دریافت رژیم آنلاین

آشنایی با نکات رژیم غذایی کم کاری تیروئید در بارداری

کم کاری تیروئید در بین زنان باردار شایع است. یک متخصص تغذیه می تواند نکات رژیم غذایی برای کنترل تیروئید در دوران بارداری را به مادران باردار آموزش دهد. اگر شما هم دچار چنین شرایطی هستید برای آشنایی با رژیم غذایی کم کاری تیروئید در بارداری با ایده آل شو همراه ما باشید.

کم کاری تیروئید در بارداری

تیروئید یک غده پروانه‌ای شکل کوچک است که در جلوی گردن قرار دارد و هورمون های تیروئید را می سازد. هورمون‌های تیروئید بر تمامی سیستم‌های بدن تأثیر می‌گذارند و در دوران بارداری برای رشد مغز و سیستم عصبی کودک ضروری هستند. در طول ۳ ماه اول بارداری یا سه ماهه اول، کودک به تامین هورمون تیروئیدی که از جفت می‌رسد بستگی دارد. اما مشکلات تیروئید به خصوص کم کاری تیروئید نیز در دوران بارداری شایع است.

اختلالات تیروئید در دوران بارداری

بیماری تیروئید اختلالی است که غده تیروئید را تحت تأثیر قرار می دهد و می توان آن را به طور کلی بصورت زیر دسته بندی کرد:

  1. پرکاری تیروئید: در اینحالت، تیروئید بیش از حد فعال است که به دلیل هورمون های تیروئید بیش از حد ایجاد می شود و در نتیجه عملکردهای بدن تسریع می شود.
  2. کم کاری تیروئید: در اینحالت تیروئید کم کار است که به دلیل کمبود هورمون های تیروئید و در نتیجه کند شدن عملکرد بدن ایجاد می شود.

تشخیص مشکلات تیروئید به دلیل سطوح بالاتر هورمون های تیروئید همراه با سایر علائمی که هم در بارداری و هم در اختلالات تیروئید رخ می دهد، دشوار است. اگر علائم تیروئید یا عدم تعادل تیروئید در دوران بارداری تجربه شود، شناسایی و مصرف غذاهایی که می توانند به عملکرد روان هورمون های تیروئید کمک کنند بسیار مهم است.

رژیم غذایی کم کاری تیروئید در دوران بارداری

تیروئید از مقادیر زیادی ید برای ساخت هورمون تیروئید استفاده می کند و از این رو ید یک ماده معدنی ضروری برای مادر است. در دوران بارداری، کودک در حال رشد از رژیم غذایی مادر ید دریافت می کند، بنابراین در صورت تشخیص عدم تعادل تیروئید در مادر، داشتن یک برنامه غذایی خوب بسیار مهم است.

۱٫ غذاهای غنی از ید

منابع خوب ید شامل لبنیات، غذاهای دریایی، تخم مرغ، گوشت، مرغ و نمک یددار است. این ماده معدنی ضروری برای ساخت هورمون های تیروئید است و کمبود ید ممکن است منجر به کم کاری تیروئید شود. ید در دوران شیردهی نیز مورد نیاز است زیرا کودک از شیر ید دریافت می کند.

پیشنهاد مطالعه: بهترین رژیم غذایی مادران شیرده با کم کاری تیروئید

۲٫ غذاهای غنی از منیزیم

سبزیجات، هویج، فلفل، اسفناج و قارچ را می‌توان به رژیم غذایی اضافه کرد زیرا سرشار از منیزیم است که برای تیروئید برای تولید هورمون در حد متعادل ضروری است.

۳٫ میوه ها

بیشتر میوه‌ها سرشار از ویتامین‌ها و آنتی اکسیدان‌ها هستند. بنابراین مصرف میوه‌هایی مانند توت، سیب، موز، انگور، مرکبات و آناناس در دوران بارداری برای تقویت سیستم ایمنی مفید است.

۴٫ غذاهای سرشار از پروتئین

از دست دادن عضلات یکی دیگر از علائم کم کاری تیروئید است. مصرف غذاهای غنی از پروتئین مانند ماهی، تخم مرغ، گوشت و مرغ در دوران بارداری ممکن است به تقویت عضلات و افزایش سطح انرژی کمک کند. این غذاها سرشار از ید هستند، بنابراین مصرف آن‌ها در مقادیر متوسط توصیه می شود.

۵٫ غلات کامل

یکی از علائم شایع کم کاری تیروئید در دوران بارداری یبوست است. مادران باردار باید از رژیم غذایی غنی از غلات کامل پیروی کنند، زیرا فیبر اضافه شده در رژیم کم کاری تیروئید بارداری می تواند به تسهیل روند حرکت روده کمک کند. می‌توانید برنج قهوه‌ای را با سبزیجات به همراه جو یا کینوا مخلوط کنید.

۶٫ محصولات لبنی

پنیر، شیر نارگیل، شیر بادام هندی، ماست نارگیل، شیر بادام یا ماست شیرین نشده را می‌توانید به رژیم کم کاری تیروئید بارداری خود اضافه کنید زیرا سرشار از کلسیم هستند.

۷٫ برگ های شنبلیله

آنتی اکسیدان‌هایی مانند برگ شنبلیله به همراه فلفل دلمه‌ای و گوجه فرنگی نیز مفید هستند.

مواد غذایی تقویت کننده تیروئید در بارداری

رژیم غذایی که برای کنترل تیروئید در دوران بارداری باید رعایت کنید عبارتند از:

  • روغن نارگیل

به جای استفاده از داروها برای کنترل سطح تیروئید، می توانید روغن نارگیل را نیز برای متعادل کردن سطح TSH خود انتخاب کنید. خواص ضدالتهابی و کاهش استرس روغن نارگیل به حذف کلسترول اضافی از بدن شما کمک می کند و در عین حال وزن بدن شما را حفظ می کند.

  • تخم مرغ و هویج

ویتامین A نقش مهمی در حمایت از عملکرد بهینه غده تیروئید دارد. منابع عالی این ماده مغذی ضروری شامل تخم مرغ، هویج و کدو تنبل است. با این حال، مصرف این غذاها در محدوده توصیه شده برای کاهش خطرات احتمالی توصیه می شود.

  • کلم بروکلی، کلم پیچ و کلم را حذف کنید

در موارد افزایش سطح TSH، محدود کردن مصرف کلم، کلم پیچ و کلم بروکلی توصیه می شود. این سبزیجات می توانند بر استفاده از ید توسط غده تیروئید تأثیر بگذارند و منجر به تولید ناکافی هورمون و عوارض بالقوه مرتبط با کم کاری تیروئید و اختلال در عملکرد غدد شوند. کاهش مصرف این غذاهای خاص می تواند به حفظ تعادل سالم تیروئید کمک کند.

  • روغن گل مغربی

اگر کم کاری تیروئید در شما تشخیص داده شد، از روغن پامچال استفاده کنید. این به افزایش میزان هورمون تیروئید کمک می کند، چرخه قاعدگی شما را متعادل می کند و به عنوان یک درمان طبیعی به ریزش مو کمک می کند.

  • چای گیاهی

متخصصان باروری توصیه می‌کنند از نوشیدنی‌های حاوی کافئین مانند چای، قهوه و نوشابه‌های گازدار خودداری کنید و به جای آن دارچین، زنجبیل یا چای گیاهی بنوشید تا غده تیروئید شما به اندازه کافی تغذیه کند.

  • سرکه سیب

سرکه سیب به کنترل تولید آن دسته از هورمون هایی که به قلیایی شدن بدن کمک می کنند و در عین حال متابولیسم را بهبود می بخشند، کمک می کند.

  • بادام

بادام سرشار از فیبر، پروتئین و مواد معدنی ضروری است و در تنظیم عملکرد تیروئید نقش دارد. بادام به ویژه سرشار از سلنیوم است، یک ماده مغذی که به دلیل تأثیر مثبت آن بر سلامت تیروئید شناخته شده است. به طور کلی، گنجاندن بادام در رژیم غذایی می تواند یک استراتژی مفید برای مدیریت پرکاری تیروئید باشد.

بهترین مواد غذایی برای گنجاندن در رژیم کم کاری تیروئید بارداری کدامند؟

در اینجا چند نکته مهم وجود دارد که باید در نظر گرفته شود:

  • برای اطمینان از عملکرد بهینه تیروئید، مهم است که منابع غنی از ید را در وعده های غذایی خود اولویت بندی کنید. این منابع شامل نمک دریا، غذاهای دریایی و لبنیات است.
  • برای حمایت از جنبه های محافظتی غده تیروئید، استفاده از گزینه های غنی از سلنیوم در رژیم غذایی مفید است. این انتخاب‌ها شامل دانه‌های آفتابگردان، عدس و برنج قهوه‌ای است، اما محدود به آن نمی‌شود.
  • توصیه می شود اسیدهای چرب امگا ۳ را در رژیم غذایی خود بگنجانید. این ماده مغذی ضروری را می توان از غذاهای اصلی مانند دانه کتان، گردو و روغن خردل به دست آورد. نه تنها منبع غنی از اسیدهای چرب امگا ۳ است، بلکه به دلیل خواص ضد‌التهابی قوی خود نیز شناخته شده است.
  • منابع پروتئین بدون چربی مانند عدس، نخود و ماست به سلامت تیروئید کمک می کنند.
  • وعده های غذایی روزانه خود را با مجموعه ای متنوع از میوه ها و سبزیجات غنی از آنتی اکسیدان غنی کنید. انواع توت ها، اسفناج، کلم پیچ و غیره با استرس اکسیداتیو مبارزه می کنند و از عملکرد تیروئید شما پشتیبانی می کنند.

برای کم کاری تیروئید در بارداری چه بخوریم؟

برای بهینه سازی عملکرد تیروئید خود، رویکردهای غذایی زیر را در نظر بگیرید.

رژیم غذایی بدون گلوتن

گلوتن، پروتئینی که در گندم، جو و چاودار یافت می‌شود، می‌تواند واکنش التهابی را در بدن شما ایجاد کند، به خصوص اگر حساسیت به گلوتن یا بیماری سلیاک دارید. بیماری سلیاک یک اختلال خود ایمنی است که توسط گلوتن ایجاد می شود و ممکن است اغلب سوء جذب مواد مغذی را تجربه کنید. این می تواند منجر به کمبود مواد مغذی ضروری مانند سلنیوم، روی و آهن شود که برای عملکرد تیروئید شما بسیار مهم هستند. حذف گلوتن ممکن است جذب مواد مغذی را بهبود بخشد و از سلامت کلی تیروئید حمایت کند.

بیماری هاشیموتو

شایع‌ترین علت کم کاری تیروئید بیماری هاشیموتو است، یک بیماری خود ایمنی که در آن سیستم ایمنی بدن به اشتباه به غده تیروئید شما حمله می کند. شواهد حاکی از ارتباط بین مصرف گلوتن و ایجاد یا تشدید شرایط خودایمنی تیروئید است. مصرف بدون گلوتن ممکن است به شما در مدیریت پاسخ های خودایمنی کمک کند و به طور بالقوه پیشرفت اختلال عملکرد تیروئید را کاهش دهد.

رژیم غذایی حذفی

یک رژیم غذایی حذفی شامل حذف سیستماتیک برخی غذاها از رژیم غذایی شما برای یک دوره خاص، معمولاً ۲ تا ۴ هفته است. با حذف غذاهای محرک بالقوه مرتبط با التهاب یا پاسخ های خودایمنی، می توانید تغییرات علائم را مشاهده کرده و مقصران خاصی را که ممکن است بر سلامت تیروئید شما تأثیر بگذارند، شناسایی کنید. رژیم غذایی حذفی به شما این امکان را می دهد که بفهمید کدام غذاها از عملکرد تیروئید شما حمایت می کنند و از کدام غذاها برای کم کاری تیروئید اجتناب کنید.

رژیم غذایی کنترل شده با کالری

در حالی که کم کاری تیروئید ممکن است منجر به متابولیسم کمی کندتر شود، حفظ یک رژیم غذایی کنترل شده با کالری می تواند به شما در حمایت از عملکرد متابولیک کمک کند. وعده های غذایی منظم و متعادل و میان وعده ها در طول روز از نوسانات زیاد در سطح قند خون شما جلوگیری می کند که می تواند بر متابولیسم تأثیر مثبت بگذارد.

کم کاری تیروئید همچنین می تواند منجر به احساس خستگی و سستی شود. بنابراین، دریافت کالری با دقت کنترل شده تعادل انرژی مناسب را تضمین می کند. مصرف کالری کافی به شما کمک می‌کند از خستگی مفرط ناشی از کم‌خوری و بی‌حالی مرتبط با پرخوری جلوگیری کنید و منبع انرژی ثابت و پایداری را افزایش دهید.

غذاهای نامناسب برای تیروئید کم کار در بارداری

اگر دچار کم کاری تیروئید هستید، برخی از مواد غذایی وجود دارند که مصرف آنها توصیه نمی شود، در رژیم کم کاری تیروئید در بارداری این مواد شامل مواد غذایی غنی از گواتروژن مانند کلم، کلم بروکلی، گل کلم و کلم بروکسل می شوند. همچنین باید از مصرف شیر سویا یا سویا خودداری شود زیرا منجر به کمبود ید می شود که ممکن است در عملکرد تیروئید شما اختلال ایجاد کند. مواد دیگر شامل گوشت های اندام مانند کبد و کلیه است زیرا سرشار از اسیدهای چرب است که اگر بیش از حد مصرف شود می تواند عملکرد تیروئید و داروهای تیروئید را مختل کند.

کلام آخر

به یاد داشته باشید که دوره بارداری دوره حساسی برای مادر و جنین است بنابراین قبل از این که اقدام به مصرف خودسرانه ماده غذایی کنید بهتر است با یک متخصص تغذیه در این باره مشورت کنید.

منبع

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی خود، کد رهگیری را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید.
© همیارسیستم