دریافت رژیم لاغری آنلاین

در رژیم غذایی آبله مرغان چه بخوریم و چه نخوریم؟

تنها چند بیماری به اندازه آبله مرغان آزاردهنده وجود دارد که با خارش، تاول و بثورات قرمز در سراسر بدن همراه باشد. این ناراحتی شدید گاهی به اندازه‌ای است که با علائم معمول دیگری از جمله تب، سردرد، خستگی و از دست دادن اشتها همراه می شود. اما آیا با رژیم غذایی آبله مرغان می توان این شرایط را سریعتر بهبود بخشید؟ برای دریافت راهنمای تغذیه‌ای آبله مرغان با ایده آل شو همراه باشید.

راهنمای رژیم غذایی آبله مرغان

پس از ابتلا به ویروس، تنها کاری که می توان انجام داد این است که اجازه دهیم ویروس مسیر خود را طی کند و در این بین از بیمار خواسته می شود استراحت کافی داشته باشد و مراقب باشد که ضایعات پوستی را خراش ندهد. با این حال، به عنوان یک روش تقویت کننده مفید برای سیستم ایمنی، بیماران می توانند از رژیم غذایی آبله مرغان برای بهبودی سریع پیروی کنند.

رژیم غذایی توصیه شده برای آبله مرغان

آبله مرغان یکی از تظاهرات ویروس واریسلا زوستر است که همان ویروس عامل زونا است. متأسفانه هنگامی که به این بیماری بسیار مسری و ناراحت کننده مبتلا شدید، گزینه های دارویی زیادی وجود ندارد که بتوانید برای درمان به آنها مراجعه کنید. بنابراین، درمان اغلب حول مدیریت علائم متمرکز است. در این تلاش، رعایت مواد غذایی توصیه شده برای مصرف در هنگام آبله مرغان می تواند به کاهش شدت علائم کمک کند. با در نظر گرفتن این موضوع، در اینجا برخی از بهترین غذاها برای آبله مرغان آورده شده است:

۱٫ غذاهای نرم

بیشتر اوقات، بثورات آبله مرغان به بدن خارجی شما محدود نمی شود، بلکه می تواند زبان داخلی، گلو و دهان را نیز تحت تأثیر قرار دهد. بنابراین، توصیه می شود که رژیم آبله مرغان شامل غذاهای نرم باشد که این ضایعات دهانی را تحریک نکند. بنابراین رژیم غذای آبله مرغان می‌تواند حاوی اقلامی مانند سیب‌زمینی شیرین، پوره سیب‌زمینی، تخم‌مرغ، لوبیا و عدس، توفو، مرغ آب پز، آووکادو، ماهی آب پز و غیره باشد.

۲٫ غذاهای خنک

از آنجایی که تب بالا یکی از علائم رایج آبله مرغان است، مصرف غذاهای خنک می تواند تا حدودی ناراحتی و تحریکاتی را که بیمار تجربه می کند کاهش دهد. غذاهایی مانند بستنی، اسموتی ها، میلک شیک ها، پنیر دلمه، ماست، کفیر و غیره می توانند به مقابله با گرمای داخلی کمک کنند. این غذاها همچنین می توانند به کاهش ناراحتی ضایعات دهانی کمک کنند.

۳٫ غذاهای ملایم

غذاهای تند و شور خراش های دهان بیمار را تشدید می کند، غذای ایده آل برای مصرف در هنگام آبله مرغان ادویه جات زیاد نیست. به عبارت دیگر، غذای ملایم مناسب ترین گزینه تغذیه‌ای در چنین شرایطی است. غذاهای تند همچنین می توانند بدن را کم آب کرده و به سیستم گوارشی استرس وارد کنند. بنابراین، برای آرام کردن سیستم گوارشی، غذاهایی مانند برنج، نان تست، ماکارونی و بلغور جو دوسر بهترین غذاها برای آبله مرغان هستند. ماهیت ملایم این غذاها تحریک دهان را کاهش می دهد، ناراحتی ناشی از ساییدگی را تشدید نمی کند و خطر کم آبی بدن را کاهش می دهد که همگی برای بهبودی سریع حیاتی هستند.

۴٫ سبزیجات و میوه های غیر اسیدی

رژیم آبله مرغان برای بهبودی سریع باید شامل میوه ها و سبزیجات غنی از مواد مغذی باشد. با این حال، توصیه می شود که فقط میوه ها و سبزیجات غیر اسیدی مانند موز، هلو، خربزه، خیار، اسفناج، کلم بروکلی و کلم پیچ مصرف کنید که از ترشح هیستامین و مواد حساسیت زا در بدن جلوگیری می کند.

هیستامین ها می توانند مشکلات التهاب، عفونت و خارش را افزایش دهند که از علائم رایج آبله مرغان هستند. با انتخاب جایگزین های غیر اسیدی، خطر عفونت و میل به خاراندن کاهش می یابد، که متعاقباً از تحریک اضافی پوست جلوگیری می کند. تزریق رژیم غذایی آبله مرغان با میوه ها و سبزیجات غیر اسیدی بهترین راه برای تقویت سیستم ایمنی بدن برای بهبودی سریعتر از این بیماری است.

۵٫ مایعات

آبله مرغان می تواند به طور قابل توجهی روی دهان و گلو تأثیر بگذارد و خوردن یا نوشیدن آن را دردناک و دشوار کند. این وضعیت می تواند خطر کم آبی را در بیماران افزایش دهد. بنابراین، نظارت بر مصرف مایعات و اطمینان از دریافت آب کافی مناسب برای بهبودی سریع ضروری است. بنابراین رژیم غذایی برای آبله مرغان باید شامل مایعاتی مانند آب، آب نارگیل، چای گیاهی، نوشیدنی های ورزشی کم قند و نوشیدنی های حاوی الکترولیت فراوان باشد. غذای آبله مرغان فوق می تواند به مکمل بدن شما با مواد مغذی حیاتی که برای غلبه بر این بیماری نیاز دارد کمک کرده و در عین حال شدت علائم را کاهش دهد.

اقلام غذایی که به راحتی می توانید مصرف کنید

✔ غذاهای ضد ویروسی: ماست، ماهی، گوشت شامل گوشت گاو، گوسفند، مرغ، بوقلمون، پنیر و شیر ارگانیک.

✔ میوه های خاص: میوه هسته دار (انبه، زردآلو، گیلاس، آووکادو، پاپایا)، سیب، گلابی، انجیر و آناناس.

✔ مایعات: آب، آب نارگیل یا آب نبات های یخی خانگی.

✔ غذاهای غنی از ویتامین ث: عبارتند از کلم پیچ، کلم بروکلی، فلفل، پاپایا، کیوی و توت فرنگی.

✔ سلامت پوست: میوه ها و سبزیجات با رنگ روشن (با ویتامین های A، C و E)، گوشت گاو و گوسفند پرورده شده با علف، اسفناج، قارچ و مارچوبه (حاوی زینک برای پوست سالم) و روغن زیتون، آووکادو و

✔ ماهی های روغنی (برای چربی های سالم آنها).

پرهیزات رژیم غذایی آبله مرغان

پرهیزت رژیم غذایی آبله مرغان در هنگام مراقبت صحیح از بیماران مبتلا به آبله مرغان، به همان اندازه مهم است. برخی غذاها می توانند ناراحتی را تشدید کرده و علائم آبله مرغان را بدتر کنند. بنابراین، برای بهبودی راحت‌تر، در ادامه برخی از غذاهایی که در هنگام آبله مرغان باید از آنها اجتناب کنید شامل:

۱) غذاهای تند و شور

برای جلوگیری از تحریک ساییدگی های دهان، به حداقل رساندن ناراحتی و کاهش استرس بر سیستم گوارشی، اجتناب از غذاهای شور و تند ضروری است. ادویه جات نه تنها بهبودی را کند می کنند، بلکه علائم آبله مرغان را تشدید می کنند.

موادی مانند فلفل یا سیر نباید به وعده های غذایی بیمار اضافه شود. آنها همچنین باید از مصرف سس های تند خودداری کنند زیرا می تواند بثورات دهانی را تشدید کند. از مصرف غذاهای شور مانند آبگوشت، ذرت بو داده، آجیل شور، آب سبزیجات و غیره نیز باید خودداری شود. البته باید خاطر نشان کنیم که آجیل و دانه ها بدترین نسبت لیزین و آرژنین را دارند.

۲) غذای ترد

غذاهای سفت و ترد بافت زمختی دارند که می تواند زخم های دهانی را تحریک کند، بنابراین در هنگام ابتلا به آبله مرغان اجتناب از آنها ضروری است. این غذاها شامل چیپس، ذرت بو داده، دانه ها، چوب شور، آجیل و غیره است. مصرف این غذاها نه تنها بهبودی شما را طولانی‌تر می‌کند بلکه بر ناراحتی شما می‌افزاید.

۳) غذای چرب

غذاهای چرب مانند پنیر، کافئین و شکلات، گوشت قرمز و کره می توانند به سیستم گوارشی شما فشار وارد کرده و بدن را مجبور می کنند تا بیشتر کار کند و در نتیجه احتمال التهاب را افزایش می دهند. بنابراین، برای بهبود سریعتر آبله مرغان، باید از چربی های اشباع شده و چربی های ترانس اجتناب شود.

۴) غذای اسیدی

هیستامین های موجود در غذاهای اسیدی می تواند منجر به افزایش التهاب، عفونت و خارش شود که از علائم رایج آبله مرغان هستند. بنابراین باید به هر قیمتی از مصرف غذاهای اسیدی مانند انگور، آناناس، گوجه فرنگی، شاه توت، زغال اخته، گریپ فروت و پرتقال مرکبات و آب میوه ها، قهوه و … پرهیز کرد.

نمونه برنامه رژیم غذایی آبله مرغان

صبحانه

  • سوپ هویج (۱ فنجان)
  • سوپ چغندر و نخود فرنگی (۱ فنجان)
  • سوپ دال عدس (۱ فنجان)
  • سوپ سبزیجات (۱ فنجان)

میان وعده

  • انگور (۱/۲ فنجان)
  • پاپایا (۱/۲ فنجان)
  • ماست (۱/۲ فنجان)
  • آب نارگیل (۱ لیوان)

ناهار

  • سیب زمینی له شده (۱/۲ فنجان)

عصرانه

  • کاستارد (۱/۲ فنجان)

شام

  • پوره سبزیجات آب پز (۱/۲ فنجان)

علل آبله مرغان چیست؟

ویروس واریسلا زوستر عامل آبله مرغان است. این یک بیماری بسیار مسری است که از طریق قطرات تنفسی یا تماس مستقیم با فردی که قبلاً به آن آلوده شده است منتقل می شود.

چگونه آبله مرغان را درمان کنیم؟

علائم آبله مرغان را می توان با استراحت، داروهای ضد ویروسی و پیروی از رژیم غذایی آبله مرغان برای بهبودی سریع کنترل کرد.

چگونه از آبله مرغان پیشگیری کنیم؟

سه رکن اساسی برای پیشگیری از آبله مرغان وجود دارد: واکسیناسیون، اجتناب از تماس با افراد آلوده و رعایت بهداشت.

آیا می توانم در آبله مرغان شیر بنوشم؟

شیر به رشد سلول‌های جدید پوست کمک کرده، جای زخم را به حداقل ‌رسانده و باعث بهبود سریع‌تر ضایعات آبله مرغان می‌شود. یکی از محصولات لبنی که باید در رژیم غذایی خود بگنجانید شیر است. کشک در التیام پوست بسیار موثر بوده همچنین حاوی کلسیم و پروبیوتیک است. پس سعی کنید کشک را در طول روز مصرف کنید.

منبع

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی خود، کد رهگیری را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید.
© همیارسیستم