دریافت رژیم لاغری آنلاین

چگونه به کمک تغذیه ضخامت آندومتر را برای IVF افزایش دهیم؟

ضخامت آندومتر برای لانه گزینی موثر جنین، چه به صورت طبیعی و چه با کمک درمان IVF، امری حیاتی است. اگر دارای دیواره رحم نازکی باشید، ممکن است انتقال جنین مشکل بوده و در نتیجه داشتن یک بارداری موفق دشوار باشد. لایه نازک آندومتر شانس لانه گزینی جنین را کاهش می دهد. اما آیا بالا بردن ضخامت رحم به کمک رژیم غذایی امکانپذیر است؟ و یا با تغذیه می توان ضخامت آندومتر را بیشتر کرد؟ برای رسیدن به پاسخ این پرسش ها با ایده آل شو همراه باشید.

تغذیه و ضخامت آندومتر

اگر به دنبال راهی برای افزایش تراکم دیواره رحم خود هستید، راه های مختلفی برای افزایش ضخامت آندومتر به صورت طبیعی و بدون مصرف داروهای سنگین وجود دارد. از این روش ها می توان برای کمک به دستیابی به ضخامت آندومتر مورد نیاز برای بارداری استفاده کرد.

مکمل ال-آرژنین

این مکمل حاوی اسید آمینه های ضروری است که برای ساخت پروتئین مورد نیاز بدن برای ضخیم شدن پوشش رحم به کار می رود. علاوه بر مصرف مکمل های ال-آرژنین، می توانید به طور طبیعی با تغذیه ضخامت آندومتر را با مصرف غذاهای پر پروتئین مانند ماهی، غلات کامل و لوبیا نیز افزایش دهید.

با این حال، مهم است که قبل از شروع مصرف هر مکمل یا افزایش دوز آن، با یک متخصص تغذیه یا زنان و زایمان مشورت کنید. این اسید آمینه به صورت طبیعی هم در میوه هایی مانند آووکادو، آجیل، ذرت، روغن سویا، تخمه آفتابگردان، اسفناج و کلم بروکلی یافت می شود. هر فرد به طور متوسط به ۸ میلی گرم ویتامین E در روز نیاز دارد و اگر بخواهد پوشش داخلی رحم را ضخیم کند، به ویتامین E بیشتری نیاز خواهد داشت. باز هم توصیه می شود قبل از افزایش مصرف ویتامین E با یک متخصص مشورت کنید.

ویتامین K و ضخامت رحم

افراد به منظور بهره مندی از کلسیم، انجیر را به برنامه غذایی خود اضافه می کنند در حالی که این میوه به تقویت پوشش آندومتر نیز کمک می کند. ویتامین K موجود در آن برای بهبود ضخامت پوشش داخلی رحم مفید است. می‌توانید انجیر را به عنوان میان‌وعده میل کنید یا آن‌ها را به سالاد خود اضافه کنید تا طعم شیرینی تند داشته باشد.

مصرف بیشتر غلات کامل

بنابراین، برای داشتن اندومتر متراکم تر، آنها را در رژیم غذایی خود بگنجانید. مصرف کافی غلات کامل بصورت روزانه تاثیر بسزایی بر سلامت باروری داشته و ضخامت آندومتر را افزایش می دهد. مشخص شده است که زنانی که مقادیر زیادی غلات کامل مصرف می کنند به طور طبیعی دیواره‌های رحم ضخیم‌تری داشته و مشکلی برای باردار شدن ندارند.

پیشنهاد مطالعه: نان یا برنج، پاستا یا سیب زمینی کدام یک بهتر است؟

مصرف زیاد میوه

میوه هایی مانند پرتقال، هندوانه و لیمو سرشار از اکسید نیتریک هستند. نیترات ها خون رسانی را در سرتاسر بدن و همچنین خون رسانی به ناحیه لگن را افزایش می دهند. در نتیجه یک عامل مهم تغذیه برای افزایش ضخامت آندومتر به حساب می آیند.

استراحت کافی

خواب تاثیر مستقیمی بر هورمون های تولید مثل داشته و آنها را در تعادل مناسبی نگه می دارد. خواب کافی می تواند ضخامت آندومتر را بهبود بخشد. شما به حداقل ۷ ساعت خواب در روز نیاز دارید تا به بدن خود اجازه ریکاوری و رشد بهینه بافت را بدهید. برای حفظ عادات خواب سالم، هر روز، از جمله آخر هفته‌ها، در زمان مشخصی به رختخواب بروید و از خواب بیدار شوید.

ورزش روزانه

برای بهبود ضخامت آندومتر با کمک تغذیه، انجام ورزش هایی که جریان خون را بهبود بخشیده و خون را به سمت رحم افزایش می دهند توصیه می شود.
حداقل ۳۰ دقیقه در روز کافی است، تمرین خود را تنظیم کنید تا بعد از ورزش احساس خستگی نکنید. فعالیت بدنی متوسط مانند یوگا، پیلاتس، پیاده روی، شنا و دوچرخه سواری نمونه های خوبی هستند. علاوه بر این، فعالیت بدنی به آرام سازی بدن و کاهش استرسی کمک می کند که می تواند بر کیفیت آندومتر تأثیر منفی بگذارد.

توصیه های غذایی قبل IVF

اگر علت ضخامت کم اندومتر، کمبود خون رحم یا سطوح پایین استروژن باشد، مطمئناً آنچه می خورید می تواند تفاوت ایجاد کند. استروژن باعث رشد لایه داخلی رحم شده و با افزایش سن، سطح استروژن کاهش یافته و بر این پوشش تأثیر می گذارد. به بیان ساده، تخمدان های ما به اندازه گذشته استروژن ترشح نمی کنند.

برای افزایش ضخامت آندومتر چه بخوریم؟

در ادامه برخی توصیه ها و مواد غذایی وجود دارند که می توانند به آماده سازی دیواره رحم شما کمک کنند:

  • با پخش کردن مساوی وعده های غذایی در طول روز، سطح انسولین و کورتیزول خود را متعادل کنید. این شرایط تأثیر مستقیمی بر هورمون های تولید مثل دارند.
  • از یک رژیم غذایی غنی از فیبر، با شاخص گلیسمی پایین پیروی کنید.
  • کوآنزیم Q10 یا CoQ10 یک ترکیب با اهمیت که مصرف آن بسیار توصیه شده است. این آنتی اکسیدان می تواند به کاهش استرس اکسیداتیو در بافت ها کمک کرده و فواید زیادی برای اندومتر داشته باشد.
  • از دیگر غذاهای غنی از آنتی اکسیدان ها و ویتامین های C و E می توان به گوجه فرنگی، اسفناج، میوه های خشک اشاره کرد.
  • غذاهای حاوی ویتامین های گروه B به بهبود جریان خون کمک می کنند، از جمله تخم مرغ، هویج، اسفناج، خرما، ماهی و غیره.
  • در طول دوره قاعدگی خود از مصرف غذاهای ترش از جمله ماست، گریپ فروت و سیب سبز خودداری کنید.
  • قهوه و سایر نوشیدنی های کافئین دار را کاهش دهید یا ترک کنید.
  • تا حد امکان از مصرف نخودفرنگی اجتناب کنید. این ماده غذایی به عنوان یک داروی ضد بارداری طبیعی شناخته می شود.
  • سویا را با احتیاط مصرف کنید. سویا حاوی مقدار زیادی فیتواستروژن است و مصرف مقدار زیاد آن نیز مناسب نخواهد بود. این ماده همچنین امکان رشد بیشتر فیبروم رحمی را دارد بنابراین باید در مصرف آن دقت کنید.
  • مصرف مواد قندی را محدود کنید چرا که می توانند تعادل هورمون ها را بر هم بزنند.
  • غذاهای غنی از آهن و مغذی خون مانند پروتئین مصرف کنید. هنگام خوردن گوشت، به یاد داشته باشید که تنها نوع بدون چربی و ارگانیک آن را مصرف کنید. اگر تمایل به مصرف موادی غیر از پروتئین حیوانی دارید، باید خون‌سازهای خوبی مانند برنج، جو، عدس و انواع دیگر لوبیا را جایگزین کنید. همچنین باید سبزیجات با برگ سبز، حبوبات، کلم، قارچ، کرفس، آجیل و دانه ها را مصرف کنید.

منبع 

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی خود، کد رهگیری را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید.
© همیارسیستم