دریافت رژیم لاغری آنلاین

چرا ویتامین‌ها باعث خستگی و خواب‌آلودگی می‌شوند؟ علائم زیاد بودن ویتامین در بدن

آیا برای افزایش سطح انرژی روزانه خود مولتی ویتامین مصرف می کنید؟ بسیاری از مردم فقط برای اینکه به طور منظم با خستگی مبارزه کنند، مصرف مکمل روزانه را انتخاب می کنند. اما آیا مصرف مکمل ها می توانند دلیل خستگی و بی حالی شما باشند؟ آیا زیاد بودن ویتامین در بدن عامل بروز این اتفاقات است؟ برای رسیدن به پاسخ این پرسش ها با ایده آل شو همراه باشید.

ارتباط زیاد بودن ویتامین در بدن و خستگی

کمبود ویتامین و مواد معدنی باعث خستگی می شوند، بنابراین طبیعی است که انتظار داشته باشید مصرف مکمل های ویتامینی انرژی شما را افزایش داده و سلامت کلی شما را بهبود بخشند. اما همیشه به این منوال نخواهد بود. هنگامی که برخی از ویتامین ها و مواد معدنی در دوزهای بالا مصرف شوند، می توانند باعث ایجاد احساس خستگی در شما شوند. بهتر است با مکمل های ایجاد کننده خستگی بیشتر آشنا شوید تا در صورت نیاز آنها را قطع کنید:

۱٫ آهن

در حالی که آهن یک ماده معدنی ضروری است، دریافت بیش از حد آن می تواند سمی باشد. اضافه بار آهن (هموکروماتوز) وضعیتی است که باعث می شود بدن شما آهن را در اندام های حیاتی مانند قلب، کبد و پانکراس ذخیره کند. هنگامی که سطح آهن شما بیش از حد بالا باشد، ممکن است علائمی مانند موارد زیر را تجربه کنید:

  • خستگی
  • ضربان قلب نامنظم
  • درد مفاصل
  • دل درد
  • کاهش وزن غیر قابل توضیح
  • ضعف

برای جلوگیری از ایجاد اضافه بار آهن، خواب‌آلودگی یا ضعفی که ممکن است با آن همراه باشد، مطمئن شوید که آهن دریافتی شما در حد مجاز رژیم غذایی توصیه شده (RDA) باشد. مردان ۱۹ تا ۵۰ ساله باید ۸ میلی گرم در روز و زنان در همان سنین باید ۱۸ میلی گرم در روز آهن دریافت کنند. برای مردان و زنان بالای ۵۰ سال، این مقدار ۸ میلی گرم در روز است. از مصرف بیش از ۴۵ میلی گرم آهن در روز خودداری کنید مگر اینکه پزشکتان توصیه کند.

۲٫ ویتامین D

مصرف بیش از حد ویتامین D در مکمل ها می تواند منجر به سمیت ویتامین D شود. طبق گفته مؤسسه ملی بهداشت، دریافت بیش از حد ویتامین D ممکن است هر یک از موارد زیر را با خود به همراه داشته باشد:

  • ضعف عضلانی
  • گیجی
  • درد
  • از دست دادن اشتها و سایر مشکلات

سطوح بسیار بالای ویتامین D حتی می تواند باعث مرگ شود. با این حال، پزشکان این نکته را خاطر نشان می کنند که سطوح بیش از حد ویتامین D تقریباً همیشه به دلیل مصرف مکمل ها ایجاد می شود. یعنی شما نمی توانید مقدار زیادی از ویتامین دی را از طریق نور خورشید دریافت کنید. برای جلوگیری از بروز علائم زیاد بودن ویتامین D، دستورالعمل های توصیه شده را رعایت کنید. توصیه می شود که مردان و زنان بالغ روزانه ۱۵ میکروگرم و افراد بالای ۷۱ سال باید ۲۰ میکروگرم از این ویتامین را دریافت کنند. البته زنان شیرده مبتلا به کم کاری تیروئید شاید به دوزهای متفاوتی نیاز داشته باشند.

آیا می دانید کمبود ویتامین D در فصول سرد سال می تواند باعث افزایش فشار خون و تپش قلب شود. اگر علائم غیر طبیعی قلبی را تجربه می کنید به سادگی از کنار آنها عبور نکنید. هر علامت می تواند آخرین نشانه برای زندگی شما باشد.

ویزیت آنلاین قلبی

۳٫ کلسیم

کلسیم فراوان ترین ماده معدنی در بدن است و برای استخوان ها، دندان ها و قلب شما مفید است. اما کلسیم بیش از حد (هایپرکلسمی) می تواند منجر به ضعیف شدن استخوان ها، سنگ کلیه و اختلال در سلامت قلب و مغز شما شود. مؤسسه ملی سلامت بیان می کند، هنگامی که هایپرکلسمی با سلامت مغز شما تداخل کند می تواند باعث بی حالی، خستگی و سردرگمی شود.

اکثر آمریکایی ها از طریق مصرف غذاهای غنی از کلسیم مانند لبنیات، سبزیجات برگ دار و بادام، سطح کافی کلسیم را دریافت می کنند. مقدار مصرف مجاز کلسیم برای بزرگسالان بسته به سن شما بین ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ میلی گرم در روز متغیر است. مصرف بیش از ۲۰۰۰ میلی گرم در روز توصیه نمی شود.

۴٫ ویتامین E

سمیت ویتامین E زمانی رخ می دهد که مقادیر بیش از حد ویتامین E در بدن شما جمع شود. ویتامین E یک ویتامین محلول در چربی است، به این معنی که وقتی با مقداری چربی مصرف شود بهتر جذب می شود و در چربی بدن و کبد ذخیره می شود. طبق دستورالعمل های مرکز سلامت، مصرف بیش از حد ویتامین E به عنوان یک رقیق کننده خون می تواند خطر خونریزی را افزایش دهد و علائم زیاد بودن ویتامین ای در بدن می تواند هر یک از موارد زیر باشد:

  • اسهال
  • خستگی
  • حالت تهوع
  • ضعف

بهترین راه برای دریافت مقادیر کافی ویتامین E از طریق رژیم غذایی است. غذاهای غنی از ویتامین E عبارتند از آجیل، دانه ها، سبزیجات با برگ سبز و روغن های گیاهی. اگر از مکمل های ویتامین E استفاده می کنید، حتما میزان مصرف خود را در مقدار توصیه شده روزانه که ۱۵ میلی گرم در روز برای مردان و زنان است، حفظ کنید. زنان شیرده به ۱۹ میلی گرم در روز نیاز دارند.

۵٫ ویتامین A

سمیت ویتامین A می تواند به دلیل سطوح بالای ویتامین A موضعی یا مکمل های خوراکی ویتامین A رخ دهد. از آنجایی که ویتامین A محلول در چربی است و در چربی بدن و کبد ذخیره می شود، می تواند به مرور زمان در بدن تجمع یافته و باعث مسمومیت شود. سمیت ویتامین A همچنین می تواند زمانی رخ دهد که مقدار زیادی در یک دوره کوتاه مصرف شود. علائم زیاد بودن ویتامین A عبارتند از:

  • درد شکم
  • خواب آلودگی
  • تحریک پذیری
  • حالت تهوع
  • پوست با حالت پوسته پوسته
  • استفراغ

بیشتر بزرگسالان می توانند ویتامین A کافی را از طریق رژیم غذایی سالم دریافت کنند. غذاهای غنی از ویتامین A عبارتند از گوجه فرنگی، شیر، انبه، روغن ماهی، تخم مرغ، فلفل دلمه ای قرمز و سبزیجات با برگ سبز. مقدار مصرف مجاز برای ویتامین A در بزرگسالان ۷۰۰ میکروگرم برای زنان و ۹۰۰ میکروگرم برای مردان است.

۶٫ ویتامین B6

ویتامین B6 برای متابولیسم کربوهیدرات ها، چربی ها و اسیدهای آمینه ضروری است. همچنین از عملکرد اعصاب سالم، پوست سالم و تشکیل گلبول های قرمز خون پشتیبانی می کند. برخی از افراد ممکن است دوزهای بالایی از ویتامین B6 را برای کمک به مدیریت سندرم پیش از قاعدگی (PMS) یا سندرم تونل کارپال مصرف کنند، اما شواهد علمی کمی مبنی بر مفید بودن این موضوع وجود دارد.

علائم زیاد بودن ویتامین B6 در بدن می تواند منجر به علائمی مانند موارد زیر شود:

  • خستگی
  • سوزش سردل
  • عدم کنترل عضلات
  • حالت تهوع
  • ضایعات پوستی دردناک

حد مجاز مصرف ویتامین B6 برای بزرگسالان ۱٫۳ تا ۱٫۷ میلی گرم در روز است. مهم است که از سطح بالای مصرف قابل تحمل B6 یعن ۱۰۰ میلی گرم در روز برای بزرگسالان برای جلوگیری از بروز خستگی اجتناب کنید.

۷٫ فولات

مصرف بیش از حد فولات (ویتامین B9) به خودی خود با خستگی مرتبط نیست، اما مصرف بیش از حد فولات می تواند کمبود ویتامین B12 را بپوشاند. مقادیر زیاد فولات ممکن است خستگی مرتبط با کم خونی مرتبط با کمبود B12 را بدتر کند. اکثر مکمل‌های اسید فولیک به خوبی تحمل می‌شوند، اما مکمل‌های خوراکی ممکن است باعث بروز هر یک از موارد زیر شوند:

  • گیجی
  • تحریک پذیری
  • از دست دادن اشتها
  • حالت تهوع
  • اختلال الگوی خواب

توصیه روزانه برای دریافت فولات ۴۰۰ میکروگرم برای افراد ۱۴ سال و بالاتر است. افراد باردار و شیرده باید ۶۰۰ میکروگرم در روز را مورد هدف قرار دهند. حد بالای دریافت اسید فولیک ۱۰۰۰ میکروگرم در روز است. اگر مکمل اسید فولیک مصرف می کنید، ممکن است بخواهید از غذاها و مکمل های غنی شده با اسید فولیک برای جلوگیری از بروز اضافه بار آهن استفاده کنید.

۸٫ منیزیم

مسمومیت با منیزیم نادر است، اما در ایالات متحده بیشتر از سایر کشورها شایع است. این وضعیت به احتمال زیاد به دلیل در دسترس بودن گسترده مکمل های منیزیم است. تحقیقات نشان می‌دهد که مکمل‌های منیزیم می‌توانند به تنظیم الگوهای خواب و ایجاد خواب بهتر همچنین بهبود دردهای عضلانی، درد عصب سیاتیک و مشکلاتی مانند واریس کمک کنند. اگرچه منیزیم برای کاهش بی خوابی مفید است، اما انتظار خستگی مفرط نمی رود. سازمان بهداشت جهانی توصیه می کند اگر پس از مصرف اکسید منیزیم دچار خستگی غیرعادی شدید، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید.

مقدار توصیه شده منیزیم برای بزرگسالان ۱۹ تا ۵۱ ساله ۴۰۰-۴۲۰ میلی گرم در روز برای مردان و ۳۱۰-۳۲۰ میلی گرم برای زنان است. حد بالای تحمل منیزیم ۳۵۰ میلی گرم است که تنها از طریق مصرف مکمل ها اتفاق می افتد.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر احساس خستگی می‌کنید و گمان می‌کنید که این مشکل ممکن است ناشی از مصرف مکمل‌های ویتامینی یا مواد معدنی باشد، مصرف مکمل را متوقف کرده و با پزشک خود در این باره مشورت کنید. خستگی یک علامت رایج است و لزوماً به این معنی نیست که شما بیش از حد ویتامین مصرف کرده اید. اما اگر بعد از مصرف مکمل (مقادیر زیاد ویتامین) خود اغلب احساس خواب آلودگی یا خستگی می کنید، به احتمال زیاد دچار یکی از علائم زیاد بودن ویتامین در بدن شده اید. پزشک شما می تواند دوزهای مناسب را بر اساس سن، وزن و سلامت کلی‌تان توصیه نماید

منبع

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی خود، کد رهگیری را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید.
© همیارسیستم