دریافت رژیم لاغری آنلاین

آیا رژیم غذایی می تواند باعث تشدید واریس شود؟

عوامل متعددی در ایجاد واریس نقش دارند. وراثت، شیوه زندگی، بارداری، جنسیت و سن همگی از عوامل اصلی ایجاد وریدهای برجسته و قابل مشاهده در پاها هستند. اما آیا می دانستید غذایی که مصرف می کنید نیز ممکن است نقش مهمی در ایجاد رگ های واریسی داشته باشد؟ در این پست از ایده آل شو قصد داریم تا شما را با نقش رژیم غذایی در واریس بیشتر آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

رژیم غذایی در واریس

ایجاد برخی تغییرات ساده در رژیم غذایی ممکن است از ایجاد رگ های واریسی جلوگیری کند. علاوه بر این، اگر سابقه رگ های واریسی داشته باشید، یک رژیم غذایی سالم‌تر می تواند ناراحتی، تورم و ضربان را که اغلب با این اختلال همراه است کاهش دهد. از آنجایی که وریدهای واریسی نتیجه گردش خون ضعیف هستند، غذاهای تقویت کننده گردش خون می توانند مفید واقع شوند. این در حالی است که غذاهای مانع جریان خون مناسب مفید نیستند. اجازه بدهید غذاهایی که بهترین و بدترین برای گردش خون هستند را مرور کنیم.

انتخاب رژیم غذایی مناسب بیماران واریسی

یک رژیم غذایی سالم می تواند به شما در کاهش هر گونه ناراحتی مرتبط با رگ های واریسی کمک کند. رگ های واریسی زمانی ظاهر می شوند که دریچه های کوچک در سیاهرگ ها قادر به بازگرداندن موثر خون به قلب نباشند. در چنین وضعیتی خون در وریدها جمع شده و در نهایت دیواره سیاهرگ را از زیر پوست بیرون می کشند تا به صورت خطوط آبی و بنفش ظاهر شوند. اگر می‌خواهید این دریچه‌ها را از کارکرد نادرست محافظت کنید یا علائم رگ‌های واریسی را کاهش دهید، در اینجا نحوه کار آورده شده است.

پیشنهاد مطالعه: بهترین رژیم غذایی برای بیماران تعویض دریچه قلب

۱) کاهش نمک

نمک بیش از حد در رژیم غذایی باعث باقی ماندن آب در بدن شده و این مایعات اضافی منجر به افزایش فشار در رگ ها می شود. به طور کلی، غذاهای بسیار فرآوری شده مانند هات داگ و گوشت اغذیه فروشی، خیار شور، سس سالاد، فست فود و غذاهای کنسرو شده، همگی حاوی مقدار زیادی نمک هستند. برای کاهش مصرف سدیم، نمک اضافی به غذای خود اضافه نکنید و برای اطلاع از میزان نمک آنها، برچسب روی محصولات غذایی را بخوانید. از سوی دیگر، غذاهای سرشار از پتاسیم باعث کاهش احتباس آب و تحریک اثر معکوس سدیم می شود. نمونه هایی از غذاهای پر پتاسیم عبارتند از: بادام، عدس، لوبیا سفید، سیب زمینی، سبزیجات برگ دار و ماهی هایی مانند سالمون و ماهی تن.

۲) انتخاب میوه ها و سبزیجات رنگارنگ

میوه ها و سبزیجات رنگ های متمایز خود را از بیوفلاونوئیدها دریافت می کنند که دارای خواص مفید بسیاری هستند. از جمله این فواید، توانایی آنها در مبارزه با التهاب و تقویت گردش خون است. کلم بروکلی، بادمجان، مارچوبه، اسفناج، فلفل دلمه ای، انگور، مرکبات و توت فرنگی در این دسته قرار می گیرند. میوه ها و سبزیجات تازه بخرید و تا حد امکان آنها را نپخته مصرف کنید. از انواع کنسرو شده خودداری کنید، زیرا احتمالا حاوی سدیم اضافه شده هستند.

۳) افزایش مصرف فیبر

غذاهای فیبردار به هضم غذا کمک کرده و از یبوست جلوگیری می کنند. این وضعیت با فشار برای ایجاد حرکات روده می تواند فشار مضاعفی بر روی رگ های شکم و پا وارد کند. دفتر پیشگیری از بیماری ها و ارتقای سلامت توصیه می کند که مردان روزانه ۳۰٫۸ گرم و زنان باید ۲۵٫۲ گرم فیبر مصرف کنند. شما می توانید با افزودن غذاهای غنی از فیبر مانند گندم کامل، برنج قهوه‌ای، بلغور جو، آجیل و حبوبات به رژیم غذایی خود از یبوست جلوگیری کنید و در عین حال گوشت قرمز، غذاهای نشاسته‌ای و محصولات لبنی را محدود کنید.

۴) مصرف آب کافی

از آنجایی که بدن ما بیشتر از آب تشکیل شده، حفظ تعادل مناسب آب در بدن برای حفظ گردش خون ضروری است. نوشیدن آب زیاد همچنین به فیبر کمک می کند تا کار خود را در جلوگیری از یبوست انجام دهد. هر روز را با یک لیوان آب شروع کنید و همیشه یک بطری آب در دست داشته باشید. (مطمئن شوید که بطری فاقد بیسفنول A، یک ماده شیمیایی در پلاستیک سخت است که شبیه استروژن بوده و استروژن خطر ابتلا به رگ‌های عنکبوتی را افزایش می‌دهد) همانطور که مصرف آب خود را افزایش می‌دهید، نوشیدنی‌های شیرین و الکل را حذف کنید چرا که اثرات مثبت آب را می توانند معکوس کنند.

۵) غذاهای غنی از مس

مقدار زیادی گوشت قرمز بدون چربی، دانه های کنجد، بادام هندی، جو، سویا، عدس و لوبیا لیما بخورید تا مقدار مس لازم را دریافت کنید. غذای غنی از مس رگ‌های خونی را از انواع پارگی‌ها و لکه‌های خشن که می‌توانند منجر به لخته شدن خون و رگ‌های پر از خون شوند را محافظت می‌کنند. بنابراین، وجود مس در رژیم غذایی منظم بسیار ضروری است.

  • مارچوبه برای واریس

مارچوبه حاوی اسید دیورتیک است و در نتیجه می تواند تورم را بهبود بخشد. مارچوبه نه تنها رگ ها را تقویت می کند بلکه مانع از پارگی رگ ها می شود. مارچوبه همچنین سرشار از ویتامین C است و ترمیم رگ های واریسی را تسریع می کند.

  • چغندر برای واریس

چغندر با داشتن یک ترکیب شیمیایی گیاهی به نام بتاسیانین، قرمز رنگ است. در وریدهای واریسی، به دلیل تشکیل اسیدهای آمینه که می تواند به رگ های خونی آسیب برساند، خون قادر به عبور از سیاهرگ ها نیست. بتاسیانین این اسیدهای آمینه را پس از شکستن آنها حذف می کند که جریان خون را در سراسر بدن تنظیم می کند. همچنین می‌توانید برگ‌های سبز چغندر را که دارای مواد مغذی بسیار بالایی است، بخورید. گنجاندن چغندر در رژیم غذایی معمولی نه تنها برای رگ های واریسی بلکه سیستم ایمنی را نیز تقویت می کند.

  • گندم سیاه برای رگهای واریسی

روتین نوعی فلاونوئید است که پزشکان آن را به بیماران مبتلا به واریس توصیه می کنند. این فلاونوئید برای ارتقای سلامت عروق ضروری است. گندم سیاه غنی از روتین دارای اثرات ضد التهابی بر روی رگهای واریسی است و از تشکیل لخته خون جلوگیری می کند. افراد مبتلا به رگ‌های واریسی به دلیل فشار اضافی به رگ‌ها و به دلیل وزن اضافی، باید از غذاهای تهیه شده از گندم سیاه استفاده کنند. دلیل آن این است که در هر ۱۰۰ گرم تنها ۹۲ کالری وجود داشته و سرشار از پروتئین است. علاوه بر این، گندم سیاه حاوی اسیدهای آمینه ضروری بوده که برای ترمیم بافت مورد نیاز هستند.

  • زنجبیل برای واریس

وریدهای واریسی ناشی از تورم وریدها به خصوص پاها هستند. فیبرین یکی از عواملی است که می تواند به واریس کمک کند. بیماران مبتلا به واریس قادر به تجزیه این فیبرین که رگ ها را برآمده و سفت می کند نیستند. زنجبیل در چنین شرایطی به عنوان ناجی است. رگ های واریسی با استفاده از زنجبیل که با اثرات ضد التهابی آن شناخته شده، قابل درمان است زیرا فیبرین موجود در رگ های خونی را از بین می برد و همچنین گردش خون را بهبود می بخشد. می توانید چای زنجبیل یا حتی یک تکه زنجبیل تازه را مصرف کنید.

  • شاهی در رژیم واریس

شاهی موجود در رژیم غذایی واریس سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی مانند پتاسیم و منیزیم است. شاهی غذای فوق العاده ای است که برای سلامت رگ ها بسیار موثر است. شاهی را به تنهایی بخورید یا آن را با سبزیجات سالاد دیگر مخلوط کنید تا سریعتر از شر واریس خلاص شوید.

  • آووکادو برای بیماران واریسی

ما اغلب فراموش می کنیم که چربی های خوب را در رژیم غذایی خود مصرف کنیم. آووکادو منبع خوبی از چربی های خوب، ویتامین های C و E، پتاسیم و منیزیم است. آووکادو دارای بالاترین غلظت تری پپتید است که از قلب، سیاهرگ ها و شریان ها در برابر آسیب اکسیدان محافظت می کند. همچنین خواص ضد التهابی آووکادو از التهاب رگ های واریسی جلوگیری می کند.

  • رزماری برای رگهای برآمده واریسی

بر اساس یک مطالعه در سال ۲۰۰۹، یک روغن مانند رزماری می تواند جریان خون را در سراسر بدن افزایش دهد. این مطالعه بیان کرد که روغن رزماری می تواند با بهبود گردش خون موضعی به تسکین درد در رگ های واریسی کمک کند. رزماری حاوی رزمارینیک اسید است که از بافت ها در برابر آسیب رادیکال های آزاد محافظت می کند. رزماری علاوه بر رزمارینیک اسید حاوی اسید اورسولیک است که به تقویت کننده مویرگ ها معروف است.

کمبود چه ویتامینی باعث واریس می شود؟

غذاهای غنی از ویتامین C و ویتامین E، ویتامین B6 و B12 مصرف کنید. این ویتامین های ضروری تولید دو بافت همبند مهم کلاژن و الاستین را افزایش می دهند که رگ ها را قوی و تقویت می کند. از مرکباتی مانند گریپ فروت و پرتقال استفاده کنید که می تواند گردش خون را افزایش دهد. این مواد غذایی اجازه تجمع خون در رگ ها را نمی دهند. یکی از عوارض واریس لخته شدن خون است. جوانه گندم، ذرت، آجیل، دانه ها، زیتون و اسفناج یا سایر سبزیجات برگ سبز را به رژیم غذایی واریس خود اضافه کنید تا دوز کافی ویتامین E را دریافت کنید.

منبع

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی خود، کد رهگیری را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید.
© همیارسیستم