دریافت رژیم لاغری آنلاین

رژیم غذایی DASH برای کاهش فشار خون

رژیم غذایی Dash بر روی اندازه وعده ‌های غذایی و خوردن انواع غذاهای مختلف تاکید دارد. کلمه DASH به معنی رویکرد غذایی برای توقف فشار خون می‌باشد.

رژیم غذایی دش نگاه طولانی مدت به تغذیه سالم دارد و طوری طراحی شده که به درمان یا ممانعت ابتلا به فشار خون کمک می کند. همچنین رژیم غذایی Dash شما را به کاهش سدیم در رژیم خود و خوردن انواع مختلف غذاهای سرشار از پتاسیم ،‌کلسیم و منیزیم که فشار خون را کاهش می دهند تشویق می کند. با دنبال کردن برنامه رژیم غذایی Dash شما قادر خواهید بود در طی ۲ هفته مقدار فشار خون خود را به میزان ۲ واحد کاهش دهید. با گذشت زمان فشار خون سیستولیک شما با کاهش چشم گیری به میزان ۸ الی ۱۴ واحد روبرو می‌شود که باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری های مختلف می شود. رژیم غذایی Dash در کنار کاهش فشار خون فواید دیگری نیز دارد. همچنین این رژیم از پوکی استخوان، سرطان، بیماری‌های قلبی، سکته ی مغزی و دیابت جلوگیری می‌کند.

نمک در برنامه رژیم غذایی Dash

سطح سدیم

رژیم دش حاوی سبزیجات، میوه‌ها، لبنیات کم چرب، غلات،‌ ماهی،‌ مرغ و آجیل می باشد.

علاوه بر رژیم استاندارد DASH، یک نمونه رژیم دش با سدیم کمتر هم وجود دارد. شما بنابر نیاز خود می توانید یکی را انتخاب کنید.

– رژیم استاندارد: تا ۲۳۰۰ میلی گرم سدیم در روز می‌توانید مصرف کنید.

– رژیم با سدیم کمتر: تا ۱۵۰۰ میلی گرم سدیم در روز می‌توانید مصرف کنید.

رژیم غذایی Dash توصیه می کند که مقدار ورودی سدیم بدن باید از ۲۳۰۰ میلی گرم کم تر باشد. این درحالی است که انجمن قلب آمریکا ۱۵۰۰ میلی گرم سدیم در روز را بالاترین حد مصرف آن برای بزرگسالان می داند. اگر شما سطح سدیم مصرفی بدن خود را نمی دانید حتما قبل از هرگونه رژیم به پزشک متخصص خود مراجعه کنید.

برنامه رژیم غذایی dash برای کنترل فشار خون

در رژیم غذایی DASH چه چیزی بخوریم ؟

هر دو برنامه غذایی رژیم Dash شامل مقدار زیادی غلات،‌ میوه، سبزیجات و محصولات لبنی کم چرب می باشد. همچنین شامل ماهی، مرغ و حبوبات می‌ باشد و توصیه می‌شود از آجیل و تخمه در هفته به مقدار کم استفاده شود.

خوردن گوشت قرمز،‌ شیرینی و غذاهای چرب به مقدار کم بلامانع است. این در حالی است که کلسترول و چربی اشباع شده در رژیم غذایی Dash جایی ندارد.

نیم نگاه به میزان توصیه شده برای گروه‌های غذاهایی:

۱- غلات: ۶ تا ۸ وعده در روز

غلات شامل نان،‌ برنج و‌ پاستا می‌شود. منظور از وعده برای غلات، بدین صورت است: یک تکه نان گندمی، نصف پیمانه برنج یا پاستای پخته شده.

۲- سبزیجات: ۴ تا ۵ وعده در روز

شامل گوجه، هویج، کلم بروکلی، سیب زمینی، انواع سبزیجات مملو از فیبر، ویتامین، مواد معدنی مانند کلیسم و پتاسیم. هر وعده سبزیجات شامل ۱ پیمانه سبزیجات برگدار یا نصف پیمانه سبزیجات خام یا پخته.

لبنیات در رژیم dash

۳- لبنیات: ۲ تا ۳ وعده در روز

شیر، ماست، پنیر و بقیه محصولات لبنی بزرگترین منابع کلسیم، ویتامین D و پروتئین هستند. ولی نکته اصلی این است که شما مطمئن باشید لبنیاتی را که انتخاب می‌کنید کم چرب یا بدون چربی باشند. چون در غیر این صورت، منبع بزرگی از چربی خواهند بود. بیشتر این چربی‌ها، اشباع شده هستند. هر وعده برای لبنیات بصورت زیر می‌باشد: ۱ پیمانه شیر بدون چربی یا ۱% چربی، ۱ پیمانه ماست کم چرب، حدود ۴۲ گرم پنیر نیم چرب.

۴- گوشت بی چربی مرغ و ماهی: ۶ وعده یا کمتر

گوشت منبعی سرشار از پروتین، ویتاین بی، آهن و زینک است. از گوشت‌ های گفته شده بیشتر از ۱۷۰ گرم استفاده نشود. کم کردن میزان گوشت در رژیم غذایی برای سبزیجات جا باز خواهد کرد و این به مراتب بهتر خواهد بود.

۵- آجیل، تخمه و حبوبات: ۴ تا ۵ وعده در هفته

بادام، تخمه آفتاب گردان، لوبیا قرمز، نخود فرنگی، عدس و دیگر حبوبات در دسته مواد غذایی حاوی منیزیم، پتاسیم و پروتین هستند. همچنین حاوی فیبر و ترکیباتی گیاهی هستند که باعث جلوگیری از سرطان و بیماری های قلبی و عروقی می‌شوند. به دلیل میزان کالری بالای حبوبات، اندازه وعده‌های آن‌ها بسیار کم باید باشد. به طوریکه در هفته چندبار باید استفاده شوند. به طور مثال: یک سوم پیمانه آجیل، ۲ قاشق غذاخوری تخمه و نصف پیمانه لوبیای پخته شده.

۶- روغن و چربی: ۲ تا ۳ وعده در روز

اصولا چربی‌ها باعث جذب ویتامین های مهم و حیاتی بدن می‌شوند و به قوی‌تر شدن سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند. اما مقدار زیاد چربی باعث افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، دیابت و چاقی می‌شود. رژیم غذایی Dash کل چربی مصرفی را به ۳۰% کالری دریافتی محدود می کند. اندازه وعده‌های چربی و روغن: ۱ قاشق چای خوری کره گیاهی، ۱ قاشق غذاخوری مایونز یا ۲ قاشق غذاخوری سس سالاد.

۷- شیرینی: ۵ وعده یا کمتر در هفته

مجبور به ترک ناگهانی شیرینی‌ها در این برنامه غذایی نیستید بلکه از آنها به زیادی قبل استقبال نکنید. به طور مثال یک قاشق غذاخوری شکر، ژله یا مربا، نصف پیمانه دسر، یا یک پیمانه لیموناد.

منع مصرف مشروبات الکلی و کافئین

نوشیدن بیش از حد مشروبات باعث افرایش فشار خون می شود و در این رژیم منع شده است.

برنامه غذایی ذکر شده اصلا توصیه به مصرف کافئین نمی کند. تاثیر کافئین بر خون نامعلوم است ولی حداقل می تواند باعث افزایش فشار خون به صورت موقت شود. اگر از فشار خون رنج می برید یا فکر می کنید تاثیری روی فشار خون دارد، حتما قبل از استفاده مکرر از آن با پزشک خود صحبت کنید. بهتر است به این مسئله توجه داشته باشید که برخی از داروهای فشار خون می توانند باعث افزایش وزن شوند بنابراین بهتر است مراقب ابتلا به فشار خون بود.

برنامه تمرینی بدنسازی برای لاغری

رژیم غذایی DASH و لاغر شدن

اگرچه برنامه غذایی بالا، برنامه لاغری نیست ولی به ناچار چند پوندی به دلیل انتخاب غذاهای سالم وزن کم خواهید کرد.

برنامه DASH به حالت کلی شامل ۲۰۰۰ کالری در روز می باشد. اگر به دنبال کم کردن وزن هستید، قاعدتا باید کالری کمتری نوش جان کنید.

نکته‌هایی حول کم کردن سدیم

غذاهای توصیه شده در این برنامه از نظر داشتن سدیم بسیار ناچیز هستند. بنابراین با رعایت کردن فقط این برنامه قادر خواهید بود سدیم بدن خود را کاهش دهید. سدیم بیشتری با نکته‌های زیر کم خواهید کرد:

# استفاده از طعم دهنده ‌ها یا ادویه ‌های بدون سدیم برای سالادها و غذاها به جای سدیم

# اضافه نکردن نمک زمان پختن برنج و پاستا

# خرید غذاهایی که روی بسته بندی آنها از کم بودن یا نبودن سدیم در آنها خبر می‌دهد.

جمع بندی

– تغییر پله به پله

اگر در حال حاضر ۲ یا ۳ وعده میوه و سبزیجات در روز مصرف می کنید،‌ سعی کنید ۲ وعده دیگر در زمان ناهار و شام اضافه کنید. به جای استفاده ناگهانی از غلات، به تدریج آن را اضافه کنید.

– تشویق و تنبیه

خودتان را با جایز‌ه های غیر خوراکی تشویق کنید. به یاد داشته باشید که هرکسی اشتباه می کند بخصوص زمانی که چیز جدیدی یاد می گیرد.

– فعالیت بدنی

به یاد داشته باشید که فعالیت بدنی همراه با رژیم غذایی Dash باعث کاهش سدیم بدن به میزان زیادی می‌شود.

– کمک بخواهید

اگر وسط راه احساس خستگی یا ناامیدی کردید حتما با پزشک خود در میان بگذارید چرا که با نکاتی که به شما گوش زد می کنند، شما را به حالت اول بازخواهید گرداند.

در آخر، به یاد داشته باشید تغذیه ی سالم، هیچ یا همه ‌چیز خوردن نیست. چیزی که مهم است،‌ این است که به طور متعادل غذای سالم به همراه تنوع زیاد بخورید .

مرکز تغذیه و رژیم درمانی کلینیک قلب دکتر نجفی | رژیم لاغری

پاسداران | گلستان ششم | پلاک ۴۱
☎️ ۰۲۱۲۲۸۷۴۸۹۹

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی خود، کد رهگیری را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید.
© همیارسیستم
درحال دریافت اطلاعات