دریافت رژیم لاغری آنلاین

با این ترفندهای رژیم غذایی درد سیاتیک عصب را خفه کنید!

درد عصب سیاتیک به دردی اطلاق می شود که در طول مسیر عصب سیاتیک منتقل می شود. عصب سیاتیک از قسمت تحتانی کمر از طریق باسن و ران و هر پا به سمت پایین حرکت می کند. این وضعیت اغلب زمانی رخ می دهد که فتق دیسک یا رشد بیش از حد استخوان به بخشی از عصب فشار وارد کند. در نتیجه التهاب و درد اغلب به برخی از بی‌حسی ها دامن می زند. اما چگونه رژیم غذایی درد سیاتیک را مهار می کند؟ برای رسیدن به پاسخ این پرسش با ایده آل شو همراه باشید.

درد سیاتیک عصب

درد می تواند از یک درد خفیف تا درد شدید و سوزش متفاوت باشد. گاهی اوقات ممکن است مانند یک تکان یا شوک الکتریکی احساس شود. هنگام سرفه یا عطسه یا نشستن طولانی مدت می تواند بدتر شود. معمولاً درد عصب سیاتیک تنها یک طرف بدن را درگیر می کند. برخی از افراد همچنین دارای بی حسی، گزگز یا ضعف عضلانی در ساق یا پا هستند. یک قسمت از پا ممکن است درد داشته، در حالی که قسمت دیگر می تواند احساس بی حسی را تجربه کند.

عوامل خطر برای درد عصب سیاتیک

عوامل خطر رایج برای بروز این دردها عبارتند از:

  • سن – افراد ۳۰ تا ۴۰ ساله بیشتر در معرض خطر ابتلا به سیاتیک هستند.
  • سبک زندگی بی تحرک – افرادی که برای مدت طولانی نشسته و از نظر فیزیکی کم تحرک هستند، در مقایسه با افراد فعال، بیشتر در معرض ابتلا به سیاتیک قرار دارند.
  • چاقی – اضافه وزن باعث افزایش فشار وارده به ستون فقرات می شود.
  • شغل – مشاغل و فعالیت هایی که به چرخاندن کمر، حمل بارهای سنگین یا رانندگی طولانی مدت با وسیله نقلیه موتوری نیاز دارد ممکن است در بروز سیاتیک نقش داشته باشد.
  • دیابت – این بیماری که بر نحوه استفاده بدن از قند خون تأثیر می گذارد، خطر آسیب عصبی را افزایش می دهد.

پیشگیری از سیاتیک

در برخی موارد می توان از درد سیاتیک عصب پیشگیری کرد. چندین تغییر در شیوه زندگی وجود دارد که می تواند شانس ابتلا به آن را کاهش دهد، از جمله ورزش منظم و اطمینان از قرار گیری در وضعیت مناسب هنگام ایستادن، نشستن و بلند کردن اجسام.

رژیم غذایی درد سیاتیک

درد سیاتیک اساساً یک مشکل التهابی است. حذف مواد غذایی که به التهاب دامن می زنند می تواند بهبودی شما را تسریع کرده و به جلوگیری از عود کمک کند. اما با کمک سبک رژیم غذایی زیر می توانید درد سیاتیک عصب را تا حدی زیادی مهار کنید:

  • چربی های ترانس – بیشتر مواد غذایی بسته بندی شده و فرآوری شده حاوی مقدار زیادی چربی ترانس، روغن دانه با کیفیت بد و مقدار زیادی نمک هستند. این مواد می توانند التهاب و احتباس آب در بدن را افزایش داده و وضعیت شما را بدتر کند.
  • روغن های گیاهی تصفیه شده – همه روغن ها بد نیستند. اما باید از مصرف روغن هایی که با مواد شیمیایی یا از طرق دیگری استخراج می شوند اجتناب کنید. همچنین باید از سیب زمینی سرخ کرده، چیپس یا سایر غذاهای پخته شده در این روغن ها خودداری کنید.
  • کربوهیدرات های تصفیه شده – باید از مصرف کربوهیدرات هایی که فیبر آنها حذف شده جلوگیری کنید. این موارد شامل آرد سفید، محصولات تصفیه شده ذرت، برنج سفید و بسیاری از غلات و قندهای تجاری می شوند.
  • الکل زیاد – مصرف مقادیر زیاد نوشیدنی های الکلی باعث افزایش التهاب می شود.
  • گوشت‌های فرآوری‌شده – سوسیس، بیکن، ژامبون، هات داگ، گوشت دودی و گوشت گاو جزو انواع گوشت‌هایی هستند که اغلب در دمای بالا فرآوری شده و به ایجاد مواد مرتبط با التهاب دامن می زنند.

مواد غذایی برطرف کننده درد سیاتیک

از آنجایی که این درد با التهاب اعصاب مرتبط است، بنابراین باید به ریشه آن ضربه بزنید. باید التهاب را برطرف کرده و مواد غذایی که با التهاب مبارزه می کنند که را وارد رژیم غذایی خود کنید. در ادامه چند انتخاب سالم برای این شرایط ذکر می گردد:

۱) ماهی های آب سرد

انواع ماهی مفید در رژیم غذایی

ماهی های آب سرد مانند سالمون، تن و ماهی خال مخالی سرشار از امگا ۳ هستند. این روغن زنجیره بلند بوده و بدن ما نمی تواند آن را بسازد، اما برای سلامتی ما ضروری هستند. تنها راه جذب امگا ۳ مصرف مکمل یا استفاده از ماهی های آب سرد در رژیم غذایی درد سیاتیک است. هنگامی که این درد را تجربه می کنید، باید سعی کنید حداقل یک وعده ماهی آب سرد در روز بخورید. ماهی تازه بهترین گزینه است، اما ماهی کنسرو شده و منجمد نیز می توانند مفید واقع شوند. در صورتی که قادر به مصرف ماهی آب سرد نیستید، باید مکمل روغن ماهی امگا ۳ را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. هم روغن ماهی سالمون و هم روغن کبد ماهی برای کاهش التهاب عالی هستند.

۲) روغن زیتون

در کشورهای مدیترانه‌ای، پزشکان همیشه به بیماران توصیه می کنند که روغن زیتون فرابکر را به رژیم غذایی خود اضافه کنند. اگرچه مشخص شده است که روغن زیتون دارای فواید سلامتی است، اما دانشمندان از وجود این مواد اطلاعات دقیقی ندارند. روغن زیتون بکر حاوی ترکیبی به نام اولئوکانتال است. این یک چربی سالم با خواص بسیار مشابه با داروی محبوب ایبوپروفن است. اولئوکانتال نه تنها التهاب مفاصل، ماهیچه ها و تاندون ها بلکه قادر به کاهش کلسترول مضر است. روغن زیتون یکی از غنی‌ترین منابع طبیعی آنتی اکسیدان است. برای دریافت مزایای سلامتی روغن زیتون، آن را به مقدار زیاد به سالاد و نان خود اضافه کنید. تصور می شود سیر به تقویت ترکیبات سالم موجود در روغن زیتون کمک کند.

۳) کاهش التهاب با توت ها

انواع توت در رژیم بیماران سیاتیک

اگرچه مصرف میوه مفید است، اما اگر درد سیاتیک عصب یا هر بیماری التهابی دیگری را تجربه می‌کنید، باید مراقب میوه‌های مصرفی خود باشید. به عنوان مثال، مرکبات سرشار از اسید سیتریک هستند. به جای کاهش التهاب، اسید سیتریک می تواند باعث افزایش التهاب شده یا به ایجاد آن دامن بزند. هنگامی که به درد عصب سیاتیک دچار هستید، بهتر است از میوه های اسیدی مانند پرتقال، لیمو و گریپ فروت دوری کنید. در عوض، باید توت ها را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

توت ها سرشار از آنتی اکسیدان های سالمی هستند که التهاب را کاهش داده و سلامت غشای سلولی را تقویت می کنند. غشاهای سلولی قوی‌تر به این معنی است که رادیکال های آزاد و اکسیدان ها کمتر به دیواره سلولی نفوذ می کنند. آنتی اکسیدان ها با رنگ های مختلف نشان داده می شوند. مصرف طیف گسترده‌ای از انواع توت های رنگی به این معنی است که طیف وسیع‌تری از آنتی اکسیدان ها را به رژیم غذایی خود اضافه می کنید. همه انواع توت ها از جمله توت قرمز و سیاه مفید هستند. توت سیاه و زغال اخته سرشار از آهن بوده که به کاهش التهاب نیز کمک می کنند. تمشک، زغال اخته و کرن بری از دیگر منابع مفید آنتی اکسیدان ها، مواد معدنی و ویتامین ها به شمار می روند.

۴) سبزیجات چلیپایی

رژیم غذایی ضد التهابی برای درد سیاتیک بدون افزودن سبزیجات چلیپایی کامل نمی شود. خوشبختانه سبزیجات چلیپایی به راحتی در دسترس هستند. آنها در مناطق مختلف دمایی به خوبی رشد کرده همچنین در گلخانه ها عملکرد خوبی دارند. آنها حاوی یک ترکیب ضد التهابی قوی به نام سولفورافان هستند. سولفورافان سلامت سیستم ایمنی را بهبود بخشیده و به نظر می رسد ذرات مضر را از خون حذف می کند. سبزیجات چلیپایی همچنین منبع عالی ویتامین ها، مواد معدنی و فیبرها هستند. فیتوکمیکال های موجود در سبزیجات چلیپایی با التهاب مبارزه کرده و اعتقاد بر این است که از بیماری های مزمن جلوگیری می کنند.

سبزیجات چلیپایی عبارتند از:

  • کلم
  • گل کلم
  • بروکلی
  • کلم پیچ
  • کلم بروکسل
  • سبزی کولارد
  • شاهی
  • تربچه
  • شلغم

می توانید آنها را به صورت خام مصرف کرده یا به سوپ و خورش اضافه کنید. بخارپز کردن سبزیجات چلیپایی می تواند باعث حفظ بیشتر خواص آنها شود.

۵) ویتامین ب ۱۲

ویتامین B12 با حفظ سلامت سیستم عصبی و کمبود آن با علت درد عصب سیاتیک مرتبط است. مصرف مواد غذایی حاوی این ویتامین در رژیم غذایی درد سیاتیک نه تنها به کاهش درد کمک می کند بلکه می تواند وضعیت کلی جسمانی را بهبود بخشد. شیر، مواد لبنی، غذاهای تخمیری، گوشت، تخم مرغ منابع غنی از این ویتامین به شمار می روند.

۶) منیزیم در رژیم غذایی کاهش درد سیاتیک

تحقیقات بر روی مکمل منیزیم، کمک به بهبود عملکرد در بسیاری از اختلالات عصبی را نشان داده است. مطالعات دیگر نشان داده مصرف مواد غذایی غنی از منیزیم در رژیم غذایی درد سیاتیک می تواند به بهبود عملکرد عصبی و افزایش بازسازی عصب در آسیب عصب سیاتیک کمک کند. برای اضافه کردن این ماده به رژیم غذایی از لوبیا سیاه پخته، لوبیا چیتی، نخود، بادام، بادام هندی، دانه کتان، اسفناج، بامیه، تمبر هندی و مواردی دیگر می توانید استفاده کنید.

منبع

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی خود، کد رهگیری را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید.
© همیارسیستم