دریافت رژیم لاغری آنلاین

با این مواد غذایی رژیم لاغری تنبلی تخمدان را سرعت دهید!

بیشتر زنان در برخی مواقع با افزایش وزن دست و پنجه نرم می کنند. اما برای زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)، کاهش وزن می تواند به یک مبارزه دائمی تبدیل شود. افراد مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک بیشتر در معرض چاقی، التهاب سیستمیک، سندرم متابولیک، مقاومت به انسولین یا ترکیبی از این شرایط مزمن هستند که خطر ابتلا به دیابت، بیماری های قلبی عروقی و سایر بیماری ها را افزایش می دهند. اما با همه این تفاسیر رژیم لاغری تنبلی تخمدان می تواند این خطرات را کاهش دهد؟ برای پاسخ به این پرسش با ایده آل شو همراه باشید.

تنبلی تخمدان چیست؟

سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) شایع ترین اختلال هورمونی در زنان در سنین باروری است و می تواند منجر به مشکلات باروری مانند ایجاد کیست های متعدد تخمدان، رشد غیر طبیعی مو، التهاب و سایر علائم شود. زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک دارای سطوح بالاتری از هورمون های مردانه بوده همچنین حساسیت کمتری به انسولین یا مقاومت به انسولین را از خود نشان می دهند. این وضعیت برخلاف هورمون های تاثیرگذار بر فیبروم رحم بوده بنابراین رژیم غذایی متفاوتی دارد. بسیاری از مبتلایان به تنبلی تخمدان دارای اضافه وزن یا چاقی هستند. در نتیجه، این زنان می توانند در معرض خطر ابتلا به دیابت، بیماری قلبی، آپنه خواب و سرطان رحم باشند. اگر به PCOS مبتلا هستید، برخی تغییرات سبک زندگی می تواند به کاهش وزن و کاهش شدت بیماری کمک کند.

چرا تنبلی تخمدان باعث افزایش وزن می شود؟

سندرم تخمدان پلی کیستیک استفاده از هورمون انسولین را که به طور معمول نقش کمک کننده‌ای در تبدیل قندها و نشاسته از غذاها به انرژی دارد را برای بدن دشوارتر می کند. این وضعیت که مقاومت به انسولین نامیده می شود می تواند باعث ایجاد انسولین و قند در جریان خون شود. مقاومت به انسولین ۵۰ تا ۷۵ درصد از افراد مبتلا به PCOS را تحت تاثیر قرار می دهد.

سطح بالای انسولین باعث افزایش تولید هورمون های مردانه به نام آندروژن می شود. سطوح بالای آندروژن منجر به علائمی مانند رشد موهای بدن، آکنه، پریودهای نامنظم و افزایش وزن می شود. از آنجایی که افزایش وزن توسط هورمون های مردانه ایجاد می شود، معمولاً در شکم رخ می دهد. چاقی شکمی چیزی است که بیشتر مردان به آن دچار می شوند. اما به جای داشتن شکل گلابی، زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک بیشتر شکل سیبی دارند. چربی شکمی خطرناک‌ترین نوع چربی است. به این دلیل که با افزایش خطر بیماری قلبی و سایر شرایط سلامتی مرتبط است.

بهتر است به این نکته توجه داشته باشید که همه افراد مبتلا به بیماری تخمدان پلی کیستیک به این عوارض دچار نمی شوند. اما برای افراد مبتلا به این عوارض رسیدن به وزن سالم و حفظ آن اولین نگرانی است و این مورد تنها با رژیم غذایی و ورزش کنترل می‌شود.

کاهش وزن با تنبلی تخمدان

کاهش وزن نه تنها خطر ابتلا به بسیاری از بیماری ها را کاهش می دهد، بلکه می تواند احساس بهتری نیز ایجاد کند. زمانی که مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک هستید، کاهش تنها ۱۰ درصد از وزن بدن می تواند قاعدگی شما را به حالت عادی بازگرداند. همچنین می تواند به تسکین برخی از علائم سندرم تخمدان پلی کیستیک کمک کند. برای کاهش وزن، با مراجعه به متخصص تغذیه شروع کنید. به منظور تنظیم رژیم لاغری تنبلی تخمدان پزشک وزن، اندازه کمر و شاخص توده بدنی را مورد بررسی قرار می دهد. شاخص توده بدنی BMI نامیده شده و نسبت قد به وزن است.

متخصص تغذیه ممکن است از دارو درمانی در رژیم لاغری تنبلی تخمدان استفاده کند. چندین دارو برای PCOS تایید شده‌اند، از جمله قرص های ضد بارداری، داروهای ضد آندروژن و متفورمین (گلوکوفاژ). داروهای ضد آندروژن اثرات هورمون های مردانه را مسدود می کنند. متفورمین نیز یک داروی دیابت است که به بدن کمک می کند تا از انسولین به طور موثرتر استفاده کرده همچنین تولید تستوسترون را کاهش می دهد. برخی تحقیقات نشان داده‌اند که می تواند به کاهش وزن زنان چاق مبتلا به PCOS کمک کند.

بهترین رژیم غذایی مبتلایان به تنبلی تخمدان

رژیم مدیترانه‌ای به عنوان اولین گزینه رژیم غذایی معمولاً توسط متخصصان تغذیه توصیه می شود و دلیل خوبی نیز برای این امر وجود دارد. این رژیم طیف گسترده‌ای از غذاها را از همه دسته ها ارائه می دهد، بنابراین به راحتی می توان آن را به عنوان یک رویکرد سبک زندگی به جای یک اصلاح موقت دنبال کرد.

موارد غذایی ممنوعه رژیم لاغری تنبلی تخمدان

تحقیقات نشان داده که افراد مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک شواهدی از التهاب سراسری را دارند که با بیماری قلبی و سایر بیماری ها مرتبط است. رژیم مدیترانه‌ای، چربی های اشباع شده، گوشت های فرآوری شده و قند تصفیه شده را حذف می کند که آن را به ابزاری قدرتمند برای مقابله با التهاب تبدیل می کند. سایر برنامه های متعادل با تاکید بر سبزیجات و میوه های غیر نشاسته‌ای، پروتئین بدون چربی، کربوهیدرات های سالم و لبنیات کم چرب می تواند به افراد مبتلا به PCOS کمک کند تا سالم‌تر شده و از عوارض آن جلوگیری کنند.

غذاهای فردی به ندرت مقصر شرایطی مانند بیماری تخمدان پلی کیستیک هستند و به همین ترتیب، هیچ غذایی به تنهایی احتمالا قادر به بازگرداندن سلامتی نخواهد بود.

با این حال مصرف بیش از حد غذاهای مرتبط با التهاب می تواند علائم PCOS را تشدید کرده و خطر ابتلا به بیماری های بی شمار دیگری را که افراد مبتلا به PCOS در معرض خطر ابتلا به آن هستند، مانند بیماری قلبی افزایش دهد. افراد مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک باید از این مواد غذایی که می توانند التهاب را افزایش دهند اجتناب کنند:

  • غذاهای سرخ شده (سیب زمینی سرخ شده، چیپس سیب زمینی، چیپس ذرت و مرغ یا ماهی سرخ شده)
  • چربی های اشباع شده مانند کره یا مارگارین
  • گوشت قرمز، از جمله همبرگر، رست بیف و استیک، گوشت فرآوری شده و هات داگ
  • تنقلات فرآوری شده مانند کیک، کلوچه، آب نبات و پای
  • غلات آماده شده با قند بالا، از جمله بلغور جو دوسر فوری، گرانولا
  • نوشیدنی های قندی مانند نوشابه، چای و نوشیدنی های ورزشی
  • نوشیدنی های الکلی
  • آرد تصفیه شده، نان سفید، رول، پوسته پیتزا و پاستا
  • برنج سفید

بهترین مواد غذایی رژیم لاغری تنبلی تخمدان

جایگزینی گزینه‌های کامل و فرآوری نشده برای اقلام التهابی می‌تواند زمینه را برای سلامت طولانی‌مدت بهتر فراهم کند. انتخاب هایی مانند رژیم غذایی مدیترانه‌ای می تواند به شما کمک کند تا به وزن سالم برسید و علائم سندرم تخمدان پلی کیستیک را با تغذیه فراوان و طعم عالی مدیریت کنید:

  • ماهی های غنی از امگا ۳ مانند سالمون پخته یا آب پز
  • روغن زیتون به جای کره یا مارگارین
  • لوبیا و سایر حبوبات غنی از پروتئین به جای گوشت
  • سبزیجات غیر نشاسته‌ای مانند سبزیجات برگ دار (اسفناج، کلم پیچ، کاهو و غیره)، گوجه فرنگی، قارچ، فلفل، کلم بروکلی، گل کلم، نخود برفی، کرفس و رازیانه
  • غلات کامل مانند برنج قهوه‌ای، جو، سورگوم و غیره. نان ها و پاستاهای تهیه شده با غلات کامل می توانند به افراد مبتلا به PCOS کمک کنند تا از افزایش قند خون جلوگیری کنند.
  • میوه کامل برای دسر. محتوای فیبر موجود در میوه کامل به شما کمک می کند تا احساس سیری کرده همچنین با کمک به هضم غذا، جذب قندهای موجود در جریان خون را کاهش می دهد.
  • آب فراوان و نوشیدنی های کم قند یا بدون قند بنوشید.
  • هیدراته ماندن ضروری است. بنابراین مقدار زیادی آب، قهوه یا چای شیرین نشده بنوشید. به جای نوشابه مقداری آب میوه امتحان کنید.
  • به جای سه وعده غذایی بزرگ، چهار تا شش وعده غذایی کوچک در طول روز مصرف کنید. این حالت به کنترل سطح قند خون شما کمک می کند.
  • حداقل ۳۰ دقیقه در اکثر روزهای هفته ورزش کنید.

نحوه رژیم لاغری تنبلی تخمدان

کاهش وزن برای کنترل مقاومت به انسولین ضروری است اما پیروی از روندهای رژیم غذایی ممکن است بهترین رویکرد نباشد. هر برنامه‌ای بر اساس حذف گروه های غذایی کامل مانند کربوهیدرات ها، برای کنترل وزن طولانی مدت عملی نیست. حذف کربوهیدرات ها به طور کامل فرآیندی قابل اجرا نیست با این حال، انتخاب بیشتر کربوهیدرات های با گلیسمی پایین (مواردی که باعث افزایش قند خون نمی شوند) مانند غلات کامل غنی از فیبر و سبزیجات غیر نشاسته‌ای می تواند مفید واقع شود. هدف این است که قند خون را ثابت نگه داشته و از افت و افزایش شدید آن جلوگیری کنید. وعده‌های غذایی کوچکتر و با تکرار بالا همراه با میان‌وعده‌های متعادل واقعاً می‌توانند کمک کننده باشند، بنابراین هر چهار ساعت یک‌بار باید غذا مصرف کنید.

از آنجایی که حفظ قند خون ثابت حائز اهمیت است روزه داری متناوب ممکن است بهترین گزینه برای افراد مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک نباشد. برخی از بیماران ممکن است در مواقع مجاز خوردن کالری زیادی مصرف کنند. روزه داری متناوب یک رویکرد جدیدتر برای کاهش وزن و رژیم لاغری تنبلی تخمدان بوده و برای برخی افراد موثر است. اما تحقیقات بیشتری برای ایمن و مفید بودن روزه داری برای افراد مبتلا به PCOS مورد نیاز است.

منبع

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی خود، کد رهگیری را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید.
© همیارسیستم