دریافت رژیم لاغری آنلاین

به کمک این رژیم غذایی با خشکی واژن خداحافظی کنید!

یائسگی بر روی افراد مختلف تأثیر می گذارد. می توان گفت یک رویکرد یکسان برای مدیریت علائم وجود ندارد، زیرا هیچ دو زنی تجربه مشابهی ندارند. یکی از علائمی که اغلب زنان را با درجات مختلف شدت تحت تاثیر قرار می دهد، خشکی واژن است. اما راه های زیادی از جمله تغذیه مناسب می تواند به رفع این مشکل کمک کند. در این پست از ایده آل شو شما را با رژیم غذایی خشکی واژن آشنا می کنیم. با ما همراه باشید.

رژیم غذایی خشکی واژن

همانند بسیاری از علائم یائسگی، افت استروژن باعث کاهش سطح کلاژن یعنی پروتئین ساختاری صاف و الاستیک نگه دارنده پوست شده که شامل بافت واژن می‌شود. در نتیجه پوست واژن نازک‌تر و خشک‌تر شده و باعث خارش، ناراحتی و رابطه جنسی دردناک می گردد. غذا خوردن برای سلامت پوست واژن باید از همان اصولی پیروی کند که برای پوست صورت و بقیه بدن اعمال می شود. بنابراین در اینجا شما را با ۴ نکته مهم رژیم غذایی خشکی واژن آشنا می کنیم.

۱٫ ویتامین آ برای مخاط واژن

این ویتامین در رشد غشاهای مخاطی، که شامل پوشش واژن نیز می شود حائز اهمیت است. همچنین این ویتامین از نظر تولید رطوبت و کلاژن مفید است. اگرچه ویتامین A را می توان به صورت خوراکی مصرف کرد، اما نباید بیش از حد مصرف شود. اگر ویتامین A به شدت بالا رود، ممکن است آسیب کبدی ایجاد شود.

۲٫ ویتامین ب

ترشحات واژن را می توان با عوامل هورمونی و رژیم غذایی تغییر داد. عملکرد مناسب سیستم ایمنی در مورد سلامت واژن مهم است و ویتامین ب کمپلکس (مکملی که شامل هر هشت نوع ویتامین B است) عملکرد ایمنی را تقویت می کند. می توان آن را به عنوان مکمل یا از طریق منابع غذایی از جمله مرغ، ماهی، سیب زمینی و موز جذب کرد. اما زیاده روی در ویتامین می تواند خطرناک باشد چرا که می تواند منجر به عدم کنترل عضلات، مشکلات معده و ضایعات دردناک شود.

۳٫ ویتامین ث برای کلاژن

توصیه های غذایی خشکی واژن

مصرف مقدار زیادی غذاهای غنی از ویتامین C ضروری است، زیرا بدن از آن برای تولید کلاژن استفاده کرده و پوست شما را قوی و سالم نگه می دارد. با دو برابر کردن مصرف سبزیجات شروع کنید، زیرا این سبزیجات منبع عالی ویتامین ث هستند. یک فلفل قرمز در هر ۱۰۰ گرم تقریباً دو برابر یک پرتقال ویتامین C دارد و کلم بروکلی، کلم، کلم پیچ و سایر سبزیجات برگدار نیز گزینه های عالی هستند. جعفری تازه همچنین سرشار از ویتامین ث است، بنابراین افزودن یک قاشق غذاخوری جعفری به سالاد یا پاشیدن آن روی سبزیجات پخته شده، به رژیم غذایی خشکی واژن شما کمک خواهد کرد.

۴٫ روان کننده ها

استفاده از مرطوب کننده روی صورت و بدن کاری است که بیشتر زنان به صورت خودکار انجام می دهند. اما اگر می‌خواهید پوستتان در حالت عالی بماند، روان‌کاری باید از داخل و همچنین از بیرون انجام شود این در مورد بافت واژن نیز صدق می‌کند. اسیدهای چرب ضروری در اینجا نقش کلیدی ایفا می کنند، زیرا آنها به عنوان روان کننده های طبیعی عمل کرده و با حمایت از یکپارچگی غشای سلولی تضمین می کنند که آب را حفظ کرده و آنها را کشسان نگه می دارند. با مصرف ماهی های چرب مانند سالمون، ساردین یا ماهی خال مخالی ۳ بار در هفته، مطمئن شوید که رژیم غذایی شما حاوی مقدار زیادی غذاهای غنی از امگا ۳ است. یک قاشق بذر کتان را به غلات صبحگاهی خود اضافه کنید و گردو و بادام میل کنید.

۵٫ گیاهان

ایزوفلاون های موجود در سویا، فیتواستروژن هایی هستند که حاوی ترکیبات گیاهی بوده و اثر استروژن را در بدن تقلید می کنند. برخی تحقیقات نشان داده که آنها ممکن است به کاهش خشکی واژن کمک کنند. انتخاب محصولات تخمیر شده سویا احتمالاً مفیدتر از محصولات فرآوری شده سویا مانند شیر یا ماست است. سایر منابع فیتواستروژن شامل عدس، نخود، رازیانه و بذر کتان است، بنابراین مصرف متناوب آنها در طول هفته ممکن است تفاوتی اساسی در علائم شما ایجاد کند.

۶٫ آب کافی

پوست ما برای حفظ خاصیت ارتجاعی خود به آب زیادی نیاز دارد و بافت های واژن نیز از این قاعده مستثنی نیستند. اگر آنها از آب محروم شوند، این امر به آتروفی یا کوچک شدن منجر شده و با ایجاد خشکی و خارش می تواند بسیار ناراحت کننده باشد. مقدار آب مورد نیاز ما بسته به سن، ساختار، سطح فعالیت بدنی و دمای محیط متفاوت خواهد بود، اما معادل حدود ۶ تا ۸ لیوان آب احتمالاً برای اکثر افراد مناسب است. لازم به یادآوری است که میوه‌ها و سبزیجات نیز مملو از آب هستند.

۷٫ ماست

زمانی که صحبت از ماست به میان می آید، همه چیز به باکتری های مفیدی که حمل می کند خلاصه می شود. روده را سالم نگه می دارد و به ایمنی بهتر کمک می کند. تعادل pH واژن شما را متعادل کرده و خشکی، خارش و بوی بد را از بین می برد. بهتر است بدانید که طبق یک مطالعه منتشر شده، مصرف روزانه ۱۵۰ میلی لیتر ماست می تواند از واژینیت کاندیدیا و واژینوز باکتریایی جلوگیری کند.

۸٫ تخم مرغ

زرده تخم مرغ یکی از منابع ممتاز ویتامین D است. مشاهده شده افرادی که از سلامت بد واژن رنج می برند، ویتامین D کافی در بدن خود ندارند. این باعث می شود آنها بیشتر مستعد عفونت شده و در نهایت منجر به ایجاد واژن ناسالم شود. طبق مطالعه‌ای که در مجله تحقیقات پزشکی هند منتشر شده، اگر می خواهید عفونت های واژن را مهار کنید، به میزان کافی تخم مرغ مصرف کنید.

۹٫ بتاکاروتن

بتاکاروتن یک پروویتامین است، به این معنی که بدن شما از آن برای تولید ویتامین دیگری در اینجا مانند ویتامین A استفاده می کند. ویتامین A نیز به دفع خشکی واژن کمک می کند. بتاکاروتن در غذاهایی از جمله هویج، سبزیجات با برگ سبز تیره، سیب زمینی شیرین، کلم بروکلی، طالبی و کدو حلوایی زمستانی یافت می شود. اگرچه در دوزهای بالا سمی نیست، اما مصرف بیش از حد آن می تواند باعث شود پوست رنگ زرد نارنجی در کنار سایر عوارض جانبی به خود بگیرد.

۱۰٫ اسیدهای چرب امگا ۳

به طور کلی، اسیدهای چرب ضروری به بهبود ساختار مخاط واژن کمک می کنند. یک مطالعه در سال ۲۰۱۲ نشان داد که امگا ۳ به طور قابل توجهی خشکی واژن را به مدت شش ماه در بین بازماندگان سرطان سینه یائسه مبتلا به آتروفی واژن (واژینیت آتروفیک) کاهش داد. این وضعیت باعث نازک شدن، خشک شدن و التهاب دیواره های واژن می شود. اگرچه نگرانی هایی وجود دارد که سطوح بالای امگا ۳ ممکن است منجر به رقیق شدن خون یا خونریزی بیش از حد شود، اما تحقیقات این ادعا را تایید نمی کند.

۱۱٫ ویتامین E

این ویتامین دیگری است که می تواند به روان سازی واژن کمک کند. یک مطالعه کوچک در سال ۲۰۱۶ روی ۵۲ زن یائسه نشان داد که شیاف واژینال ویتامین E به اکثر افراد مبتلا به علائم آتروفی واژن از جمله خشکی واژن کمک کرد. ویتامین E را می‌توان از غذاهای مختلف از جمله روغن‌های گیاهی، آجیل، دانه‌ها، میوه‌ها و سبزیجات دریافت کرد. غذاهایی مانند کدو تنبل و تخمه آفتابگردان همگی برای رژیم غذایی خشکی واژن مفید هستند. زمانی که ویتامین E به طور طبیعی از طریق غذا تامین شود، هیچ خطری ندارد. اما در فرم مکمل، دوزهای بالای ویتامین E ممکن است با تداخل در توانایی لخته شدن خون، خطر خونریزی را افزایش دهد. این به طور بالقوه می تواند منجر به سکته مغزی هموراژیک یا خونریزی در مغز شود، با این حال این شرایط نادر است.

پرهیزات رژیم غذایی خشکی واژن

همه ما می دانیم که مصرف بیش از حد شکر برای ما خوب نیست، اما در اینجا یک دلیل عالی دیگر وجود دارد که به شما کمک می کند از آن شکلات دور شوید! شکر تصفیه شده به طرز وحشتناکی باعث پیری پوست می شود. قند بیش از حد می تواند منجر به فرآیندی به نام گلیکاسیون شود که کلاژن را در بافت های ما تجزیه کرده و باعث شل و چروک شدن پوست می شود. با واژن خود خوب رفتار کنید و مصرف بیسکویت، کیک و شیرینی را محدود کنید.

منبع

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی خود، کد رهگیری را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید.
© همیارسیستم