دریافت رژیم لاغری آنلاین

آیا آمپول لاغری مانجارو بهتر از داروهای دیگر عمل می کند؟

نوع جدیدی از داروهای دیابت انقلابی را در داروهای کاهش وزن نیز برانگیخته است. جدیدترین داروی بالقوه برای کاهش وزن آمپول لاغری مانجارو نام دارد. اما همانند همه داروها، این دارو نیز مزایا و معایبی برای خود دارد. در این پست از ایده آل شو شما را با تمامی نکات مصرف این دارو بیشتر آشنا می کنیم. با ما همراه باشید.

بهترین آمپول لاغری

مطالعات بر روی داروی ویگووی (Wegovy) نشان داد که این داروی کاهش وزن به شدت حملات قلبی، سکته مغزی و مرگ و میر قلبی را کاهش می دهد. اما آیا جدیدترین داروی دیابت یعنی مونجارو، حتی بهتر از داروهای جدید محبوب، اوزمپیک و ویگووی برای کاهش وزن موثر است؟ پاسخ کوتاه بله است. اما بهتر است به این نکته توجه داشته باشید که هر فردی که قصد استفاده از جدیدترین داروهای دیابت را برای کاهش وزن دارد، باید از قبل در این باره با پزشک خود مشورت نماید.

آمپول مانجارو برای چیست؟

مانجارو (Mounjaro) جدیدترین داروی دیابت است که همچنین باعث کاهش وزن چشمگیر در افراد تزریق کننده آن می شود. سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) یک سال پیش مصرف این دارو را برای بیماران دیابتی تایید کرد. اما این مقامات هنوز مصرف مانجارو را برای کاهش وزن تایید نکرده‌اند، اما آنها به سرعت در حال بررسی این دارو هستند به این دلیل که آزمایش‌های بالینی حاکی از این بوده اند که افراد سالم غیر دیابتیک اما با شاخص توده بدنی (BMI) بالا هنگام استفاده از مانجارو وزن زیادی از دست دادند. همانند ویکتوزا، اوزمپیک (Ozempic) و ویگووی (Wegovy)، این یک داروی تزریقی است، اما مانجارو از برخی جهات کلیدی با سایر داروهای جدید و محبوب دیابت متفاوت است.

مکانیسم عمل آمپول لاغری مانجارو

این دارو اشتها را سرکوب کرده و بدین ترتیب باعث احساس سیری بیشتر می شود. از طرفی سرعت خالی شدن معده را تغییر می دهد.

آیا مانجارو، اوزمپیک و ویگووی یک دارو هستند؟

خیر. Ozempic و Wegovy نام های تجاری دارویی به نام سماگلوتید (semaglutide) هستند. اما مانجارو نام تجاری دارویی متفاوت به نام تیرزپاتید است. این داروها به روش های مشابهی برای کاهش اشتها عمل می کنند، اما تفاوت هایی نیز وجود دارد. این داروها نیز توسط شرکت های مختلف ساخته می شوند.

این یک کلاس دارویی کاملاً جدید است. مانجارو به جای اینکه یک آگونیست تک گیرنده همانند سماگلوتید در دو داروی موجود در اوزمپیک و ویگووی باشد، دو گیرنده را همزمان فعال می کند. به همین دلیل است که به آن آگونیست دوگانه گفته می شود. به نظر می رسد این رویکرد آگونیست مضاعف باعث می شود افرادی که از تزریق مانجارو استفاده می کنند نسبت به افراد استفاده کننده از داروهای تک آگونیست وزن بیشتری از دست بدهند. این گیرنده ها هورمون هایی را تحریک می کنند که با کنترل سطح قند خون و کاهش اشتها باعث کاهش وزن می شوند.

گیرنده ها به نام پپتید-۱ شبه گلوکاگون (GLP-1) و پلی پپتید انسولینوتروپیک وابسته به گلوکز (GIP) شناخته می شوند. ویگووی و اوزمپیک گیرنده GLP-1 را فعال می کنند، در حالی که مانجارو هر دو گیرنده GLP-1و GIP را فعال می کند.

افراد با آمپول مانجارو چقدر وزن کم می‌کنند؟

داده های کاهش وزن از آزمایشات بالینی مانجارو خیره کننده بوده است. افرادی که از بیشترین دوز مانجارو یعنی ۱۵ میلی گرم استفاده کردند، ۲۱ درصد از وزن بدن خود را از دست دادند. آنها توانستند به میزان بی سابقه‌ای به کاهش وزن دست یابند. شرکت کنندگان در مطالعه ضمن کاهش وزن قابل توجه، توانستند علائم دیابت خود را نیز کنترل کنند. این دارو به منظور بهبود کنترل دیابت و کاهش وزن بدون اینکه بیماران را در معرض خطر هیپوگلیسمی قرار دهد بسیار موثر است. با این حال گذشت زمان نشان دهنده میزان تاثیرگذاری این دارو بر روی بدن خواهد بود.

نحوه مصرف آمپول لاغری مانجارو

همانند اوزمپیک و ویگووی، مانجارو یک داروی تزریقی است که بیماران باید یک بار در هفته از آن استفاده کنند. مانجارو زیر پوست (زیر جلدی) معده (شکم)، ران یا بازو تزریق می شود. انسولین و مانجارو را در یک تزریق نباید با هم مخلوط کنید. ممکن است مانجارو و انسولین را در همان ناحیه بدن (مانند ناحیه معده) تزریق کنید، اما نه دقیقاً در کنار یکدیگر. با هر تزریق هفتگی محل تزریق خود را تغییر دهید (چرخش دهید) برای هر تزریق از یک محل استفاده نکنید.

موارد احتیاطی

در اینجا چند دلیل برای محتاط بودن در مورد مصرف این آمپول آورده شده است:

  • مانجارو برای همه تایید نشده است. تاکنون فقط برای افراد مبتلا به دیابت تایید شده نه برای افرادی که دارای اضافه وزن یا چاقی هستند و دیابت ندارند.
  • درست همانند دو داروی لاغری دیگر، اگر با مانجارو قادر به کاهش وزن باشید، احتمالاً باید برای همیشه به مصرف دارو ادامه دهید تا وزن خود را کاهش دهید.
  • مانجارو دارویی گران است و تهیه آن ممکن است دشوار باشد.
  • همانند دو داروی لاغری تزریقی دیگر، مانجارو می تواند عوارض جانبی ناخوشایند گوارشی ایجاد کند.
  • مانجارو جدید است و هنوز مطالعات بلندمدت در مورد آن انجام نشده است. بنابراین پزشکان از عوارض جانبی بلندمدت بالقوه‌ای در هنگام مصرف اطلاع دقیقی ندارند.
  • اگر مصرف این داروها متوقف شود و رفتارهای تغذیه‌ای تغییر نکند، وزن دوباره افزایش می یابد.

فواید آمپول مانجارو

بزرگترین مزیت مانجارو این است که به نظر می رسد برای بیماران مبتلا به دیابت خوب عمل می کند و باعث کاهش وزن عمده برای بیماران می شود. مضرات آن مشابه اوزمپیک و ویگووی است. آنها شامل هزینه های بالای دارو، عوارض ناخوشایند گوارشی، پوشش ضعیف بیمه‌ای و کمبود دارو هستند.

عوارض آمپول مانجارو

شایع‌ترین عوارض جانبی مانجارو همانند دو داروی دیگر شامل تهوع، استفراغ، اسهال، کاهش اشتها، یبوست، ناراحتی بالای شکم و درد شکم است. علاوه بر این، مقامات FDA هشدار داده‌اند که مانجارو باعث ایجاد تومورهای سلول C تیروئید در موش ها می شود. کارشناسان بهداشت فدرال هنوز نمی‌دانند که آیا مونجارو باعث ایجاد تومورهای مشابه از جمله سرطان مدولاری تیروئید در انسان می‌شود یا خیر. بهتر است به این موضوع توجه داشته باشید که تنها درصدی از افراد به این عوارض جانبی دچار می شوند. اکثر مردم این داروها را به خوبی تحمل می کنند. بیماران زمانی که با کمترین دوز شروع می کنند و اجازه می دهند بدنشان به آن عادت کند، بهترین شانس را داشته‌اند.

چگونه می توان علائم گوارشی ناشی مانجارو را کاهش داد؟

اگر بیماران زمانی که به احساس سیری می رسند در آن نقطه از غذا خوردن دست کشیده و توجه کافی داشته باشند، خوب عمل می‌کنند. مردم در نهایت میزان غذای خود را به طور چشمگیری کاهش خواهند داد. برای کسانی که عاشق خوردن و آشپزی هستند، مصرف داروها می تواند چالش برانگیز باشد. علاوه بر این، غذاهایی که سرشار از چربی هستند عوارض جانبی منفی گوارشی را افزایش می دهند.

کلام آخر

تأثیر آمپول مانجارو بر روی اشتها و تنظیم وزن شگفت‌انگیز است. اما مردم نباید عجولانه نتیجه گیری کنند و تصور کنند که مانجارو یک داروی معجزه آسا خواهد بود. ما هنوز نمی دانیم که مصرف مانجارو برای مدت کوتاهی چه تاثیری خواهد داشت. آیا باید کنار گذاشته شود و یا چیزی در مورد بیولوژی بدن تغییر می کند؟ آیا کاهش وزن در آینده بدون دارو دشوارتر می شود؟

منبع

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی خود، کد رهگیری را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید.
© همیارسیستم