دریافت رژیم لاغری آنلاین

فواید آبگوشت استخوان + به همراه طرز تهیه بهترین نوع آن

از قدیم الایام آبگوشت استخوان به عنوان غذایی محبوب به شمار می رفته است و مردم در فرهنگ‌های مختلف قرن‌هاست آن را درست می‌کنند. اما آیا دلیلی برای این علاقه جمعی وجود داشته و یا فوایدی در آبگوشت استخوان وجود دارد؟ برای کسب اطلاعات دقیق‌تر در این باره با ادامه این پست از ایده آل شو همراه ما باشید.

فواید آبگوشت استخوان

آبگوشت استخوان فواید زیادی برای سلامتی به همراه دارد. گفته می شود که از میکروبیوم روده حمایت کرده و التهاب را کاهش می دهد و حتی ظاهر پیری پوست را بهبود می بخشد.

آبگوشت استخوان از استخوان و گاهی اوقات گوشت حیوانات جوشانده در آب تشکیل شده است. در این میان مواد اسیدی مانند سرکه یا گوجه فرنگی اغلب برای کمک به استخراج مواد مغذی بیشتر از استخوان ها اضافه شده حتی ممکن است برای کمک به طعم دهی بهتر مواد افزودنی مانند اندکی سبزیجات و سیر نیز به آن افزوده شوند. آبگوشت معمولاً بین چهار تا بیش از ۲۴ ساعت می جوشد. زمان پخت طولانی به حل شدن بسیاری از مواد مغذی موجود در استخوان به آب کمک می کنند.

اگر چه تحقیقات بیشتری برای تعیین فواید خاص خود آبگوشت استخوان مورد نیاز است، اما تحقیقات در مورد مواد مغذی موجود در آب گوشت یافته‌های امیدوار کننده‌ای را ارائه می‌دهد.

آب گوشت استخوان در مقابل عصاره مغز استخوان

اصطلاحات آب استخوان و مغز استخوان اغلب به جای یکدیگر مورد استفاده قرار می گیرند. هر دو از استخوان‌های حیوانی و گاهی گوشت جوشیده در آب استخراج می شوند. با این حال، بر خلاف بسیاری از عصاره ها، آبگوشت استخوان ساعت ها پخته می شود. زمان پخت طولانی اجازه می دهد تا مواد مغذی بیشتری از استخوان ها خارج شده و به مایع پخت وارد شوند.

آبگوشت استخوان حاوی مقادیر بالایی از مواد مغذی مانند کلاژن است. کلاژن فراوان‌ترین پروتئین در بدن انسان بوده که پشتیبانی ساختاری و خاصیت ارتجاعی را برای استخوان ها، تاندون ها، پوست، غضروف و مفاصل فراهم می کند. آبگوشت استخوان نیز به طور قابل توجهی پروتئین بیشتری نسبت به عصاره آن دارد.

فواید آبگوشت استخوان

آبگوشت استخوان فواید بالقوه زیادی برای سلامتی از جمله حمایت از مفاصل، روده و پوست دارد.

✅ خواص آبگوشت قلم گاو برای مفاصل

کلاژن پروتئینی است که ساختار پوست، استخوان ها، تاندون ها و رباط های بدن را فراهم می کند. برای مثال، غذاهای غنی از کلاژن ممکن است برای شرایطی مانند استئوآرتریت تسکین دهنده باشند. این وضعیت یک بیماری مفصلی است که در آن بافت اطراف استخوان‌ها فرسوده شده و به مرور زمان تحلیل می‌رود.

آبگوشت، کلاژن بدن را تامین کرده و بدین ترتیب می تواند به ترمیم آسیب مفاصل و بهبود دردهای مرتبط با آرتریت کمک کند. با این حال، بیشتر تحقیقات بر تاثیر مکمل‌های کلاژنی، نه خود آبگوشت استخوان، در درمان درد مفاصل متمرکز شده اند.

علاوه بر این، به نظر می رسد که آب استخوان به اندازه مکمل های کلاژن حاوی اسیدهای آمینه مانند گلیسین و پرولین نباشد. اسیدهای آمینه بلوک های سازنده پروتئین در بدن هستند. آنها به ایجاد بافت همبند مانند تاندون های متصل کننده ماهیچه ها به استخوان ها و رباط های متصل کننده استخوان ها به استخوان های دیگر کمک می کنند.

از طرفی بسیاری از آبگوشت‌های استخوان با گیاهان دارویی و ادویه‌هایی مانند زردچوبه درست می‌شوند که به کاهش التهاب در بدن کمک می‌کنند و در نتیجه ممکن است درد مفاصل را بهبود بخشند.

✅کمک به سلامت روده

آبگوشت استخوان حاوی اسید آمینه ای به نام گلوتامین است. گلوتامین به حفظ ساختار و عملکرد بافتی که دستگاه گوارش شما را می پوشاند کمک می کند. همچنین ممکن است التهاب را در سراسر روده کاهش دهد.

پیشنهاد مطالعه: خواص مکمل گلوتامین در بدنسازی

تحقیقات حاکی از این است که مصرف منابع پروتئین غنی از گلوتامین بی‌خطر است و یک آبگوشت استخوانی با کیفیت بالا یک جایگزین مغذی و ضدالتهابی برای پروتئین‌های فرآوری‌شده مانند گوشت‌های اغذیه‌فروشی، بیکن یا سوسیس است.

✅ حاوی پروتئین با کیفیت بالا

آبگوشت استخوان دارای پروتئین نسبتاً بالایی است. خوردن مقادیر کافی پروتئین از متابولیسم بدن و سوخت و ساز انرژی از مواد غذایی بدن حمایت می کند. پروتئین همچنین ساختار و پشتیبانی از سلول ها را فراهم کرده، به سلول ها در برقراری ارتباط کمک و از بدن در برابر ویروس ها و باکتری ها محافظت می کند.

آبگوشت استخوان نسبت به مواد کلاسیک از نظر پروتئین غنی‌تر است. زیرا زمان پخت طولانی‌تر، پروتئین بیشتری از استخوان‌های حیوانی استخراج می‌کند. یک وعده آب مرغ ممکن است فقط یک گرم پروتئین داشته باشد، اما یک وعده آب گوشت مرغ می تواند تا ۲۰ گرم پروتئین تامین کند. بیشتر آبگوشت استخوانی در هر فنجان حدود ۱۰ گرم پروتئین ارائه می دهد.

پیشنهاد مطالعه: رژیم ولومتریک یا حجمی چیست؟

مقدار دقیق پروتئین در هر وعده بسته به نحوه پخت آبگوشت استخوان یا مارک آبگوشت استخوانی که خریداری می کنید، متفاوت است. اندازه مصرف توصیه شده یک محصول همچنین بر مقدار پروتئینی که در پانل اطلاعات تغذیه آن فهرست می‌بینید تأثیر می‌گذارد.

✅ بهبود خاصیت ارتجاعی پوست

بدن به طور طبیعی با افزایش سن کلاژن کمتری تولید می کند. بنابراین این ماده می تواند به کاهش چین و چروک و بهبود خاصیت ارتجاعی پوست در طول زمان کمک کند.

بیشتر تحقیقات بر روی نقش مکمل‌های کلاژن بر سلامت پوست تمرکز دارند تا بر روی آبگوشت استخوان، اما برخی مطالعات یافته‌های امیدوارکننده‌ای را گزارش کرده‌اند. تحقیقات بیشتری برای تعیین چگونگی تاثیرگذاری کلاژن برای سلامت پوست، مورد نیاز است.

مکمل‌های کلاژن و آبگوشت استخوان تنها در صورتی مفید هستند که به صورت مداوم مصرف شوند. متأسفانه نوشیدن یک فنجان آب استخوان هر چند هفته یکبار باعث صاف شدن چین و چروک ها نمی شود. به طور کلی حداقل هشت هفته برای دیدن نتایج مصرف کلاژن زمان نیاز است.

✅ فراهم کردن برخی از الکترولیت ها

آبگوشت استخوان حاوی الکترولیت های مواد معدنی است که تعادل مایعات را در بدن شما حفظ می کنند. الکترولیت های موجود در آبگوشت استخوان می تواند شامل سدیم، پتاسیم و کلسیم باشد.

  • سیگنال دهی بین مغز و سلول های عصبی
  • انقباضات عضلانی
  • هیدراتاسیون (تعادل آب در داخل و خارج سلول ها)

مواد مغذی موجود در آبگوشت استخوان

خواص آب گوشت قلم گاو

مشخصات تغذیه ای آبگوشت استخوان به دستور پخت استفاده شده یا برند خریداری شده بستگی دارد. به عنوان مثال، آب استخوان تنها در صورتی حاوی کربوهیدرات خواهد بود که سبزیجات در حین پخت اضافه شوند.

یک وعده متوسط یک فنجان از آب استخوان خریداری شده در فروشگاه حاوی مواد زیر خواهد بود:

  • کالری: ۸۰
  • چربی: ۰٫۵ گرم
  • پروتئین: ۱۰ گرم
  • کربوهیدرات: ۵ گرم
  • سدیم: ۴۵۰ میلی گرم، حدود ۲۰ درصد از ارزش غذایی روزانه (DV)

مضرات آبگوشت استخوان

همانند بسیاری دیگر از سوپ‌ها و سوپ‌های آماده، آب استخوان نیز دارای سدیم یا نمک بالایی است. به طور کلی، غذاهایی که ۲۰٪ یا بیشتر از ارزش روزانه سدیم (نمک) را در هر وعده تامین می کنند، غذاهایی با سدیم بالا در نظر گرفته می شوند.

انتخاب آبگوشت های استخوانی که حاوی کمتر از ۲۰ درصد DV برای سدیم هستند یا تهیه آبگوشت استخوانی خانگی خود می تواند میزان سدیم آن را کاهش دهد. اگر مبتلا به فشار خون بالا هستید یا به دلیل شرایط پزشکی دیگری نیاز به محدود کردن مصرف نمک خود دارید، ممکن است رعایت این شرایط برای شما از اهمیت ویژه ای برخوردار باشد.

تحقیقات بیشتری برای تعیین خطرات احتمالی آبگوشت استخوان مورد نیاز است. همانند بسیاری از غذاها، احتمالاً لذت بردن از آب استخوان در حد اعتدال بی خطر است.

طرز تهیه آبگوشت استخوان

تهیه آبگوشت استخوان بسیار ساده است:

  1. از استخوان های باقی مانده مرغ، گوشت گاو یا ماهی استفاده کنید. (شاید قادر به تهیه این استخوان ها از بخش فروشگاه مواد غذایی محلی خود باشید)
  2. استخوان ها را در یک قابلمه بزرگ بریزید.
  3. اختیاری: سبزیجات، مانند چند حبه سیر و ۱ تا ۲ عدد هویج، پیاز و ساقه کرفس را به آن اضافه کنید.
  4. دو عدد برگ بو به آن اضافه کنید.
  5. قابلمه را با آب به اندازه ای پر کنید که استخوان ها و سبزیجات را بپوشاند.
  6. کمی نمک و ۱-۲ قاشق غذاخوری سرکه سیب به این مواد بیفزایید.
  7. در قابلمه را ببندید و ۱۲ تا ۲۴ ساعت اجازه جوشیدن به آن بدهید.
  8. بعد از گذشت این مدت زمان اجازه دهید آبگوشت خنک شود، سپس استخوان ها و سبزیجات را از صافی رد کنید.
  9. آبگوشت را در یخچال نگهداری کنید.
  10. آب استخوان حدود ۳-۴ روز در یخچال باقی می ماند. می توانید آن را تا حدود سه ماه فریز کنید.

چگونگی مصرف آبگوشت استخوان

آب استخوان را می توان به روش های مختلفی میل کرد. در اینجا چند ایده برای نحوه گنجاندن آن در رژیم غذایی شما وجود دارد:

  • غلات کامل مانند برنج قهوه ای و کینوآ را به جای آب در آب استخوان بپزید تا طعم بهتری داشته باشد.
  • از آب استخوان در سوپ ها و خورش های خانگی استفاده کنید.
  • آب قلم را با ادویه ها ترکیب کنید تا یک پایه خوشمزه برای غذای خانگی ایجاد کنید.
  • آب استخوان (یا تکه های یخ ساخته شده از آن) را به اسموتی اضافه کنید.

آبگوشت استخوانی که در فروشگاه خریداری می شود ممکن است سرشار از سدیم باشد، بنابراین اگر مراقب میزان مصرف نمک خود هستید، برچسب های مواد غذایی را بررسی کنید یا خودتان آن را تهیه کنید.

منبع

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی خود، کد رهگیری را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید.
© همیارسیستم