دریافت رژیم لاغری آنلاین

علت سرگیجه و تهوع در رژیم گیاهخواری چیست؟

اگر احساس تهوع یا سرگیجه را به دنبال پیروی از رژیم گیاهخواری تجربه می کنید، ممکن است از خود بپرسید که آیا رژیم غذایی شما مقصر بروز این حالت بوده یا یک بیماری پزشکی. موارد مختلف حتی کمبود برخی مواد مغذی می توانند این علائم را در گیاهخواران ایجاد کنند. به عنوان مثال، از آنجایی که در رژیم گیاهخواری ممکن است دریافت برخی مواد مغذی مانند آهن، ویتامین B12 و ویتامین D کم شوند احتمال بروز سرگیجه یا حالت تهوع بیشتر خواهد بود. اما چگونه می توان این شرایط را در گیاهخواری مهار کرد؟ برای رسیدن به پاسخ این پرسش ها با ایده آل شو همراه باشید.

عوارض گیاهخواری

سایر دلایل مرتبط با رژیم غذایی برای سرگیجه و حالت تهوع می تواند شامل کم آبی یا قند خون پایین باشد، اما رژیم گیاهخواری نباید شما را در معرض خطر بیشتری برای این موضوع قرار دهد. اگر احساس تهوع یا سرگیجه دارید و از یک رژیم غذایی گیاهی پیروی می کنید، هر یک از این دلایل بالقوه را در نظر بگیرید. بهتر است با یک متخصص تغذیه در این باره مشورت کنید تا راهنمایی های شخصی را در این باره دریافت کنید.

۱٫ کمبود آهن

آهن یک ماده مغذی کلیدی برای گیاهخواران است و کمبود آهن می تواند باعث احساس سبکی سر، حالت تهوع و سرگیجه شود. تنها به این دلیل که گوشت منبع اصلی آهن رژیم غذایی است، خطر کم خونی ناشی از فقر آهن در رژیم گیاهخواری افزایش می یابد. بنابراین غذاهای غنی از آهن شامل عدس، اسفناج، کره مغزیجات، غلات صبحانه غنی شده با آهن و سایر غلات مانند لوبیا سفید و لوبیا قرمز، نخود فرنگی و کشمش باید در رژیم غذایی آنها گنجانده شود. برای دریافت راهنمایی در مورد مصرف مکمل های آهن با متخصص تغذیه خود مشورت کنید. برخی از افراد ممکن است به منظور مدیریت این اثرات جانبی از رژیم غذایی انعطاف پذیر کمک بگیرند.

یکی از نکاتی که بهتر است به آن توجه کنید این است اگرچه رژیم گیاهخواری از جهاتی ممکن است شبیه به رژیم پالئو باشد اما پروتئین های گیاهی هم از آن حذف شده است.

۲٫ کمبود ویتامین D

یک بررسی در سال ۲۰۲۱ نشان داد که کمبود ویتامین D ممکن است با سرگیجه همراه باشد، وضعیتی که می تواند باعث تهوع و سرگیجه شود. ویتامین D یک ماده مغذی مهم برای گیاهخواران است، به ویژه برای افرادی که از غذاهای لبنی که اغلب با آن غنی شده اند اجتناب می کنند. غذاهای غنی از ویتامین D شامل غلات صبحانه غنی شده با ویتامین D، آب پرتقال، شیر سویا، شیر بادام یا هر شیر گیاهی دیگر. برخی از قارچ‌هایی که در معرض نور فرابنفش قرار گرفته اند نیز منابع خوبی از ویتامین D به شمار می روند.

قرار گرفتن در معرض نور خورشید راه دیگری برای تامین نیاز روزانه به ویتامین D است، اما این راه حل قابل اعتمادی برای افرادی با رنگ پوست تیره تر که به زمان بیشتری در معرض نور خورشید برای تبدیل نور خورشید به ویتامین D نیاز دارند و افرادی که در عرض های جغرافیایی شمالی زندگی می کنند، نیست. توانایی پوست برای جذب و تبدیل نور خورشید به ویتامین D با افزایش سن کاهش می یابد.
به عنوان فردی با رژیم گیاهخواری، سطح ویتامین D خون خود را به طور مرتب بررسی کنید و توصیه های متخصص تغذیه خود را در مورد مکمل ها برای رسیدن و حفظ سطوح سالم ویتامین D دنبال کنید.

۳٫ کمبود ویتامین B12

اگرچه این وضعیت از شیوع بالایی برخوردار نیست، اما وضعیتی به نام کم خونی ناشی از کمبود ویتامین B12 می تواند باعث سرگیجه در گیاهخوارانی شود که غذاهای غنی از ویتامین B12 به اندازه کافی مصرف نمی کنند. گیاهخواران می توانند ویتامین B12 را از غذا یا مکمل ها دریافت کنند. منابع غذایی ویتامین B12 برای گیاهخواران شامل غلات صبحانه غنی شده، شیر و شیرهای گیاهی غنی شده، ماست، پنیر، مخمرهای مغذی و تخم مرغ است. برای دریافت گزینه های درمانی به متخصص تغذیه خود مراجعه کنید.

۴٫ کم آبی بدن

کم آبی بدن می تواند باعث تهوع و سرگیجه شود و گیاهخواران نیز مانند گوشت خواران در معرض خطر کم آبی بدن قرار دارند. علل کم آبی بدن عبارتند از: بیماری، شرایط پزشکی خاص، برخی داروها و تعریق بیش از حد.

برای کمک به جلوگیری از کم آبی بدن، حتما مصرف مایعات را در شرایط آب و هوایی گرم و زمانی که بیمار هستید افزایش دهید. اگر به دلیل کم آبی دچار سرگیجه یا حالت تهوع می شوید، جایگزینی مایعات و همچنین الکترولیت هایی که به تعادل مایعات بدن مانند پتاسیم و سدیم کمک می کنند بسیار حائز اهمیت خواهد بود. آب همراه با نوشیدنی های ورزشی می توانند کمک کننده باشند، اما اگر دچار تنفس سریع یا ضربان قلب، گیجی یا غش شدید، سریعا به پزشک مراجعه کنید.

۵٫ قند خون پایین

صرف نظر از اینکه گیاهخوار هستید یا نه، قند خون پایین می تواند علت سرگیجه، حالت تهوع و حتی غش باشد. اگر دچار سرگیجه هستید و از داروهای دیابت استفاده می کنید، از پزشک خود بخواهید که دوز دارو و برنامه غذایی شما را ارزیابی کند.

حذف وعده های غذایی یا ورزش می تواند باعث کاهش قند خون شود. وعده‌های غذایی منظم یا میان‌وعده‌ها را با فواصل مساوی در طول روز مصرف کنید تا به کنترل قند خون تان کمک کنند. اگر مبتلا به دیابت هستید، از دستورالعمل های پزشک خود برای مدیریت قند خون پایین تان پیروی کنید. در غیر این صورت، می توانید با مصرف یک غذای حاوی کربوهیدرات مانند میوه یا غلات کامل همراه با مقداری پروتئین و چربی، مانند یک سیب تکه تکه شده با ۱ قاشق غذاخوری کره بادام زمینی، قند خون را افزایش دهید و آن را کمی ثابت نگه دارید.

۶٫ شرایط پزشکی

اگر تمام مواد مغذی ضروری بدن خود را به صورت روزانه دریافت می کنید، وعده های غذایی منظم می خورید و آب فراوان می نوشید، بنابراین برخی از مشکلات پزشکی ممکن است دلیل تهوع و سرگیجه شما باشند.

سرگیجه و حالت تهوع درست بعد از غذا خوردن می تواند با افت فشار خون پس از غذا مرتبط باشد. این عارضه در افراد مسن بیشتر دیده می شود و به دلیل افزایش جریان خون به دستگاه گوارش است که جریان خون کمتری را در بقیه بدن باقی می گذارد. اگرچه به طور خاص با رژیم گیاهخواری مرتبط نیست، یک استراتژی که می تواند علائم را بهبود بخشد، خوردن شش وعده غذایی کوچک به جای سه وعده غذایی حجیم است.

طبق گفته مؤسسه ملی بهداشت، برخی از شرایط پزشکی ممکن است باعث سرگیجه و گاهی اوقات حالت تهوع شود:

  • سرماخوردگی
  • آلرژی
  • آنفولانزا
  • مشکلات قلبی
  • قند خون پایین
  • فشار خون پایین

اگرچه در این رژیم می توان از چای گیاهی سرماخوردگی برای بهبود شرایط کمک گرفت اما در صورت داشتن سرگیجه غیر قابل توضیح در صورتی که با تجربه درد قفسه سینه، گیجی یا از دست دادن هوشیاری همراه با سرگیجه همراه باشد، باید سریعا به پزشک مراجعه کنید.

۷٫ داروها

مصرف برخی داروها مانند داروهای ضد تشنج یکی دیگر از علل شایع تهوع و سرگیجه است. حتماً برچسب هشدار روی قرص های خود را بررسی کنید تا مشاهده کنید که آیا علائم شما به داروهای تان مربوط است یا خیر. همیشه قبل از قطع داروهای تجویز شده با پزشک خود صحبت کنید.

در حالی که گیاهخواران در صورت داشتن شرایط خاص پزشکی در معرض خطر تهوع و سرگیجه هستند، علائم مرتبط با رژیم غذایی را می توان با برنامه ریزی برای این مواد مغذی مهم مدیریت کرد. هر شکلی از سرگیجه خطر غش کردن، افتادن و سایر صدمات را به همراه دارد، بنابراین اگر احساس سرگیجه دارید برای تعیین علت و درمان مناسب به پزشک مراجعه کنید.

منبع

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی خود، کد رهگیری را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید.
© همیارسیستم