دریافت رژیم لاغری آنلاین

فشار خون و تپش قلب در رژیم کتو را چگونه می توان مدیریت کرد؟

آیا شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که با شروع رژیم کتوژنیک عوارض مختلفی مانند سردرد، گرفتگی عضلات پا، یبوست، یا هر یک از عوارض جانبی رایج دیگر مانند تپش قلب در رژیم کتو را تجربه می کنید؟ اما بهتر است بدانید که در هنگام استفاده از رژیم کتوژنیک به منظور کاهش وزن می توانید با رعایت برخی از نکات به منظور کنترل و اجتناب از علائم احساس خوبی داشته باشید. در این پست از ایده آل شو شما را با عوارض قلبی رژیم کتو و روش های کنترل آن بیشتر آشنا خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

رژیم کتوژنیک چیست؟

رژیم کتوژنیک یک سیستم غذایی مبتنی بر کاهش کربوهیدرات ها و مصرف بیشتر چربی ها و پروتئین ها است که باعث افزایش سوزاندن چربی های بدن برای تبدیل آن به انرژی مورد نیاز مغز و ماهیچه ها می شود. از آنجایی که توصیه اکثر رژیم های کتو مبنی بر ۸۰ درصد کالری روزانه از طریق چربی ها است به نظر این چربی برای قلب و عروق می تواند مشکل ساز گردد. اما پاسخ کوتاه منفی است. حتی اگر همه چربی های سالم مانند روغن زیتون و ماهی را انتخاب کنید، همچنان چربی های اشباع بسیار کمتری نسبت به این حالت مصرف خواهید کرد. علاوه بر این زمانی که از مصرف حبوبات، غلات کامل و میوه ها خودداری می کنید مقدار زیادی از فیبر غذایی که برای محافظت از قلب شما مورد نیاز است از دست خواهید داد.

نحوه عملکرد رژیم کتوژنیک

زمانی که کمتر از ۵۰ گرم کربوهیدرات در طی روز مصرف شود، در نهایت سوخت بدن که همان قند خون است به سرعت تمام می شود. این وضعیت معمولا ۳ تا ۴ روز به طول می انجامد. در مرحله بعد، بدن شروع به تجزیه پروتئین و چربی برای تولید انرژی خواهد کرد که می تواند باعث کاهش وزن شود. این شرایط به عنوان کتوز شناخته می شود.

تاثیر رژیم کتوژنیک بر قلب

در حالی که نتایج فردی رژیم غذایی در افراد مختلف به صورت گسترده ای متفاوت است، اکثر افراد حتی در صورت کاهش وزن سطح کلسترول افزایش یافته ای خواهند داشت. در نتیجه این وضعیت برای افراد با سابقه بیماری قلبی یا کلسترول بالا به ویژه می تواند خطرناک باشد. محققان هنوز اطلاعات دقیقی در مورد نحوه تاثیر گذاری دراز مدت این رژیم بر روی افراد ندارند.

اگرچه رژیم کتوژنیک اغلب به منظور کاهش وزن مورد استفاده قرار می گیرد، اما می تواند به کنترل برخی شرایط پزشکی مانند صرع کمک کند. همچنین می تواند به افراد مبتلا به برخی بیماری های مغزی و حتی افراد مبتلا به آکنه کمک کند. از طرفی انجام این رژیم توسط مبتلایان به دیابت نوع ۱ توصیه نمی شود زیرا خطر تولید کتواسیدوز را افزایش داده و در موارد شدیدتر، کتواسیدوز منجر به عدم تعادل الکترولیت (پتاسیم، کلسیم و سدیم) و باعث بروز آریتمی قلبی می شود.

در یک مطالعه که مقایسه رژیم کتو با سایر رژیم های غذایی بود دیده شد افرادی که به مدت بیش از یک سال از رژیم کتو پیروی می کردند به طور متوسط تنها یک کیلوگرم بیشتر از افراد با رژیم کم چرب وزن از دست داده بودند. بنابراین امکان حفظ شدن رژیم کتو در طول زمان کمتر است.

علت تپش قلب در رژیم کتو

تپش قلب در رژیم غذایی کم کربوهیدرات معمولاً در چند هفته اول با مصرف کربوهیدرات کم، ضربان قلب کمی افزایش می یابد، همراه با احساس اینکه قلب کمی تندتر می زند. این حالت می تواند طبیعی باشد و معمولاً تا زمانی که علائم مرتبط با درد قفسه سینه، ضعف یا احساس غش وجود نداشته باشد جای نگرانی نخواهد بود.

  • کم آبی: هنگامی که مصرف کربوهیدرات را در رژیم کتو کاهش می دهید، بدن انسولین اندکی تولید کرده و از ذخایر گلیکوژن خود استفاده می کند. هنگامی که این اتفاق می افتد بدن آب یشتری را همراه با گلیکوژن خارج می کند. به همین دلیل است که در این رژیم شما آب بیشتری از دست می دهید. کاهش سریع آب باعث کم آبی شده و می تواند باعث تپش قلب گردد.
  • کمبود مواد معدنی: زمانی که کربوهیدرات های دریافتی خود را کاهش می دهید، انسولین کمتری در بدن‌تان آزاد می شود. انسولین برای متابولیسم قندها در بدن حائز اهمیت فراوان است. به دلیل وجود انسولین کمتر، کلیه ها سدیم بیشری دفع می کنند که می تواند الکترولیت های ضروری بدن شما را از حالت تعادل خارج کند. ۳ الکترولیت اصلی که در هنگام اتقال به حالت کتو ممکن است از بین بروند سدیم، پتاسیم و منیزیم است که برای سلامت قلب بسیار حیاتی هستند. این مواد به تنظیم سطح فشار خون نیز کمک می کنند. به عبارتی پتاسیم و منیزیم مواد معدنی ضروری برای تحریک پذیری و انقباض عضلات قلب به شمار می روند.

◊ همانند بسیاری از عوارض جانبی دیگر، یکی از علل شایع ممکن است کم آبی بدن و کمبود نمک باشد. با این حال، اگر سابقه بیماری قلبی همانند فیبریلاسیون دهلیزی را دارید یا احساس ضعف می کنید، لطفاً فوراً با پزشک خود تماس بگیرید.

کنترل تپش قلب در رژیم کتو

برخی از توصیه هایی که می توانند به مدیریت فشار خون بالا و تپش قلب در رژیم کتو کمک کنند عبارتند از:

  • آب فراوان بنوشید و مصرف نمک را به میزان متوسطی افزایش دهید.
  • در صورت ابتلا به بیماری قلبی این وضعیت را با متخصص رژیم درمانی خود در میان بگذارید. در صورتی که به بیماری هایی مانند دیابت و فشار خون بالا مبتلا باشید به احتمال زیاد ضربان قلب شما افزایش خواهد یافت. از طرفی با کاهش مصرف گلوکز نیاز به مصرف داروهای کنترل کننده قند خون کمتر خواهد شد. همچنین فشار خون بالا به میزان قابل توجهی بهبود می یابد. از آنجایی که دوز معمول داروهای مصرفی بسیار زیاد است می تواند باعث تپش قلب شود. بنابراین برای تنظیم دوز دارو یا حذف آن باید با پزشک خود مشورت کنید.
  • میان وعده سبزیجات غنی از منیزیم و پتاسیم مانند گل کلم، اسفناج، کلم بروکلی و سبزیجات برگدار همگی از جمله سبزیجات دوستدار کتو هستند.
  • از مکمل های حاوی تمام الکترولیت ها و مواد معدنی ضروری استفاده کنید.
  • بسیاری از متخصصان رژیم کتو بر این باورند که در حین انتقال به سبک زندگی کتو بهتر است مکمل مصرف کنید، به ویژه به این دلیل که به جلوگیری از علائم آنفولانزای کتو کمک می کند.
  • اکثر ما اغلب دچار کمبود ماده معدنی منیزیم هستیم چرا که به سختی می توان این ماده را از طریق رژیم غذایی دریافت کرد. بنابراین مصرف یک مکمل منیزیم مانند سیترات منیزیم می تواند برای پیشرفت شما در رژیم کتو موثر باشد.

منبع

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی خود، کد رهگیری را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید.
© همیارسیستم