دریافت رژیم لاغری آنلاین

رژیم غذایی ساده و کارآمد برای بیماران قلبی مبتلا به دیابت

ابتلا به دیابت به این معنی است که احتمال ابتلا به بیماری قلبی در این بیماران دو چندان است. در نتیجه بیماران دیابتی بیشتر در معرض ابتلا به عواملی مانند فشار خون بالا یا کلسترول بالا قرار دارند که احتمال حمله قلبی یا سکته مغزی را در آنها افزایش می دهد. اما آیا رژیم غذایی بیماران دیابتی می تواند مانع از ابتلا به بیماری قلبی شود؟ در ادامه این پست از ایده آل شو شما را با یک رژیم غذایی مناسب برای بیماران دیابتی قلبی بیشتر آشنا می کنیم. با ما همراه باشید.

رژیم غذایی دیابت با مشکلات قلبی

اگر مبتلا به دیابت هستید، می توانید با مدیریت قند خون از قلب و سلامت خود محافظت کنید. همچنین می توانید با کنترل فشار خون و کلسترول بالا از ابتلا به سایر شرایط دشوار پیشگیری کنید. اما چنان چه سیگاری هستید، در قدم اول بهتر است نسبت به ترک آن اقدام کنید.

چه ارتباطی بین دیابت، بیماری قلبی و سکته وجود دارد؟

قند خون بالا ناشی از دیابت می تواند به رگ های خونی و اعصابی که قلب و عروق خونی شما را کنترل می کنند آسیب برساند. با گذشت زمان، این آسیب می تواند منجر به بیماری قلبی شود.

افراد مبتلا به دیابت نسبت به افراد بدون دیابت بیشتر در معرض ابتلا به مشکلات قلبی در سنین پایین‌تر قرار دارند. بزرگسالان مبتلا به دیابت تقریباً دو برابر بیشتر از بزرگسالان بدون دیابت در معرض ابتلا به بیماری قلبی یا سکته هستند. خبر خوب این که با انجام اقداماتی برای مدیریت دیابت می توانید به کاهش احتمال ابتلا به بیماری قلبی یا سکته کمک کنید.

چاقی و چربی شکم

اضافه وزن یا چاقی شکمی می تواند مدیریت دیابت را دشوارتر کرده و خطر ابتلا به بسیاری از مشکلات سلامتی از جمله بیماری قلبی و فشار خون بالا را افزایش دهد. اگر دارای اضافه وزن هستید، یک برنامه غذایی سالم با کالری کمتر و فعالیت بدنی بیشتر اغلب باعث کاهش سطح گلوکز خون و کاهش نیاز شما به دارو می شود.

حتی در صورت نداشتن اضافه وزن، چربی اضافی دور شکم، می تواند احتمال ابتلا به بیماری قلبی را افزایش دهد.

بهترین برنامه غذایی برای افراد مبتلا به دیابت دو هدف دارد: کنترل قند خون و محافظت از قلب. در نتیجه این رژیم غذایی دیابتی قلبی باید شما را با مواد مغذی کلیدی و فیبر فراوان تغذیه کند. ۳۰ تا ۳۸ گرم برای مردان و ۲۱ تا ۲۵ گرم برای زنان. وعده های غذایی خود را با غذاهای کامل یعنی همه رنگ های سبزیجات، میوه ها، غلات کامل، پروتئین های سالم و چربی های غیر اشباع بسازید. این رویکرد می تواند به کاهش وزن که اغلب برای مدیریت دیابت ضروری است کمک کند. در ادامه برخی گزینه های برجسته برای خوشمزه نگه داشتن وعده های غذایی و سلامت قلب آورده شده است.

پیشنهاد مطالعه: فهرست کامل رژیم غذایی بیماران قندی و چربی خون بالا

۱٫ حبوبات

فیبر قند خون را کاهش می دهد و حبوبات راهی عالی برای وارد کردن آن به رژیم غذایی دیابت و قلبی هستند. علاوه بر حبوبات سیاه، سفید، چشم بلبلی، سایر حبوبات مانند عدس و نخود خشک خرد شده را امتحان کنید که بدون خیساندن از قبل پخته می شوند. یک فنجان حبوبات پخته شده هر روز می تواند با کاهش فشار خون، ضربان قلب در حالت استراحت و سطح چربی خون به نام تری گلیسیرید، A1c را پایین آورده و خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش دهد. آنها همچنین می توانند خطر سکته مغزی را کاهش دهند.

۲٫ جو دوسر

فیبر به دو صورت وجود دارد: فیبر نامحلول در غلات کامل و فیبر محلول در حبوبات و جو دوسر. فیبر محلول به کاهش قند خون و کلسترول کمک می کند تا از قلب شما محافظت کند. هر چه جو دوسر کمتر فرآوری شده باشد، مواد مغذی بیشتری دارد، بنابراین جو دوسر بلغور شده یا جو دو سر پرک را به جای نوع فوری انتخاب کنید.

۳٫ تمشک قرمز

بسیاری از انواع توت ها سرشار از مواد مغذی هستند، اما تمشک برای کنترل قند خون عالی است. آنها تنها دارای ۵ گرم شکر در هر فنجان بوده و فیبر زیادی هستند. علاوه بر فیبر، آنها برای سلامت قلب مفید بوده و با داشتن مواد مغذی با التهاب و کلسترول بد بالا مبارزه می کنند.

۴٫ بادام ها

آجیل ها قادرند پروتئین، چربی های سالم و کربوهیدرات ها را به همراه مقداری فیبر و مواد مغذی مهم تامین کنند. بادام به طور خاص به حفظ قند خون، کلسترول و چربی خون ثابت کمک می کند. آنها همچنین گرسنگی را برطرف می کنند. یک مشت گردو می تواند مقاومت به انسولین را بهبود بخشیده و با کاهش خطر بیماری قلبی مرتبط است.

۵٫ غلات کامل

زمانی که صحبت از کنترل قند خون به میان می آید، کربوهیدرات ها از جدول حذف نمی شوند. اما نوع خوردن شما مهم است. زمانی که می خواهید نان یا پاستا بخورید، به سراغ انواع غلات کامل بروید. بر خلاف نوع تصفیه و فرآوری شده، غلات کامل دارای لایه های سبوس و جوانه دست نخورده هستند و این به کاهش خطر بیماری قلبی کمک می کند. آنها علاوه بر فیبر، سرشار از مواد مغذی مانند ویتامین B، منیزیم و سلنیوم هستند. غلات کامل افزایش معمول قند خون بعد از غذا را کاهش داده و به شما کمک می کند مدت طولانی‌تری احساس سیری کنید.

۶٫ دانه کتان

دانه‌های کتان به دلیل اندازه کوچک‌شان، در برابر قند و کلسترول خون بالا بسیار موثر هستند. آنها به دلیل وجود ماده مغذی به نام secoisolariciresinol diglucoside (SDG) به مبارزه با تجمع پلاک بر روی دیواره سرخرگ ها که منجر به بیماری قلبی می شود، کمک می کنند. این می تواند کلسترول کل، به ویژه نوع بد LDL را کاهش دهد، در حالی که نوع خوب HDL را تقویت می کند. سعی کنید دانه های کتان را در آسیاب قهوه فرآوری کنید و روی بلغور جو دوسر و ماست بپاشید. شما همچنین می توانید آنها را به جای مقداری آرد در دستور العمل پخت ها استفاده کنید.

۷٫ جو

جو یک پایه خوشمزه برای سوپ ها و غذاهای جانبی سالم است و از خانواده غلات کامل است. سرشار از نوعی فیبر به نام بتا گلوکان است که هم سطح کلسترول و هم قند خون را برای حمایت از سلامت قلب و مدیریت دیابت کاهش می دهد. جو پوست کنده را انتخاب کنید تا در زمان آماده سازی مواد مغذی خود را از دست ندهد.

۸٫ ماهی چرب

ماهی هایی مانند سالمون، شاه ماهی، قزل آلای رنگین کمان و ساردین سرشار از چربی های غیراشباع به نام اسیدهای چرب امگا ۳ بوده که برای سلامت قلب مفید هستند. دوز منظم از این مواد مغذی می تواند به جلوگیری از تهدید خطرناک مرتبط با دیابت برای بینایی، یعنی رتینوپاتی دیابتی کمک کند. مصرف یک ماهی چرب دو بار در هفته می تواند نیاز غذایی شما در رژیم غذایی دیابت و قلبی برطرف سازد.

۹٫ سبزیجات

سبزیجات کم کالری مانند اسفناج و کاهو بیش از یک پایه سیر کننده برای سالاد هستند. آنها مملو از مواد مغذی برای حمایت از سلامتی بوده و بهتر است برای کاهش خطر بیماری قلبی هر روز یک یا دو وعده مصرف شوند. آنها سرشار از ویتامین های C و E محافظت کننده در برابر التهاب و فیبر کمک کننده کاهش قند خون هستند.

۱۰٫ کلم بروکلی

این سبزی تقریباً در صدر فهرست همه مواد غذایی فوق‌العاده قرار دارد و در مورد کنترل بهتر قند خون عمل می کند. در هر قاشق از آن، یک ماده شیمیایی گیاهی به نام سولفورافان دریافت می کنید که برای کاهش قند خون عمل می کند. علاوه بر این، تنها ¼ فنجان در روز می تواند به کاهش تجمع کلسیم در شریان ها کمک کند. سایر اعضای خانواده سبزیجات چلیپایی مانند کلم بروکسل، کلم و گل کلم می توانند مزایای مشابهی داشته باشند.

۱۱٫ دانه کدو تنبل

به منظور پیشگیری از دیابت، کروتون ها را به نفع دانه کدو تنبل در سالاد خود حذف کنید. آنها به کاهش سطح قند خون بعد از غذا کمک می کنند، به علاوه منیزیم آنها از سلامت قلب و استخوان حمایت می کند.

۱۲٫ روغن زیتون اضافی

اگرچه چربی ها سطح قند خون را افزایش نمی دهند، اما می توانند بر سلامت قلب و عروق تأثیر بگذارند. چربی های اشباع شده حیوانی بیشترین خطر را برای قلب شما ایجاد می کند. در میان چربی های گیاهی، روغن زیتون فوق بکر به لطف ترکیباتی به نام پلی فنولیک ها می تواند از قلب محافظت کند. روغن زیتون یکی از بخش‌های کلیدی رژیم غذایی مدیترانه‌ای است که می‌تواند به بدن شما کمک کند تا از انسولین بهتر استفاده کرده و فشار خون و خطر بیماری قلبی و سکته را کاهش دهد.

۱۳٫ کفیر

این یک نوشیدنی تخمیر شده بر پایه شیر و سرشار از پروبیوتیک است. یک مطالعه نشان داد که نوشیدن ۲٫۵ فنجان کفیر هر روز به مدت ۸ هفته باعث کاهش مقایر A1c در افراد مبتلا به دیابت می شود. کفیری که آنها می نوشیدند دارای چند نوع باکتری بود: لاکتوباسیلوس کازئی، لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس و بیفیدوباکتریا. کفیر همچنین به کاهش فشار خون، یکی دیگر از عوامل خطر بیماری قلبی کمک می کند.

چگونه می توانم در صورت ابتلا به دیابت شانس حمله قلبی یا سکته را کاهش دهم؟

مراقبت از دیابت برای کمک به محافظت از قلب مهم است. شما می توانید با انجام اقدامات زیر برای سالم نگه داشتن قلب و عروق خونی خود شانس ابتلا به حمله قلبی یا سکته را به میزان قابل توجهی کاهش دهید.

رژیم غذایی بیماران قلبی دیابتی

ABC های دیابت خود را مدیریت کنید

ABC دیابت خود را بشناسید و از آنها برای مدیریت قند خون، فشار خون و کلسترول کمک بگیرید. اگر مبتلا به دیابت هستید، سیگار را ترک کنید تا احتمال ابتلا به بیماری قلبی کاهش یابد.

A برای تست A1C

آزمایش A1C میانگین سطح گلوکز خون شما را در ۳ ماه گذشته نشان می دهد. بهتر است به این موضوع توجه داشته باشید که این تست با آزمایش قند خونی که هر روز انجام می دهید متفاوت است. هرچه عدد A1C شما بیشتر باشد، نشان می دهد سطح گلوکز خون شما در ۳ ماه گذشته بالاتر بوده است. سطوح بالای گلوکز خون می تواند به قلب، رگ های خونی، کلیه ها، پاها و چشم ها آسیب برساند. هدف A1C برای بسیاری از افراد مبتلا به دیابت زیر ۷٪ است. برخی از افراد ممکن است با هدف کمی بالاتر A1C بهتر عمل کنند. اهداف A1C شما نیز ممکن است با افزایش سن و تغییر سبک زندگی شما تغییر کند.

B برای فشار خون

فشار خون نیروی خون به دیواره رگ های خونی است. اگر فشار خون بیش از حد بالا رود، قلب مجبور به کار کردن سخت‌تر می شود. فشار خون بالا می تواند باعث حمله قلبی یا سکته شده و به کلیه ها و چشم های شما آسیب برساند. هدف فشار خون برای اکثر افراد مبتلا به دیابت زیر ۱۴۰/۹۰ میلی متر جیوه است.

C برای کلسترول

تجمع کلسترول یا نوعی چربی در خون، می تواند باعث حمله قلبی یا سکته شود. اگر بیش از ۴۰ سال سن دارید، ممکن است نیاز به مصرف داروهایی مانند استاتین برای کاهش سطح کلسترول و محافظت از قلب باشید. برخی از افراد با مقادیر بالای کلسترول بد LDL ممکن است نیاز به مصرف دارو در سنین پایین‌تر داشته باشند.

S برای ترک سیگار

ترک سیگار به ویژه برای افراد مبتلا به دیابت مهم است زیرا هم سیگار و هم دیابت رگ های خونی را باریک می کنند، بنابراین قلب شما باید سخت‌تر کار کند. دقت کنید سیگارهای الکترونیکی نیز گزینه بی خطری نیستند.

عادات سبک زندگی سالم بیماران دیابتی با مشکل قلبی

عادات سبک زندگی سالم را ایجاد یا حفظ کنید. فعالیت بدنی می تواند به شما در مدیریت دیابت و ممکن است در مقابله با استرس کمک کند.

  • برنامه غذایی سالم خود را دنبال کنید.
  • فعالیت بدنی را جزئی از برنامه روزانه خود قرار دهید.
  • در وزن سالم بمانید یا به آن برسید.
  • به اندازه کافی بخوابید.
  • یاد بگیرید استرس را مدیریت کنید.
  • یوگا و سایر اشکال ورزش می توانند به کاهش استرس کمک کنند.

مدیریت دیابت همیشه آسان نیست. زمانی که با دیابت زندگی می کنید، احساس استرس، غمگینی، تنهایی یا عصبانیت مشکلات رایجی هستند که ممکن است با آن دست و پنجه نرم کنید. ممکن است بدانید که برای سالم ماندن چه کاری باید انجام دهید، اما ممکن است به مرور زمان در اجرای برنامه خود دچار مشکل شوید. استرس طولانی مدت می تواند قند خون و فشار خون شما را افزایش دهد، اما می توانید راه هایی برای کاهش استرس خود بیاموزید. سعی کنید نفس عمیق بکشید، باغبانی کنید، پیاده روی کنید، یوگا انجام دهید، با یک عزیز صحبت کنید، روی یک سرگرمی کار کنید یا به موسیقی مورد علاقه خود گوش دهید.

منبع

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی خود، کد رهگیری را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید.
© همیارسیستم