دریافت رژیم لاغری آنلاین

با این رژیم غذایی به جنگ انواع آلرژی و حساسیت پوستی بروید!

بیش از میلیون ها نفر در سرتاسر جهان به انواع آلرژی و حساسیت پوستی مبتلا هستند که در اثر عدم تشخیص مناسب سیستم ایمنی در بدن به وجود می آید. اما آیا می توان با رژیم غذایی آلرژی و حساسیت های پوستی را مهار کرد تا نیازی به درمان دارویی نباشد؟ در این پست از ایده آل شو به پاسخ این پرسش خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

آلرژی، حساسیت و علت آن

در چنین وضعیتی سیستم ایمنی محرک هایی مانند گرده های موجود در هوا، گرد و غبار، کپک یا پوست حیوانات خانگی را به عنوان ویروس ها، باکتری ها یا انگل هایی که سعی در ورود به بدن دارند به اشتباه می گیرد. غشاهای مخاطی بینی، چشم‌ها، گوش‌ها، سینوس‌ها و ریه‌ها سعی در دفاع از بدن دارند که در نتیجه علائم آلرژی کلاسیک مانند خارش و آبریزش چشم، گرفتگی بینی، آبریزش بینی، عطسه و مشکل در تنفس برای مبتلایان به آسم ایجاد می‌شود. برای اکثر افراد، این علائم را می توان با مصرف داروهای بدون نسخه کاهش داد. اما برخی دیگر از افراد ممکن است مجبور به پیگیری درمان پیشرفته‌‌تر توسط پزشک یا متخصص آلرژی شوند.

چرا باید از غذاهای حاوی هیستامین پرهیز کنید؟

اکثر مردم می توانند غذاهای پر هیستامین را تحمل کنند، اما تقریباً ۱٪ از جمعیت به عدم تحمل هیستامین مبتلا هستند. برای این افراد هیستامین در بدن تجمع یافته و به درستی تجزیه نمی شود. این حالت می تواند باعث پاسخ سیستم ایمنی شود که منجر به علائمی مانند اسهال، تنگی نفس، سردرد یا تحریک پوست می شود. اگر مشکوک به عدم تحمل هیستامین هستید، ممکن است پزشک به شما توصیه کند که از مصرف غذاهای حاوی هیستامین پرهیز کنید تا میزان کاهش علائم حساسیت را در شما مورد بررسی قرار دهد.

غذاهای حاوی هیستامین

تعیین کمیت سطح هیستامین در غذاها دشوار است، زیرا می تواند حتی در همان انواع غذاها بسیار متفاوت باشد. با این حال، یک قانون خوب این است که غذاهای تخمیر شده، کهنه یا بیش از حد فرآوری شده احتمالاً حاوی هیستامین بیشتری نسبت به غذاهای تازه هستند.

از طرفی تحمل هیستامین از فردی به فرد دیگر می تواند بسیار متفاوت باشد. اگر پزشک تصور کند که برخی از غذاها ممکن است باعث علائم آلرژی شوند، امکان توصیه یک رژیم غذایی حذفی وجود خواهد داشت. حذف غذاهای پر هیستامین از رژیم غذایی و سپس اضافه کردن آنها به صورت تک به تک به شما در تشخیص اینکه بدن‌تان چه غذاهایی را می تواند تحمل کند و کدام غذاها منجر به علائم می شوند کمک خواهد کرد.

مواد غذایی دارای هیستامین بالا

در صورت وجود هر یک از نشانه های مبنی بر حساسیت در بدن خود بهتر است از مصرف مواد غذایی زیر اجتناب کنید:

  • غذاهای تخمیری مانند ترشی‌جات
  • نوشیدنی های الکلی
  • پنیر کهنه
  • گوشت فراوری شده
  • حبوباتی مانند نخود، لوبیا و بادام زمینی
  • مرکباتی مانند لیمو و لیمو ترش

رژیم غذایی ضد آلرژی و حساسیت

یکی از راه‌های طبیعی حمایت از سیستم ایمنی بدن در طول فصل آلرژی، گنجاندن غذاهای سالم در رژیم غذایی است. برخی از مواد غذایی که می توانند به شما در مقابله با حساسیت کمک کنند شامل:

۱٫ ماست طبیعی

حتی با وجود اینکه مطالعات مشخصاً نوع پروبیوتیک‌ها و سایر باکتری‌های مفید برای مقابله با آلرژی را مورد هدف قرار نداده‌اند اما تحقیقات حاکی از این بوده‌اند که پروبیوتیک‌ها ممکن است یک ماده تقویت کننده امیدوارکننده برای پیشگیری و درمان آلرژی باشند. مطالعات همچنین نشان داده‌اند که پروبیوتیک ها و باکتری های مفید به تنظیم و تقویت سیستم ایمنی شما کمک می کنند زیرا می توانند بر پاسخ های ایمنی ما تأثیر مثبت بگذارند.

۲٫ زردچوبه

از آنجایی که زردچوبه حاوی کورکومین است باوری مبنی بر مفید بودن آن برای آلرژی وجود دارد. تحقیقات حاکی از این بوده که کورکومین می تواند تولید برخی از مولکول های التهابی را در موش ها متوقف کند. حتی یک مطالعه نشان داده که علائم رینیت آلرژیک در انسان ممکن است با مصرف روزانه زردچوبه کاهش یابد.

۳٫ سیب

مصرف یک سیب در روز ممکن است به جلوگیری از آلرژی کمک کند زیرا سیب سرشار از کورستین است. کوئرستین در غذاهای دیگری مانند انواع توت ها، انگور، کلم، گل کلم، پیاز (به خصوص پیاز قرمز)، موسیر، چای و گوجه فرنگی یافت می شود. کوئرستین به دلیل دارا بودن خواص ضد التهابی، آنتی اکسیدانی و ضد ویروسی می تواند به بدن در مبارزه با آلرژی و یا بیماری های ویروسی مانند آبله مرغان کمک کند.

۴٫ ماهی

اسیدهای چرب امگا ۳ در دو ماهی معمولی یافت می شود: ماهی تن و سالمون. اسیدهای چرب امگا ۳ موجود در این ماهی ممکن است به محافظت در برابر شرایط التهابی مانند آلرژی کمک کند. اسیدهای چرب امگا ۳ را می توان در گردو و دانه کتان نیز یافت.

۵٫ آجیل

بادام درختی و بادام هندی هر دو سرشار از منیزیم هستند. منیزیم، یکی از فراوان‌ترین مواد معدنی موجود در بدن، به کاهش التهاب و استرس و همچنین تنظیم فشار خون، انتقال عصبی و متابولیسم انسولین کمک می کند. سایر غذاهای سرشار از منیزیم عبارتند از سبوس گندم، حبوبات، میوه، ماهی و گوشت.

۶٫ پرتقال

ویتامین C موجود در پرتقال علاوه بر تقویت سیستم ایمنی بدن که تا حد زیادی برای جلوگیری از سرماخوردگی استفاده می شود، می تواند برای تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر آلرژی مورد مصرف قرار گیرد. سایر مواد غذایی سرشار از ویتامین C عبارتند از کلم بروکلی، توت فرنگی و فلفل قرمز.

۷٫ عسل محلی

مصرف آلرژن های گرده محلی در عسل به تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر این گرده ها کمک می کند. از نظر تئوری منطقی به نظر می رسد اما غلظت گرده در عسل بسیار کمتر از آن چیزی است که باعث ایجاد تحمل ایمنی در بدن شود. مزیت خاص استفاده از عسل محلی برای آلرژی یک افسانه است. با این حال، انواع مختلف عسل از منابع گیاهی مختلف حاوی کوئرستین هستند که می توانند سلامتی و مقاومت در برابر بیماری ها را افزایش دهند.

۸٫ سیر و پیاز

سیر و پیاز می توانند علائم آلرژی را کاهش دهند. آنها نیز حاوی کورستین، فلاونوئید هستند که همانند آنتی هیستامین عمل می کند. آنتی هیستامین ماده‌ای است که واکنش آلرژیک را مسدود می کند.

۹٫ کلم بروکلی

بروکلی به کاهش علائم آلرژی کمک می کند تا سینوس ها را تمیز کند. این ماده غذایی سرشار از ویتامین C است که سطح هیستامین (ماده‌ای که باعث واکنش آلرژیک می شود) را کاهش می دهد. همراه با کلم بروکلی مصرف کلم و گل کلم توصیه می شود.

۱۰٫ هویج

هویج سرشار از کاروتنوئیدهایی است که به طور موثر آلرژی را کاهش می دهد. مطالعات تایید کرده‌اند که افرادی که سبزیجات غنی از کاروتنوئید مصرف می‌کنند کمتر از دیگران از آلرژی رنج می‌برند. علاوه بر بتاکاروتن موجود در هویج، مصرف لیکوپن و لوتئین نیز مفید است. بهتر است گوجه فرنگی و سبزیجات برگ سبز را در کنار یکدیگر مصرف کنید.

۱۱٫ کدو حلوایی

کدو حلوایی در رژیم غذایی آلرژی، سرشار از ویتامین های A و C و زینک است که آن را به یک مکمل عالی در رژیم غذایی برای مبتلایان به مشکلات آلرژی تبدیل می کند. ویتامین C سطح هیستامین را کاهش می دهد و روی و ویتامین A سیستم ایمنی را تقویت می کنند.

۱۲٫ کرفس

کرفس علاوه بر این که به فشار خون بالا و بیماری های مزمن کمک می کند، قادر است علائم آلرژی را کاهش دهد. این ماده غذایی به صورت ضد التهاب عمل کرده و سرشار از ویتامین C است. مصرف کرفس به صورت بخارپز توصیه می شود زیرا به این ترتیب تمام مواد مغذی آن حفظ می شود.

دمنوش های طبیعی مقابله با آلرژی

مواد غذایی ضد حساسیت

۱) بابونه

ماده موجود در بابونه می تواند به کاهش خشکی چشم کمک کند، این خشکی اغلب به خارش چشم دامن می زند. دو کیسه چای بابونه خنک شده بردارید و به مدت ۳ تا ۵ دقیقه روی چشمان خود نگه دارید. این روش را چند بار در روز تکرار کنید.

۲) گزنه

گزنه به عنوان یک آنتی هیستامین عمل می کند که به آرام کردن علائم آلرژی مانند عطسه و خارش چشم کمک می کند. وقتی متوجه این علائم شدید چای گزنه بنوشید.

۳) نعناع

نعناع یک درمان عالی برای راه های هوایی است. اگر دم کرده نعناع تازه یا خشک را استنشاق کنید، تنفس شما تا حد زیادی بهبود خواهد یافت.

۴) آویشن

چای آویشن به درمان سرفه، تنگی نفس ناشی از آلرژی کمک می کند و اثر آرام بخشی بر گلوی ملتهب دارد.

۵) زنجبیل

زنجبیل تحریکات گلوی ملتهب را تسکین می دهد و در ترکیب با عسل بسیار قدرتمند است. می توانید از زنجبیل تازه چای آماده کنید. ۵ گرم زنجبیل تازه رنده شده را در آب داغ بریزید و چای را به مدت ۱۰ دقیقه بجوشانید. سپس آن را آبکش کرده و یک قاشق چایخوری عسل به آن اضافه کنید.

۶) فلفل تند

فلفل چیلی منبعی غنی از بیوفلاونوئیدها است که از آزاد شدن هیستامین و سایر مواد شیمیایی که باعث التهاب و علائم آلرژیک می شوند، جلوگیری می کند.

کلام آخر رژیم غذایی آلرژی

تئوری پشت همه این غذاها امکان اثر بخشی آنها به عنوان عوامل ضد التهابی یا آنتی هیستامین است. با این حال، برای اثبات این اثربخشی، باید تحقیقات بیشتری در زمینه آلرژی انجام شود. صرف نظر از تاثیر این رژیم غذایی بر روی آلرژی و حساسیت، این غذاهای سالم اگر به طور متوسط به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی متعادل مصرف شوند نیز مغذی هستند. بنابراین، اگر با آلرژی دست و پنجه نرم می کنید، این غذاها را امتحان کنید.

منبع

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی خود، کد رهگیری را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید.
© همیارسیستم