دریافت رژیم لاغری آنلاین

آیا افزایش وزن ناشی از مصرف داروهای فشار خون اجتناب ناپذیر است؟

بتا بلوکرها که معمولا برای درمان فشار خون بالا و سایر مشکلات قلبی مصرف می شوند، باعث افزایش وزن در تعداد قابل توجهی از بیماران می شوند. میانگین افزایش وزنی که می‌توان مستقیماً به این داروها نسبت داد، ۹۰ گرم تا ۱٫۸ کیلوگرم است. پس علت شکایت بیماران قلبی از ناتوانی در کاهش وزن چیست؟ پاسخ ممکن است در نحوه تأثیرگذاری داروهای فشار خون و افزایش وزن ناشی از آنها بر بدن باشد. اما چگونه می توان این شرایط را مدیریت کرد؟ در ادامه این پست از ایده آل شو شما را با برخی از راهکارها آشنا خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

ارتباط داروهای فشار خون و افزایش وزن

داروهای مسدودکننده بتا برای درمان بسیاری از بیماری ها از جمله فشار خون بالا، نارسایی قلبی، میگرن، گلوکوم و اضطراب تجویز می شوند. این دسته از داروها با مسدود کردن اثرات هورمون اپی نفرین (که بیشتر به عنوان آدرنالین شناخته می شود) به کاهش فشار خون کمک می کنند. این داروها با باز کردن رگ ها و شریان ها باعث بهبود جریان خون شده و آنها به ضربان قلب آهسته‌تر و با نیروی کمتر کمک می کنند که در نهایت منجر به کاهش فشار خون می شود.

داروی فشار خون بتابلوکر و افزایش وزن

انواع قدیمی داروهای بتا بلوکر، به ویژه آتنولول، متروپرولول و پروپرانولول می توانند باعث تجمع چربی در ناحیه شکم و افزایش سطح تریگلیسیرید خون شوند. این روند در چند ماه اول درمان به صورت ملایم و موقتی شروع می شود اما مشکل واقعی با واکنش های دیگر بدن آغاز می گردد. بتابلوکرها سرعت متابولیسم را کاهش می دهند، به این معنی که شما کالری کمتری می سوزانید. آنها با آرام سازی بدن و کاهش بی قراری می توانند میزان کالری سوختی شما را تا چند صد در روز کاهش دهد. در نهایت، آنها با کاهش ضربان قلب به بدن احساس خستگی وارد کرده و می توانند باعث کاهش استقامت و میل فعلی به ورزش شوند.

به نظر نسخه های دارویی جدیدتر، مانند کارودیلول (Coreg) خطر کمتری برای اضافه وزن با خود به همراه دارند. خبر خوب در مورد داروهای با ساختار قدیمی این که افزایش وزن در چند ماه اول پس از شروع دارو اتفاق می افتد و سپس به طور کلی متوقف می شود. از طرفی داروهای فشار خون مرتبط با افزایش وزن معمولاً تجویز نمی شوند مگر اینکه سایر داروها مؤثر واقع نشده باشند و یا ممکن است به منظور درمان یک بیماری قلبی خاص تجویز شوند.

کنترل مدیریت وزن همزمان با مصرف داروهای فشار خون

ممکن است به نظر برسد که وقتی این داروها را مصرف می‌کنید، قادر به هیچگونه تغییری نخواهید بود. شما کالری کمتری می سوزانید و ممکن است بخواهید حتی کمتر از قبل ورزش کنید. حتی اگر قبل از شروع داروهای بتا بلوکر غذای سالمی مصرف می کردید، ممکن است هر ماه بین ۱٫۳ تا ۲٫۲ کیلوگرم افزایش وزن پیدا کنید. با افزایش خطرات سلامتی که با افزایش وزن همراه است، تنها پذیرش مشکل راه حل درمان آن نیست. شما باید نسبت به وزن خود فعالتر باشید، هر چند اگر در گذشته چنین ارزشی نداشت.

✔ به مدت دو هفته در یک دفتر هر آن چه که می خورید و می نوشید را یادداشت کنید. این کار باعث یافتن میانگین کالری روزانه شما خواهد شد.

✔ متوسط کالری دریافتی خود را به ۲۵۰ در روز کاهش دهید. اگر به منوی متوسط خود نگاهی بیندازید متوجه خواهید شد که این کار ساده‌تر از آن چیزی است که به نظر می رسد. قطع کردن نوشابه ها به تنهایی می تواند این هدف را محقق کند.

✔ ورزش و کالری سوزی ممکن است برای مصرف کنندگان بتا بلوکرها دشوارتر باشد. پیاده روی کنید، با بچه ها بازی کنید، ورزش کنید یا نوعی حرکت انجام دهید که مازاد دریافتی روزانه ۲۵۰ کالری شما را بسوزاند.

✔ اگرچه ممکن است به نظر آسان نبوده و یا هرگز فرآیند طبیعی نباشد که قبلاً از آن لذت می بردید، اما دستیابی و حفظ وزن سالم با مصرف های بتابلوکرها همچنان امکان‌پذیر است. شما باید عادات جدیدی ایجاد و یا انگیزه جدیدی پیدا کنید، اما افزایش وزن اجتناب ناپذیر نخواهد بود.

کلام آخر افزایش وزن ناشی از داروهای فشار خون

بهتر است به این نکته توجه داشته باشید که بتابلوکرها اغلب یک داروی مهم برای افراد مبتلا به بیماری قلبی هستند و بیماران نباید به دلیل نگرانی از وزن، مصرف آنها را به سادگی متوقف کنند. در صورت نیاز به کمک بیشتر متخصص تغذیه می تواند رژیم درمانی مناسب با این بیماران ارائه نماید.

منبع

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی خود، کد رهگیری را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید.
© همیارسیستم