دریافت رژیم لاغری آنلاین

نان یا برنج ، پاستا یا سیب زمینی کدامیک بهتر است؟

برنج، پاستا، سیب زمینی و نان همگی جزو اقلامی خوشمزه و بسیار محبوب به شمار می روند. اگر چه این مواد غذایی نشاسته دار پرطرفدار هستند اما آیا برای سلامتی بدن نیز همان گونه مفید هستند؟ در این پست از ایده آل شو قصد داریم تا مقایسه ای میان ارزش غذایی این مواد داشته و بهترین انتخاب را برای سبک زندگی و اهداف شما داشته باشیم. با ما همراه باشید.

سالم‌ترین ماده نشاسته‌ای برای خوردن

در میان مواد غذایی نان و برنج، پاستا و سیب زمینی به نظر سیب زمینی سالم ترین ماده غذایی نشاسته دار و ترکیبی از غذاهای کربوهیدراتی یا قندی است. علت این امر وجود مقادیر بالایی مواد مغذی حاوی مواد معدنی ضروری، ویتامین ها و دیگر ریز مغذی ها است. سیب زمینی ها همچنین دارای مقادیر زیادی فیبر هستند که به سیر کردن افراد گرسنه و تنظیم قند خون کمک می کنند.

✅ بالاترین مقادیر قند

پاستا و برنج در مقایسه با سیب زمینی و نان از قند بالایی برخوردارند. این در حالی است که پاستا و برنج هر دو تقریبا ۴۵ گرم قند در هر وعده غذایی خود دارند. یک سیب زمینی متوسط حاوی ۲۵ گرم قند و یک تکه نان سفید ۱۳ گرم قند دارد.

✅ مناسب ترین ماده غذایی نشاسته ای برای دیابتی ها

بیماران دیابتی باید مراقب شاخص گلیسمی غذاهای مصرفی خود باشند. این شاخص نشان می دهد که غذاها با چه سرعتی قادر به افزایش قند خون هستند. غذاهایی که سریعتر شکسته می شوند علت افزایش سریع قند خون بوده و با عنوان شاخص گلیسمی بالا شناخته می شوند. به همین علت پاستا بهترین گزینه برای دیابتی ها با عنوان یک غذا با شاخص گلیسمی پایین است. در مقابل سیب زمینی، برنج و نان همگی با شاخص گلیسمی بالا و گزینه های خوب کمتری برای افراد دیابتی هستند.

✅ نان یا برنج؟ مناسب ترین ماده غذایی برای کاهش وزن و لاغری

بهترین گزینه برای کاهش وزن بستگی به نوع برنج، سیب زمینی، پاستا و نان مصرفی دارد. بطور معمول توصیه می شود که به منظور لاغری از مصرف اقلام بهبود یافته این مواد غذایی مانند برنج سفید، سیب زمینی سفید، ماکارونی و نان سفید خودداری گردد. علت این امر این است که مواد غذایی ساخته شده از غلات تصفیه شده شروع کننده چرخه گرسنگی هستند که کنترل اندازه سهم غذایی و کالری مصرفی را دشوارتر می سازند. اگر هنوز هم شما علاقمند به مصرف این اقلام غذایی هستید، بهتر است سالم ترین نوع آنها را انتخاب کنید مانند کینوا و برنج قهوه ای، سیب زمینی شیرین و ماکارونی گندم. نان خمیر ترش و نان چاودار مواد غذایی بسیار مغذی هستند که راه رسیدن شما به اهداف کاهش وزن را تسهیل می کنند.

✅ آیا می توان همزمان با لاغری از نان، برنج، پاستا و سیب زمینی استفاده کرد؟

جواب ما به این پرسش شما بله است. شما همچنان می توانید از مصرف نان و برنج، سیب زمینی و پاستا همزمان با رژیم لاغری خود لذت ببرید. نکته کلیدی کاهش وزن، کاهش میزان کالری دریافتی نسبت به میزان سوزاندن آن است. این حالت بدین معنی است که شما از میزان کالری دریافتی خود در هر وعده غذایی آگاه باشید.

پیشنهاد مطالعه: رژیم غذایی ولومتریک یا حجمی چیست؟

برای کمک به رسیدن به این هدف، سهم غذایی کمی را در هر وعده انتخاب کرده و سعی کنید از مواد قندی تصفیه شده، ساخته شده از غلات کامل صرف نظر کنید. غذاهای تهیه شده از غلات کامل که شما را برای مدت زمان طولانی‌تری سیر نگه می دارند، کمک می کنند تا در مسیر کالری دریافتی و اهداف کاهش وزنی ثابت باقی بمانید.

✅ پاستا یا برنج کدامیک سالم‌تر است؟

پاستا و برنج به لحاظ داشتن مواد مغذی شباهت زیادی به هم دارند به طوری که هر دو حاوی تقریبا ۳۰ گرم کربوهیدرات و کمتر از ۱ گرم چربی هستند. تنها تفاوت اصلی میان دو ماده تصفیه شده پاستا و برنج سفید، مقدار کالری، فیبر و پروتئین در هر یک است. ماکارونی حاوی کالری بیشتر، پروتئین و فیبر بیشتر نسبت به برنج است. با این وجود، بسیاری از گونه های سالم‌تر برنج و پاستا مواد مغذی بیشتری نسبت به همتایان تصفیه شده خود ارائه می کنند.

✅ نان یا برنج کدامیک سالم‌تر است؟

زمانی که به دنبال محتوای مواد مغذی یک واحد غذایی نان یا برنج هستید، نان ممکن است گزینه سالم تری به نظر برسد. علت این امر به خاطر کالری و کربوهیدرات کمتر نان نسبت به برنج است. با این وجود برنج حاوی پروتئین، ویتامین ها و مواد معدنی بیشتری نسبت به نان است. اگر به دنبال سالم ترین گزینه ممکن جایگزین برای نان و برنج سفید هستید، بهتر است گزینه هایی مانند نان چند غله، نان چاودار، نان خمیر ترش و برنج قهوه ای را امتحان کنید. همه این موارد دارای مقادیر بیشتری مواد مغذی نسبت به نان و برنج سنتی انتخابی قبلی شما هستند و می توانند شما را از ابتلای به مشکلات قلبی مانند فیبریلاسیون دهلیزی در امان نگه دارند.

منبع

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی خود، کد رهگیری را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید.
© همیارسیستم