دریافت رژیم آنلاین

مکمل ال آرژنین را با چه شرایطی باید مصرف کرد؟

ال-آرژنین یک آمینواسید است که به بدن شما در تولید پروتئین کمک می کند. پروتئین ها مواد ضروری هستند زیرا هر سلول بدن شما حاوی پروتئین است. شما می توانید مکمل ال آرژنین را با مصرف غذاهای سرشار از پروتئین مانند گوشت و آجیل به رژیم غذایی خود اضافه کنید. شما همچنین می توانید ال آرژنین را به عنوان مکمل از طریق خوراکی یا از طریق تزریق داخل وریدی تحت نظارت پزشک خود مصرف کنید. اما چه زمانی نباید این مکمل را مصرف کرد؟ برای رسیدن به پاسخ تمام پرسش های خود در این باره با ایده آل شو همراه باشید.

ال آرژنین چیست؟

ال-آرژنین یک اسید آمینه است که می توانید به طور طبیعی در غذاهایی مانند ماهی، گوشت و آجیل پیدا کنید. ال-آرژنین نیمه ضروری (شرطی) است، به این معنی که بدن شما می تواند اسید آمینه را تولید کند، اما همچنین باید برخی از منابع اسید آمینه را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

ال-آرژنین در بدن به یک ماده شیمیایی به نام اکسید نیتریک تبدیل می شود. اکسید نیتریک باعث می شود رگ های خونی بازتر شوند تا جریان خون بهبود یابد. ال آرژنین همچنین ترشح هورمون رشد، انسولین و سایر مواد را در بدن تحریک می کند. می توان آن را در آزمایشگاه ساخت و در مکمل ها استفاده کرد.

L در ال-آرژنین به چه معناست؟

حرف L در جلوی آرژنین مخفف به سمت چپ است، که یک اصطلاح شیمی به این معنی است که اسید آمینه با یک مولکول پروتئین (شکل آزاد) پیوند برقرار نکرده است. این به سازندگان کمک می کند تا اسیدهای آمینه را بر اساس شباهت آنها به آمینو اسیدهایی که انسان در بدن خود تولید می کند، دسته بندی کنند. L نشان می دهد که به راحتی در بدن شما جذب می شود زیرا شبیه اسیدهای آمینه موجود در بدن شما است.

اسیدهای آمینه چیست؟

آمینواسیدها مولکول هایی در بدن شما هستند که وقتی با مولکول های دیگر ترکیب می شوند، پروتئین تولید می کنند. یک زنجیره آمینو اسید یک پروتئین را تشکیل می دهد. پروتئین ها بخش مهمی از عملکرد انسان هستند زیرا هر سلول در بدن انسان حاوی پروتئین است. بدن شما همچنین از اسیدهای آمینه برای تولید انرژی استفاده می کند.

آیا در رژیم غذایی به پروتئین نیاز دارم؟

پروتئین موجود در رژیم غذایی به عملکرد بدن شما کمک می کند. هر سلول در بدن شما حاوی پروتئین است. پروتئین ها در هر یک از موارد زیر به بدن شما کمک می کنند:

  • ساخت و ترمیم سلول های جدید ضروری برای رشد
  • ترمیم بافت های آسیب دیده
  • کمک به سلول ها برای تکمیل عملکرد اختصاص داده خودشان
  • تجزیه و هضم غذا

ال آرژنین برای چه مواردی تایید شده است؟

ال آرژنین می تواند چندین بیماری را درمان کند از جمله:

  1. درد یا فشار قفسه سینه (آنژین): به نظر می رسد مصرف خوراکی مکمل ال آرژنین علائم را کاهش می دهد و تحمل ورزش و کیفیت زندگی را در افراد مبتلا به آنژین بهبود می بخشد. اما به نظر نمی رسد که به گشاد شدن رگ های خونی که در آنژین باریک می شوند کمک کند.
  2. اختلال در نعوظ: به نظر می رسد مصرف روزانه ۲٫۵ تا ۵ گرم مکمل ال آرژنین خوراکی باعث بهبود عملکرد جنسی در افراد مبتلا به ED می شود. مصرف ال-آرژنین با داروهایی مانند سیلدنافیل و تادالافیل ممکن است بهتر از مصرف ال-آرژنین یا دارو به تنهایی مؤثر باشد.
  3. یک بیماری روده ای جدی در نوزادان نارس به نام انتروکولیت نکروزان (NEC): به نظر می رسد افزودن ال آرژنین به شیر خشک خطر ابتلا به این بیماری را در نوزادان نارس کاهش می دهد.
  4. فشار خون بالا: مصرف خوراکی ال آرژنین می تواند فشار خون را در افراد سالم، افراد مبتلا به فشار خون بالا و افرادی که فشار خون کمی بالا دارند، با یا بدون دیابت کاهش دهد.
  5. بیماری شریان محیطی: مصرف ال-آرژنین خوراکی یا وریدی تا ۸ هفته باعث افزایش جریان خون در افراد مبتلا به این بیماری می شود. اما استفاده از آن تا ۶ ماه کمکی به بهبود سرعت یا مسافت راه رفتن نمی کند.
  6. پره اکلامپسی: مصرف ال-آرژنین به روش تزریقی می تواند فشار خون را در افراد باردار مبتلا به پره اکلامپسی کاهش دهد. ال-آرژنین همچنین ممکن است خطر پره اکلامپسی را در افرادی که در معرض خطر بالای این بیماری هستند کاهش دهد. مشخص نیست که مصرف ال-آرژنین خوراکی کمک کننده است یا خیر.
  7. نارسایی قلبی
  8. میگرن

احتمالا برای:

  • بیماری مزمن کلیه یا CKD: مصرف ال-آرژنین خوراکی یا تزریقی باعث بهبود عملکرد کلیه در اکثر افراد مبتلا به CKD نمی شود.
  • کلسترول بالا: مصرف خوراکی ال آرژنین به کاهش سطح کلسترول کمکی نمی کند.
  • حمله قلبی: به نظر نمی رسد مصرف خوراکی ال آرژنین به پیشگیری از حمله قلبی همچنین به درمان حمله قلبی پس از وقوع آن کمک کند. در واقع، این نگرانی وجود دارد که ال-آرژنین ممکن است پس از یک حمله قلبی اخیر برای افراد مضر باشد. اگر اخیراً دچار حمله قلبی شده اید، ال آرژنین مصرف نکنید.
  • سل: به نظر نمی رسد مصرف خوراکی ال-آرژنین همراه با درمان استاندارد سل به بهبود علائم یا رفع عفونت کمک کند.
  • التیام زخم: به نظر نمی رسد مصرف خوراکی ال آرژنین باعث بهبود زخم شود.

چه غذاهایی حاوی ال آرژنین هستند؟

غذاهایی که پروتئین بالایی دارند به طور طبیعی حاوی ال-آرژنین هستند از جمله:

  • گوشت (گوشت قرمز، مرغ، بوقلمون).
  • ماهی (ماهی آزاد، شاه ماهی).
  • آجیل و دانه ها (بادام، بادام هندی، تخمه کدو تنبل).
  • حبوبات (لوبیا سویا، نخود).
  • غلات کامل (برنج قهوه ای، جو دوسر).
  • محصولات لبنی (شیر، ماست، پنیر).

فرم ها و نام های تجاری ال آرژنین چیست؟

ال-آرژنین به دو شکل موجود است: مایع تزریقی داخل وریدی یا کپسول و قرص مصرفی از طریق دهان.

نام تجاری L-arginine شکل IV R-Gene 10® است. انواع مختلفی از مکمل های ال آرژنین بدون نسخه موجود است. قبل از شروع مصرف مکمل های ال آرژنین با پزشک خود در این باره صحبت کنید.

ال-آرژنین دارای چه دوزهای است؟

دوز برای هر برند ال آرژنین متفاوت بوده و مشخصات آن روی برچسب مشخص شده است. میانگین دوز ال آرژنین بین ۶ گرم تا حداکثر ۳۰ گرم در روز است. دوز روزانه معمولاً به سه دوز کوچکتر در روز تقسیم می شود که از حداکثر دوز تجاوز نمی کند. بیش از حداکثر دوز ال آرژنین مصرف نکنید.

قبل از مصرف مکمل های ال آرژنین بدون نسخه با پزشک خود مشورت کنید تا ببینید آیا آنها برای شما مناسب هستند یا خیر.

اگر پزشک شما درمان با ال-آرژنین از طریق داخل وریدی تجویز کند، دوز صحیح را با توجه به سن شما، دلیل درمان و سایر عوامل تجویز می کند.

چگونه باید ال-آرژنین مصرف کنم؟

شما می توانید ال آرژنین را با گنجاندن غذاهایی که حاوی ال آرژنین هستند در رژیم غذایی خود مصرف کنید. غذاهایی که پروتئین بالایی دارند، راه های عالی برای افزایش سطح ال آرژنین شما هستند.
اگر ال آرژنین کافی از طریق رژیم غذایی خود دریافت نمی کنید، ممکن است ارائه دهنده شما مصرف مکمل های ال آرژنین بدون نسخه را پیشنهاد دهد. می‌توانید مکمل‌های ال-آرژنین را به صورت خوراکی مصرف کنید، طبق دوز روی برچسب مکمل و توصیه ارائه‌دهنده خود.

اگر نیاز به مصرف ال-آرژنین از طریق تزریقی داشته باشید، پزشک شما درمان را در یک مرکز مراقبت‌های بهداشتی کنترل و اجرا خواهد کرد.

چه مدت طول می کشد تا ال آرژنین اثر کند؟

بسته به دلیل شما برای مصرف ال آرژنین و نوع اسید آمینه مورد نیاز شما، حداقل ۲۴ ساعت طول می کشد تا ال آرژنین در بدن شما جذب شود. در برخی موارد، برای مشاهده اثرات کامل درمان منظم ال-آرژنین، ممکن است تا سه ماه طول بکشد.

عوارض جانبی ال آرژنین چیست؟

عوارض جانبی با درمان ال-آرژنین ممکن است و می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • نفخ
  • اسهال
  • سرگیجه
  • حالت تهوع یا استفراغ

عوارض جانبی تهدید کننده زندگی عبارتند از:

  • واکنش آلرژیک (کهیر، خارش یا بثورات پوستی)
  • دشواری در تنفس یا احساس سفتی در قفسه سینه
  • نارسایی قلبی

اگر هر گونه عوارض جانبی را تجربه کردید، با پزشک خود تماس بگیرید یا بلافاصله به نزدیکترین اورژانس خود مراجعه کنید.

آیا تداخلات جدی با ال آرژنین وجود دارد؟

ال-آرژنین با برخی از داروها ممکن است تداخل داشته باشد. ال-آرژنین را بدون صحبت با پزشک یا متخصص تغذیه خود در مورد داروهای مصرفی خود در حال حاضر، مصرف نکنید. برخی از داروهای تداخلی عبارتند از:

✔ سیلدنافیل (ویاگرا) با ال-آرژینین تداخل دارد.

سیلدنافیل می تواند فشار خون را کاهش دهد. ال آرژنین همچنین می تواند فشار خون را کاهش دهد. این احتمال وجود دارد که مصرف سیلدنافیل و ال آرژنین با هم باعث کاهش بیش از حد فشار خون شود. اما به نظر می رسد اکثر مردم هنگام مصرف این محصولات با هم خوب هستند.

✔ داروهای فشار خون بالا از خانواده مهارکننده‌های (ACE) با L-ARGININE تداخل دارند.

ال آرژنین ممکن است فشار خون را کاهش دهد. مصرف ال آرژنین همراه با داروهایی که فشار خون را کاهش می دهند ممکن است باعث کاهش بیش از حد فشار خون شود. فشار خون خود را از نزدیک کنترل کنید.

✔ داروهای فشار خون بالا از خانواده مسدودکننده های گیرنده آنژیوتانسین (ARBs) با L-ARGININE تداخل دارند.

ال آرژنین ممکن است فشار خون را کاهش دهد. مصرف ال آرژنین همراه با داروهایی که فشار خون را کاهش می دهند ممکن است باعث کاهش بیش از حد فشار خون شود. فشار خون خود را از نزدیک کنترل کنید.

✔ داروهایی که لخته شدن خون را کند می کنند (داروهای ضد انعقاد / ضد پلاکت) با ال-آرژینین تداخل دارند.

ال آرژنین ممکن است لخته شدن خون را کند کند. مصرف ال آرژنین همراه با داروهایی که لخته شدن خون را نیز کند می کنند، ممکن است خطر کبودی و خونریزی را افزایش دهد.

✔ داروهای ضد دیابت با L-ARGININE تداخل دارند

ال آرژنین ممکن است سطح قند خون را کاهش دهد. مصرف ال آرژنین همراه با داروهای دیابت ممکن است باعث کاهش بیش از حد قند خون شود. قند خون خود را به دقت کنترل کنید.

✔ ایزوپروترنول (Isuprel) با L-ARGININE تداخل دارد

به نظر می رسد ال آرژنین فشار خون را کاهش می دهد. ایزوپروترنول دارویی است که برای کاهش فشار خون استفاده می شود. مصرف ال آرژنین همراه با ایزوپروترنول ممکن است باعث کاهش بیش از حد فشار خون شود.

✔ قرص های آب (ادرار آورهای پتاسیم گیر) با ال-آرژینین تداخل دارند.

ال آرژنین ممکن است سطح پتاسیم را در بدن افزایش دهد. برخی از قرص های مدر نیز ممکن است پتاسیم را در بدن افزایش دهند. مصرف ال-آرژنین همراه با برخی از قرص های ادرارآور ممکن است باعث شود پتاسیم بیش از حد در بدن وجود داشته باشد.

✔ تستوسترون با L-ARGININE تداخل دارد.

ال-آرژنین ممکن است سطح تستوسترون را افزایش دهد. اما مشخص نیست که آیا این یک نگرانی بزرگ است یا خیر. افرادی که تستوسترون مصرف می کنند باید احتیاط کنند تا زمانی که اطلاعات بیشتری در مورد این تعامل بالقوه مشخص شود.

  • مهارکننده های ACE مانند بنازپریل، انالاپریل، لیزینوپریل.
  • آلفا بلوکرها مانند دوکسازوسین، پرازوسین.
  • مسدود کننده های گیرنده آنژیوتانسین مانند کاندسارتان، ایربسارتان، لوزارتان، والسارتان.
  • مسدود کننده های بتا مانند آتنولول، کارودیلول، لابتالول، متوپرولول.
  • مسدود کننده های کانال کلسیم مانند آملودیپین، دیلتیازم، نیفدیپین، وراپامیل.
  • نیترات ها مانند ایزوسورباید، نیتروگلیسیرین.
  • پروپرانولول
  • ویتامین ها یا داروهای طبیعی مانند روغن ماهی.

ال-آرژنین در صورت داشتن شرایط خاص سلامتی می تواند باعث ایجاد تداخل شود. شما نباید ال آرژنین مصرف کنید اگر:

  • اخیراً دچار حمله قلبی شده است.
  • کمبود گوانیدینواستات متیل ترانسفراز دارید.
  • کودک زیر ۱۶ سال، باردار یا شیرده هستید یا بزرگسال بزرگتر از ۶۵ سال سن بدون تأیید پزشک هستید.
  • همیشه قبل از شروع مکمل های ال آرژنین یا درمان با پزشک یا متخصص تغذیه خود مشورت کنید.

آیا می توانم ال آرژنین را در صورت بارداری یا شیردهی مصرف کنم؟

اگر باردار یا در حال شیردهی هستید بدون اینکه ابتدا با پزشک خود صحبت کنید تا ببینید آیا اسید آمینه برای شما مناسب است، مکمل ال آرژنین مصرف نکنید. ال-آرژنین می تواند عوارض غیرمنتظره ای در دوران بارداری ایجاد کند و تحقیقات کافی برای تعیین اینکه آیا مکمل های ال-آرژنین از شیر مادر (شیر سینه) عبور می کنند یا نه، وجود ندارد.

قبل از شروع ال-آرژنین چه چیزی باید به پزشک خود بگویم؟

قبل از شروع مصرف مکمل ال-آرژنین در مورد داروها، ویتامین ها و مکمل هایی که در حال حاضر مصرف می کنید با پزشک خود صحبت کنید. همچنین می‌خواهید درباره سابقه سلامتی خود با ارائه‌دهنده خود صحبت کنید، به خصوص اگر اخیراً دچار حمله قلبی شده‌اید، باردار یا شیرده هستید (در حال شیردهی) یا اگر به یک بیماری زمینه‌ای مبتلا هستید. پزشک شما علائم تان را ارزیابی می کند و به شما اطلاع می دهد که آیا شروع مصرف ال-آرژنین بی خطر است یا خیر.

منبع

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی خود، کد رهگیری را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید.
© همیارسیستم