دریافت رژیم لاغری آنلاین

رژیم غذایی بعد از آنژیوپلاستی و بخور نخورهای بعد آن

روش آنژیوپلاستی برای باز کردن شریان مسدود شده می تواند زنگ خطر بزرگی برای بسیاری از افرادی باشد که می خواهند سلامت قلب خود را بهبود بخشند. اگر انجام این روش برای شما توصیه شده، اکنون زمان آن فرا رسیده که سبک زندگی خود را تغییر دهید و رژیم غذایی سالم برای قلب خود را در اولویت قرار دهید. اما چه میوه هایی برای آنژیوگرافی خوب است و به طور کلی رژیم غذایی بعد از آنژیوپلاستی چیست؟ برای پی بردن به نکات ضروری بعد از عمل با این پست از ایده آل شو همراه ما باشید.

نکات رژیم غذایی بعد از آنژیوپلاستی

ایجاد تغییرات در رژیم غذایی صرفاً برای بهبود سلامت عمومی شما نیست. پیروی از یک رژیم غذایی مناسب و متعادل به عنوان بخشی از برنامه درمانی بیماری قلبی شما پس از آنژیوپلاستی می تواند خطر ابتلا به یک مشکل قلبی در آینده مانند حمله قلبی را تا ۷۳ درصد کاهش دهد. مصرف برخی از غذاهای سالم می تواند به کاهش کلسترول، کاهش فشار خون و دستیابی یا حفظ وزن بدن سالم کمک کند.

در سطوح بالاتر، میزان مصرف پیشنهادی برای میوه ها و سبزیجات ۲-۳ قسمت میوه و ۴-۶ قسمت سبزیجات در روز است. میوه ها و سبزیجات در حالت طبیعی باید به جای آب میوه ها و چاشنی ها که همگی اضافه کننده کالری مازاد هستند به بیماران آنژیوپلاستی داده شود.

آنژیوپلاستی چیست؟

آنژیوپلاستی به زبان ساده به معنای باز کردن شریان مسدود شده و به عنوان مداخله عروق کرونر از راه پوست یا PCI نیز شناخته می شود. آنژیوپلاستی یک درمان رایج برای حملات قلبی و بیماری عروق کرونر (CAD) است.

ارتباط رژیم غذایی و سلامت قلب

رژیم غذایی نقش مهمی در ایجاد بیماری عروق کرونر دارد. چاقی، فشار خون بالا، دیابت کنترل نشده و رژیم غذایی غنی از چربی های اشباع، همه از عوامل خطر مرتبط با غذا هستند. رژیم غذایی سرشار از فیبر، چربی کمتر اشباع شده و مقادیر بالای غذاهای گیاهی می تواند خطر ابتلا به بیماری قلبی را به میزان قابل توجهی کاهش دهند.

یک رژیم غذایی متعادل همچنین می تواند به شما در جلوگیری از ابتلا به بیماری عروق کرونر، کمک به کاهش وزن و کاهش خطر ابتلا به دیابت و فشار خون بالا کمک کند. چنین وضعیتی کلسترول شما را به حداقل رسانده و خطر برخی از بدخیمی ها را کاهش می دهد. یک رژیم غذایی متعادل می تواند قلب شما را بهبود بخشد حتی اگر سابقه مشکل قلبی داشته باشید!

امروزه افراد با استرس‌ بالا معمولاً برای کنار آمدن با احساسات خود به غذا متوسل می‌شوند. این امری رایج است، اما در مواقعی که افسرده هستید، تغذیه بدن و ذهن خود با غذاهای مغذی و احساس خوب بسیار مهم‌‌تر است. اگرچه این همیشه راحت‌ترین یا جذاب‌ترین راه حل نیست، اما در نهایت باعث می شود احساس بهتری داشته باشید.

رژیم غذایی پس از آنژیوپلاستی

یک رژیم غذایی متعادل باید برای همه یک هدف داشته باشد. ممکن است رژیم‌های سخت تعادل غذایی مورد نیاز را به شما ندهند، حتی در عوض، بدن شما را تخلیه کرده و باعث تاخیر در بهبودی ‌شوند.

بهترین راه برای درک آن این است که غذاها را از نظر گروه های غذایی در نظر بگیرید. از انواع میوه ها و سبزیجات و همچنین وعده های غذایی نشاسته ای مانند نان، برنج و سیب زمینی استفاده کنید.

در صورت امکان، غذاهایی را انتخاب کنید که چربی، نمک و شکر کمتری دارند. این کار عملکرد صحیح بدن شما را تضمین کرده و از بروز تمامی احتمالات عوارض پیشگیری می کنند.

غذاهایی که باید بعد از آنژیوپلاستی مصرف کنید

برخی از انواع غذاهای مورد نیاز بدن پس از آنژیوپلاستی شامل موارد زیر می گردد:

۱٫ میوه های خشک و آجیل

آجیل و دانه های مغذی یک میان وعده پر کالری به شمار می روند که برای قلب شما مفید هستند. در نتیجه، آنها به عنوان نیروگاه کوچک فیبر، پروتئین، ویتامین، مواد معدنی، آنتی اکسیدان ها و چربی های حیاتی شناخته می شوند.

مصرف روزانه یک مشت بادام که از شب قبل خیس خورده توسط متخصصان توصیه می شود. فواید آجیل های مختلف برای سلامت عمومی بدن از جمله قلب شامل:

  • بادام: سرشار از کلسیم و ویتامین E.
  • بادام هندی: منبع خوبی از روی، آهن و منیزیم.
  • گردو: سرشار از آنتی اکسیدان و اسیدهای چرب امگا ۳٫
  • پسته: دارای مقادیر فراوانی منگنز، فسفر، مس و ویتامین B6.

۲٫ سبزیجات و میوه ها

یک رژیم غذایی سالم باید شامل حداقل ۵ وعده میوه و سبزیجات در هر روز باشد. سعی کنید از انواع میوه ها و سبزیجات تازه استفاده کنید. آب میوه بدون شیرینی خالص، عدس و لوبیا همگی به عنوان یک سهم به حساب می آیند، اما صرف نظر از اینکه چقدر در یک وعده مصرف می کنید، فقط می توانند یکی از پنج عدد شما را در روز مصرف کنند.

میوه های تازه مانند گلابی، سیب، مرکبات و سبزیجات تازه مانند سالاد توصیه می شود. یک تقسیم بندی پیشنهادی از سهم روزانه شما می تواند شامل ۴ گلچه از کلم بروکلی یا گل کلم، ۱ گلابی، هویج و نزدیک به ۷-۸ توت فرنگی باشد. این گزینه های غذایی، مواد مغذی مورد نیاز بسیاری را در اختیار شما قرار داده و بهبودی شما را افزایش می دهند.

۳٫ چربی اشباع نشده

انتخاب نوع صحیح چربی برای سلامت قلب بسیار مهم است. بنابراین برای حفظ سلامت قلب خود باید نکاتی را رعایت کنید. چربی های اشباع شده باید با چربی های تک زنجیره و چند زنجیره غیراشباع در حداقل دوز جایگزین شوند. مطمئن شوید که مصرف غذاهای حاوی چربی ترانس را کاهش داده اید.

همچنین مهم است که توجه داشته باشید که همه چربی ها و روغن ها حاوی کالری زیادی هستند، بنابراین حتی چربی های غیر اشباع نیز باید به میزان کم مصرف شوند. دقت در مصرف چربی ها بعد از آنژیوگرافی این اطمینان را حاصل می کند که بدن شما قدرت کافی برای مقابله با اتلاف انرژی در طول درمان را دارد.

چربی های تک زنجیره غیراشباع (مانند روغن زیتون، روغن کلزا، بادام و بادام هندی بدون نمک) و چربی های چند زنجیره غیراشباع (مانند روغن آفتابگردان و روغن گیاهی، گردو، تخمه آفتابگردان و ماهی های چرب) جایگزین های سالم‌تری هستند. شما می توانید تعداد چربی های اشباع نشده مصرفی در روز خود را افزایش دهید و رژیم غذایی بعد از آنژیوگرافی خود را به خوبی متعادل کنید.

غذاهایی که باید از آن اجتناب کنید

در حالی که در مرحله بهبودی خود هستید، برخی مواد غذایی می توانند سیستم قلب و عروق شما را تحریک کرده و مشکل ایجاد کنند. توصیه می شود پس از آنژیوپلاستی از یک رژیم غذایی مناسب پیروی کنید و به آنچه در طول روز مصرف می کنید توجه داشته باشید.

در ادامه شما را با چند گزینه غذایی آشنا می کنیم که باید در هنگام بهبودی پس از آنژیوپلاستی به طور کامل از مصرف آنها اجتناب کنید:

۱٫ چربی های اشباع شده

به عنوان یک عمل، شما باید از غذاهای غنی از چربی اجتناب کنید. این فرآیند به بدن شما کمک می کند تا از سمومی که در عملکرد قلب شما اختلال ایجاد می کنند دور بماند.

چربی اشباع بیش از حد در خون می تواند سطح کلسترول را افزایش داده و خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب را افزایش دهد. این فقط باید در مقادیر محدود، بر اساس نیاز بدن شما مصرف شود.

۲٫ چربی های ترانس

چربی ترانس، شکل متفاوتی از چربی، می تواند سطح کلسترول خون را نیز افزایش دهد. سعی کنید از چربی های ترانس اجتناب کنید، به خصوص زمانی که در حال بهبودی پس از آنژیوپلاستی هستید. برای اطمینان از بهبودی سریع، غذاهای غنی از قند یا شیرین را به طور کامل از رژیم غذایی خود حذف کنید.

۳٫ نمک و غذاهای تند

مصرف بیش از حد نمک خطر ابتلا به فشار خون را افزایش می دهد. فشار خون بالا احتمال ابتلا به بیماری عروق کرونر را افزایش می دهد. در زمان بهبودی، غذاهای غنی از نمک را به حداقل برسانید یا آن را کنار بگذارید.

از غذاهای تند و غذاهای سرخ شده حاوی روغن زیاد خودداری کنید. این مواد می تواند فعالیت های قلب شما را تحت فشار قرار داده و کل عملکرد آن را کند نمایند.

۴٫ الکل

اگر الکل می نوشید، چه روزانه، چه یک یا دو بار در هفته، یا شاید به ندرت، بسیار مهم است که به دستورالعمل های تجویز شده پایبند باشید. همچنین باید مصرف کافئین خود را کاهش دهید و از مصرف تمام نوشیدنی های الکلی در چند روز اولیه پس از درمان خودداری کنید.

بهبودی بعد از آنژیوپلاستی یا استنت گذاری چقدر زمان می‌برد؟

اکثر افراد معمولاً بعد از آنژیوپلاستی یا استنت گذاری، چند هفته زمان می برد تا به فعالیت های عادی خود بازگردند.

کدام مواد غذایی با داروهای بعد از آنژیوپلاستی تداخل می‌کنند؟

به طور کلی، یک یا چند نوع از داروهای زیر پس از آنژیوپلاستی تجویز می شود:

✅ ضد پلاکت ها

این داروها به جلوگیری از تشکیل لخته های خون در داخل استنت و جلوگیری از حمله قلبی، سکته مغزی یا سایر مشکلات قلبی کمک می کنند.
غذاهای سرشار از ویتامین K می توانند با اثرات رقیق کننده خون وارفارین مقابله کنند. این غذاها را در حد اعتدال مصرف کنید:

  • مارچوبه
  • کلم بروکلی
  • کلم بروکسل
  • گل کلم
  • پیاز سبز
  • کلم پیچ
  • جعفری
  • اسفناج
  • همچنین باید از چای سبز، الکل و آب زغال اخته در حد اعتدال لذت ببرید.

✅ استاتین ها

استاتین ها یا داروهای کاهش دهنده چربی سطح کلسترول خون را کنترل می کنند و مطالعات بزرگ نشان داده است که آنها می توانند خطر بیماری عروق خونی، حملات قلبی و سکته را کاهش دهند.

آب گریپ فروت تنها غذا یا نوشیدنی است که تداخل مستقیم با استاتین ها دارد. استاتین ها مستقیماً با هیچ غذایی تداخل ندارند، اما افرادی که استاتین مصرف می کنند باید مصرف چربی های اشباع شده را تعدیل کنند تا به کاهش کلسترول LDL و خطر کلی بیماری های قلبی عروقی کمک کند.

✅ داروهای فشار خون

در صورت وجود سابقه بیماری قلبی مانند فشار خون بالا، انفارکتوس میوکارد یا نارسایی قلبی ممکن است نیاز به مصرف بتا بلوکرها و یا مهارکننده‌های ACE باشد. این داروها به کنترل فشار خون بالا کمک کرده و از آنژین صدری و حملات قلبی جلوگیری می‌کنند.

اگر مهارکننده های ACE کاهنده فشار خون را همراه با غذاهای غنی از پتاسیم، از جمله موز، آووکادو، گوجه فرنگی و زردآلو خشک مصرف کنید، می توانید سطح پتاسیم بالایی در بدن خود داشته باشید که می تواند منجر به آریتمی قلبی خطرناک شود. به همین دلیل عاقلانه است که مصرف غذاهای غنی از پتاسیم را در حین مصرف یک مهارکننده ACE محدود کنید. توصیه می شود که برخی از مهارکننده های ACE، مانند کاپتوپریل و موکسیپریل حداقل یک ساعت قبل از غذا مصرف شوند.

منبع

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی خود، کد رهگیری را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید.
© همیارسیستم