتی می تواند مزایای پیشگیرانه داشته باشد.

غذاهای ممنوعه بعد از تعویض دریچه قلب

پس از تعویض دریچه قلب، اغلب توصیه می شود از مصرف غذاهای خاصی که ممکن است قلب را تحت فشار قرار دهند یا با داروها تداخل داشته باشند، خودداری کنید.

  • غذاهای پر نمک: برای جلوگیری از احتباس مایعات و کاهش فشار بر قلب، مصرف نمک را محدود کنید. به دنبال TAVR، مهم است که احتباس آب را به حداقل برسانید، بنابراین از مصرف انواع کنسرو شده پر از سدیم خودداری کنید.
  • غذاهای بسیار تند: غذاهای تند ممکن است باعث ناراحتی گوارشی یا سوزش سر دل در برخی افراد شود.
  • ویتامین K بالا: مصرف ویتامین K را کنترل کنید، زیرا بر خون تأثیر می گذارد.
  • غذاهای سرخ شده و چربی های ترانس: غذاهای سرخ شده و چربی های ترانس را کاهش دهید زیرا می توانند التهاب را افزایش داده و به تجمع کلسترول کمک کنند.
  • قند بیش از حد: قند اضافی می تواند به التهاب، افزایش وزن، فشار خون بالا و افزایش تری گلیسیرید دامن بزند.
  • کافئین و الکل: این مواد می توانند با داروها تداخل داشته باشند و بر ریتم قلب و بیماری هایی مانند فیبریلاسیون دهلیزی تأثیر بگذارند.
  • کربوهیدرات های تصفیه شده: غذاهای حاوی کربوهیدرات های تصفیه شده بالا و مواد مغذی کم مانند نان سفید و شیرینی ها ممکن است به افزایش وزن و التهاب کمک کنند.

عوارض جانبی مرتبط با اشتها پس از تعویض دریچه قلب

پس از تعویض دریچه قلب، ممکن است به دلیل استرس جراحی و داروها دچار کم اشتهایی، تغییر در چشایی یا احساس گرسنگی کمتر شوید. بنابراین اگر کمتر از حد معمول احساس گرسنگی می‌کنید، خیلی تعجب نکنید، زیرا بسیاری از افراد دچار همین مشکل می‌شوند. شاید غذا نسبت به قبل کمتر اشتها آور و خوش طعم به نظر می رسد. حتی ممکن است طعم فلزی غیرعادی در دهان یا تغییر در حس بویایی خود تجربه کنید. خوردن کم و مکرر بهترین روش برای حمایت از بهبودی بدن شما است.

کاهش وزن بعد از عمل تعویض دریچه

اگرچه طبیعی و معقول است که بخواهید به وزن ایده آل خود برسید، به طور کلی یک رژیم غذایی بسیار سخت شامل کاهش وزن سریع بهترین ایده قبل از جراحی نیست. اگر به لطف تلاش‌هایتان خیلی سریع رژیم گرفته‌اید و وزن کم کرده‌اید، منطقی است که رژیم غذایی خود را طوری تنظیم کنید که کالری بیشتری برای مدیریت سرعت کاهش وزن خود داشته باشید. برنامه غذایی خود را به گونه‌ای تنظیم کنید که به جای رژیم غذایی شدید، حدود یک ۱ کیلوگرم در هفته کم کنید، مگر اینکه پزشک یا متخصص تغذیه به شما توصیه های متفاوتی داده باشد.

کلام آخر رژیم غذایی تعویض دریچه قلب

پس از جراحی دریچه قلب، مصرف یک رژیم غذایی غنی از مواد مغذی ابزار قدرتمندی برای بهبودی است. میوه‌ها، سبزیجات، پروتئین‌های مفید برای قلب و غلات کامل را برای بهبود، حمایت از سیستم ایمنی و سلامتی کلی در نظر بگیرید.

شروع با گزینه های ملایم و کم چربی را در نظر بگیرید و به تدریج با بهبود اشتها و هضم، چربی های سالم را به آن اضافه کنید. مصرف نمک برای کنترل مایعات و فشار خون رعایت کرده و اگر از داروهای ضد انعقاد مانند وارفارین، ریواروکسابان، آپیکسابان و غیره استفاده می کنید، با پزشک خود در مورد مصرف ویتامین K صحبت کنید. به طور کلی، انتخاب غذاهای سالم بهبودی سریع‌تر را تسهیل می‌کند و به بازیابی قدرت و شادابی بعد از جراحی کمک می‌کند.

منبع

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی خود، کد رهگیری را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید.
© همیارسیستم