دریافت رژیم لاغری آنلاین

مناسب‌ترین برنامه رژیم غذایی برای بیماران نارسایی قلبی

نارسایی احتقانی قلب (CHF) زمانی رخ می دهد که قلب به طور موثری پمپاژ نکرده و قادر به اکسیژن رسانی کافی به بدن نباشد. بسیاری از بیماری ها مانند فشار خون بالا و بیماری های قلب و کلیه می توانند منجر به CHF شوند. اما رژیم غذایی نارسایی قلبی چگونه است؟ آیا این بیماران محدودیت های غذایی خاصی دارند؟ برای پاسخ به این پرسش ها با ادامه این پست از ایده آل شو همراه ما باشید.

رژیم غذایی نارسایی قلبی

نارسایی احتقانی قلب (CHF) زمانی اتفاق می‌افتد که مایع اضافی جمع می‌شود و بر توانایی قلب شما برای پمپاژ مؤثر خون تأثیر می‌گذارد. بهتر است بدانید که درمان نارسایی قلبی به پیشگیری از عوارض و تسکین علائم آن کمک می کند. زمانی که تغییراتی در رژیم غذایی خود ایجاد می کنید، دیگر نیازی به عملکرد سخت قلب نیست. مصرف بیش از حد نمک یا نوشیدن بیش از حد مایعات، ممکن است محتوای آب بدن را افزایش داده و عملکرد قلب را دوچندان کند. عملکرد بیشتر قلبی می تواند وضعیت نارسایی را وخیم‌تر کند. نمونه زیر از رژیم غذایی نارسایی قلبی به کاهش برخی از علائم کمک می کند.

منع مصرف نمک و مایعات در رژیم نارسایی قلبی

بدن بیماران نارسایی قلبی دائماً سعی می کند تعادل کاملی بین الکترولیت ها از جمله سدیم و آب برقرار کند. هنگامی که مقدار زیادی سدیم مصرف می کنید، بدن شما به آب اضافی برای متعادل کردن آن وابسته است. برای اکثر افراد، این منجر به نفخ و ناراحتی خفیف می شود. با این حال، افراد مبتلا به نارسایی قلبی در حال حاضر مایعات اضافی در بدن خود دارند که این احتباس مایعات را به یک نگرانی جدی‌تری برای سلامتی تبدیل می کند.

نمک رژیم غذایی کاهش دهید

لذت بردن از آنچه می خورید مهم است. حتی اگر هوس نمک دارید، می توانید یاد بگیرید که غذاهایی که نمک کمتری دارند دوست داشته باشید. جوانه های چشایی شما به زودی تغییر می کند و نمک را از دست نخواهید داد. حذف نمک می‌تواند طعم‌هایی را که ممکن است توسط نمک پنهان شده باشد را نشان دهد. با استفاده از توصیه های زیر میزان نمک را در رژیم غذایی خود کاهش دهید:

  • مقدار زیادی میوه و سبزیجات تازه انتخاب کنید. آنها فقط حاوی مقادیر کمی نمک هستند.
  • غذاهای کم نمک مانند گوشت تازه، مرغ، ماهی، حبوبات خشک و تازه، تخم مرغ، شیر و ماست را انتخاب کنید. برنج ساده، ماکارونی و بلغور جو دوسر گزینه‌های خوب کم سدیم هستند. با این حال، اگر نمک یا سایر مواد با نمک بالا در طول آماده سازی به آنها اضافه شود، محتوای نمک می تواند افزایش یابد.
  • با گیاهان، ادویه جات، سرکه گیاهی و آب میوه کار طعم‌دهی را انجام دهید. از مخلوط های گیاهان یا ادویه های حاوی نمک یا سدیم خودداری کنید. از آب لیمو یا فلفل تازه آسیاب شده برای تقویت طعم طبیعی استفاده کنید. آب پرتقال یا آناناس را به عنوان پایه ای برای طعم دهی گوشتی امتحان کنید.
  • قبل از خرید غذاهای بسته بندی شده برچسب مواد غذایی آن را بخوانید. ارزش غذایی روی برچسب برای محتوای سدیم در هر وعده را بررسی کنید. از تعداد وعده های موجود در بسته مطلع شوید.
  • سعی کنید برای هر وعده غذاهای بسته بندی شده با میزان سدیم کمتر از ۳۵۰ میلی گرم انتخاب کنید. همچنین بررسی لیست مواد تشکیل دهنده مفید خواهد بود.

هنگام بررسی برچسب ها

از اطلاعات تغذیه ای موجود در غذاهای بسته بندی شده استفاده کنید. حتما به تعداد وعده های هر ظرف توجه کنید. در اینجا نکاتی برای استفاده از این اطلاعات وجود دارد.

  1. فهرست مواد مغذی (Nutrient List): این فهرست مواد مغذی را پوشش می دهد که برای سلامتی شما از اهمیت بالایی برخوردار هستند.
  2. درصد ارزش روزانه (% Daily Value): این عدد نشان می دهد که چگونه غذاها سطوح دریافتی مواد مغذی توصیه شده برای یک رژیم غذایی مرجع ۲۰۰۰ کالری را برآورده می کنند. سعی کنید بیش از ۱۰۰ درصد کل چربی، کلسترول و سدیم را مصرف نکنید.
  3. پانوشت ارزش های روزانه (Daily Values Footnote): برخی از برچسب های مواد غذایی مقادیر روزانه را برای رژیم های روزانه ۲۰۰۰ و ۲۵۰۰ کالری فهرست می کنند.
  4. کالری در هر گرم پاورقی (Calories Per Gram Footnote): برخی از برچسب ها تعداد تقریبی کالری را در یک گرم چربی، کربوهیدرات و پروتئین نشان می دهند.
  5. محتوای سدیم (Sodium Content): همیشه محتوای سدیم را بررسی کنید. به دنبال غذاهایی با محتوای سدیم کمتر از ۳۵۰ میلی گرم برای هر وعده باشید.

محدودیت مصرف مایعات در رژیم غذایی نارسایی قلبی

زمانی که صحبت از کاهش مایعات می شود، اگرچه میزان محدودیت مایعات در افراد مختلف متفاوت است، با این حال پزشکان اغلب به افراد مبتلا به CHF توصیه می کنند که ۱٫۵ تا ۲ لیتر در روز مصرف کنند. این معادل حداکثر ۲ لیتر مایع است. برخی از بیماران مبتلا به نارسایی قلبی باید مصرف مایعات خود را محدود کنند زیرا مقدار زیاد آن می تواند بر وضعیت آنها تأثیر بگذارد. از پزشک خود بپرسید که چقدر مایعات می توانید در طی روز مصرف کنید.

چرا بیماران نارسایی قلبی باید مصرف مایعات را محدود کنند؟

نوشیدن بیش از حد مایعات فشار بیشتری به قلب وارد می کند و می تواند باعث ورم یا ادم، افزایش وزن و تنگی نفس شود.

چه موادی به عنوان یک مایع به حساب می‌آیند؟

مواد غذایی مایع در دمای اتاق شامل موارد زیر می گردند:

  • تمام نوشیدنی‌ها
  • سوپ
  • ابگوشت
  • ژله
  • بستنی
  • شربت
  • سوربت

میوه های پر آب یا یخ زده بخورید. میوه های پر آب، مانند مرکبات یا هندوانه، یک میان وعده عالی هستند که می توانند تشنگی شما را برطرف کنند، به علاوه آنها فاقد سدیم هستند. همچنین می‌توانید انگور را به عنوان یک خنک‌کننده منجمد کنید.

نکات ردیابی مایعات

دو راه آسان برای ردیابی مایعات مصرفی با استفاده از پارچ آب یا بطری ۲ لیتری نوشابه وجود دارد:

✔ ظرف را با ۲ لیتر (۲۰۰۰ سی سی) آب پر کنید (یا هر مقداری که در روز می توانید مصرف کنید). هر بار که مایعات می نوشید یا مصرف می کنید، همان مقدار مایع را از ظرف خارج کنید. وقتی ظرف خالی شد، متوجه می‌شوید که چه مقدار مایعات روزانه مصرف کرده‌اید.

✔ با یک ظرف خالی شروع کنید. هر بار که مایعی مصرف می کنید، همان مقدار را در ظرف بریزید. وقتی ظرف پر شد متوجه خواهید شد که به حد مجاز مایعات روزانه خود رسیده‌اید.

هنگام طبخ یا آماده کردن غذا

برخی از عادت ها را حذف کنید. نمکدان را از روی پیشخوان و میز آشپزخانه بردارید. ۱/۸ قاشق چای خوری نمکپاش بیش از ۲۵۰ میلی گرم سدیم به ظرف شما اضافه می کند.

  • خلاق باشید. به جای اضافه کردن نمک، طعم را با گیاهان و ادویه جات، سیر، پیاز و آب مرکبات افزایش دهید.
  • آشپز کم نمک باشید. در اکثر دستور العمل ها، می توانید نمک را تا ۵۰ درصد کاهش دهید یا حتی آن را به طور کامل حذف کنید. می توانید غذاهایی را بدون نمک پخته، کباب، بریان، بخارپز یا مایکروویو کنید.
  • از اضافه کردن نمک به آب پخت ماکارونی، برنج، غلات و سبزیجات صرف نظر کنید. این یک راه آسان برای کاهش سدیم است.
  • مراقب چاشنی ها باشید. چاشنی‌های با سدیم بالا شامل نمک‌های طعم‌دار مختلف، فلفل لیمو، نمک سیر، نمک پیاز، نرم‌کننده‌های گوشت، تقویت‌کننده طعم، خردل، سس استیک و سس سویا می شوند.
  • از نمک پنهان دوری کنید. غذاهای کنسرو شده و فرآوری شده، مانند سیر، غلات فوری، نودل های بسته بندی شده و مخلوط سیب زمینی، زیتون، ترشیجات، سوپ ها و سبزیجات سرشار از نمک هستند. به جای آنها می توانید موارد منجمد را انتخاب کنید. بهتر است در صورت امکان غذاهای تازه را انتخاب کنید. پنیرها، گوشت های پخته شده (مانند بیکن، هات داگ و سوسیس)، فست فودها و غذاهای منجمد نیز ممکن است حاوی مقدار زیادی سدیم باشند.

هنگام غذا خوردن بیرون از خانه

یک رژیم کم سدیم نیازی به از بین بردن لذت یک وعده غذایی رستوران ندارد. با این حال، هنگام سفارش باید مراقب باشید. در اینجا چند نکته برای وعده های غذایی خارج از خانه آورده شده است:

  • نمکدان را به میز دیگری منتقل کنید. یک لیمو ترش بخواهید یا ترکیب گیاهی خود را برای بهبود طعم غذا بیاورید.
  • عبارات منو را که ممکن است نشان دهنده محتوای بالای سدیم باشد، بشناسید: ترشی، سس سویا یا آبگوشت.
  • سبزیجات خام یا میوه های تازه را به جای تنقلات شور انتخاب کنید.
  • به راحتی به جای چاشنی هایی مانند خردل، ترشی و سس تارتار می توانید کاهو، پیاز و گوجه فرنگی را انتخاب کنید. به یاد داشته باشید که بیکن و پنیر سرشار از سدیم هستند.
  • از آشپز بخواهید که داخل غذاها یا سس ها و سس های سالاد کنار آن را بدون افزودن نمک یا MSG آماده کند زیرا این مواد اغلب حاوی سدیم بالایی هستند. برای سالاد، از لیمو ترش استفاده کنید.

ترکیبات گیاهی بدون نمک

به جای چاشنی نمک غذا، طعم غذا را با این ترکیبات گیاهی و ادویه‌ای بدون نمک تقویت کنید. برای تهیه ۱/۲ فنجان، مواد را در یک شیشه ترکیب کنید. محکم بپوشانید و تکان دهید. این ظرف را در جای خشک و خنک نگهداری کنید. سپس آنها را برای طعم دادن روی غذا بمالید یا بپاشید.

ادویه چینی برای مرغ یا ماهی:

۱/۴ فنجان زنجبیل آسیاب شده

از هر کدام ۲ قاشق غذاخوری: دارچین آسیاب شده، میخک آسیاب شده

۱ قاشق غذاخوری از هر کدام: فلفل دلمه‌ای آسیاب شده، دانه های آنیس

مخلوط گیاهان دارویی برای سالاد، سالاد پاستا، سبزیجات بخارپز، سوپ سبزیجات یا ماهی:

۱/۴ فنجان تکه های جعفری خشک

۲ قاشق غذاخوری ترخون خشک

۱ قاشق غذاخوری از هر کدام: پونه کوهی خشک، شوید، تکه های کرفس

ادویه ایتالیایی برای سوپ های بر پایه گوجه فرنگی، غذاهای پاستا، مرغ، پیتزا، فوکاچیا و نان گیاهی:

از هر کدام ۲ قاشق غذاخوری: ریحان خشک، مرزنجوش خشک، آویشن، رزماری خشک خرد شده، فلفل قرمز خرد شده

از هر کدام ۱ قاشق غذاخوری: پودر سیر، پونه کوهی خشک

ترکیب آسان برای مخلوط کردن با پنیر، ماست یا خامه ترش کم چرب:

۱/۲ فنجان سبزی شوید خشک

از هر کدام ۱ قاشق غذاخوری: پیازچه خشک، پودر سیر، پوست لیموی خشک و کرفس خشک

آیا با نارسایی احتقانی قلب چیزی نباید بنوشید؟

شما باید از مصرف الکل و نوشیدنی های حاوی کافئین اجتناب کرده یا به میزان قابل توجهی محدود کنید.

چه چیزی به طور طبیعی به نارسایی احتقانی قلب کمک می‌کند؟

به غیر از تغییرات رژیم غذایی، مواردی که می توانند به شما کمک کنند عبارتند از: ترک سیگار، ورزش طبق توصیه پزشک، کاهش استرس و خواب کافی.

بهترین میوه برای نارسایی احتقانی قلب چیست؟

میوه های مفید برای قلب عبارتند از انبه، گواوا، پاپایا، مرکبات، سیب و موز. این شامل میوه های خوش طعم مانند آووکادو و گوجه فرنگی نیز می شود.

کلام آخر رژیم غذایی نارسایی قلبی

نارسایی قلبی شامل تجمع مایعاتی است که کارکرد موثر قلب را سخت می کند. کاهش میزان مایعات در بدن یکی از جنبه های مهم هر برنامه درمانی نارسایی قلبی است.

برای تعیین میزان ایده آل مصرف مایعات در رژیم غذایی نارسایی قلبی با پزشک خود در ارتباط باشید. در مورد سدیم، سعی کنید کمتر از ۱۴۰ میلی گرم در هر وعده مصرف کنید، مگر اینکه پزشک مقدار متفاوتی را توصیه کند.

منبع

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی خود، کد رهگیری را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید.
© همیارسیستم