دریافت رژیم لاغری آنلاین

23 ماده خنک کننده طبیعی بدن برای لذت بردن از هوای گرم تابستان!

نادیده گرفتن گرمای تابستان یا بیرون رفتن از خانه در فصول گرم سال اجتناب ناپذیر است. اما برای حفظ سلامت بدن در طول تابستان های آتشین، باید هیدراته بمانیم و با گنجاندن نوشیدنی ها و غذاهای طبیعی خنک کننده بدن در رژیم غذایی، به گرمای سوزان تابستان را غلبه کنیم. بدین منظور قصد داریم تا شما را با اصلی ترین مواد آشنا کنیم، با ایده آل شو همراه باشید.

علت افزایش دمای بدن

سیستم عصبی خودمختار و هیپوتالاموس به حفظ دمای بدن کمک می کنند. اما در این میان شرایطی وجود دارد که گرمای بدن را افزایش داده و منجر به استرس گرمایی می شود. گرمای شدید، غذاهای خاص یا عوامل مختلف دیگر نیز می توانند باعث استرس گرمایی شوند.

برخی از دلایل اصلی افزایش دمای بدن عبارت‌اند از:

  • بیماری‌های التهابی مانند عفونت که باعث تب شده و نشان می‌دهند که عامل اشتباهی در بدن اتفاق می‌افتد. این شرایط نیاز به مشاوره فوری با پزشک دارد.
  • پرکاری تیروئید یک اختلال تیروئیدی است که در آن بدن هورمون های تیروئید بیشتری تولید می کند.
  • گذراندن دوره های طولانی فعالیت بدنی شدید در زیر گرمای مستقیم خورشید و هوای مرطوب باعث بالا رفتن دمای بدن می شود.
  • پوشیدن لباس های پلاستیکی یا تنگ در تابستان رطوبت را به دام انداخته و اجازه نفس کشیدن راحت را به بدن نمی دهد. عدم حرکت هوا باعث خفگی و افزایش دمای بدن می شود.
  • مصرف غذاهای روغنی، سرخ شده یا تند، غذاهای پر پروتئین در تابستان یا نوشیدن الکل همراه با کافئین باعث گرمی بدن می شود.
  • برخی داروها مانند مواد مخدر، آنتی کولینرژیک ها، بتابلوکرها، داروهای اعصاب، داروهای بیهوشی استنشاقی، سوکسینیل کولین، آنتی بیوتیک ها یا آنتی هیستامین ها نیز دمای بدن را افزایش می دهند.
  • کم آبی توانایی بدن برای تعریق و حفظ دمای طبیعی بدن را کاهش می دهد و در عین حال از خنک شدن آن نیز جلوگیری می کند.
  • در طول دوران ورود به یائسگی و یائسگی، افراد اغلب گرگرفتگی و تعریق شبانه را تجربه می کنند که به طور موقت دمای بدن را افزایش می دهد.

بهترین نوشیدنی و مواد خوراکی خنک کننده بدن

۱) آب نارگیل

شیر نارگیل بهترین شربت خنک کننده بدن است که می توانید در تابستان در رژیم غذایی خود بگنجانید. این یک مایع مبتنی بر آب است که حاوی ویتامین ها و مواد معدنی کافی برای کاهش دمای بدن است.

۲) نعناع

می توان از برگ های نعناع به عنوان چاشنی یا نوشیدنی استفاده کرد. نعناع دارای خواص خنک کنندگی است که دمای بدن را در هنگام گرمای شدید تسکین می دهد.

۳) هندوانه

تقریباً ۹۱ درصد از آب تشکیل شده، همچنین حاوی آنتی اکسیدان هایی است که اثر خنک کننده برای بدن ایجاد می کند. به طور مشابه، خربزه نیز در هیدراته نگه داشتن بدن موثر است.

۴) کشک

یکی از مواد غذایی لبنی خنک کننده بدن است که در انواع مختلفی استفاده می شود. علاوه بر خواص خنک کنندگی طبیعی بدن دارای خواص ضد میکروبی و آنتی اکسیدانی است.

۵) موز

منبع خوبی از انرژی فوری و یکی از میوه های خنک کننده بدن به شمار می رود. موز منجر به انقباض بافت شده و اجازه جذب بیشتر آب را می دهد تا بدن را از داخل خنک کند. علاوه بر این موز دارای مقادیر فراوانی پتاسیم است که می تواند ضربانات قلبی را بهبود بخشد.

اگر علائم غیر طبیعی قلبی را تجربه می کنید، تحمل این شرایط گاهی اثرات جبران ناپذیری به همراه خواهد داشت. درد را تحمل نکنید!

ویزیت آنلاین قلب

۶) آووکادو

حاوی اسیدهای چرب تک اشباع که به حذف سموم و حرارت اضافی از خون کمک می کند. علاوه بر این، به راحتی قابل هضم بوده و بدن را از تولید گرمای اضافی برای هضم خود باز می دارد.

۷) خیار

از قدیم الایام یکی از مواد غذایی خنک کننده طبیعی بدن است که توسط طب سنتی نیز توصیه می شود. فیبر بالایی داشته و از یبوست جلوگیری می کند. محتوای بالای آب در خیار به جلوگیری از استرس گرمایی کمک می کند.

۸) سبزیجات تازه

سبزیجات تازه مانند کدو، کدو حلوایی و بامیه به راحتی قابل هضم بوده و حاوی مقدار زیادی آب هستند.

۹) سبزیجات برگ سبز

گنجاندن سبزیجات با برگ سبز در رژیم غذایی مفید است چرا که حاوی مقدار زیادی آب هستند. با این حال، اگر بیش از حد پخته شوند، ممکن است آب خود را از دست بدهند.

۱۰) پیاز

پیاز خاصیت خنک کنندگی داشته و به محافظت در برابر آفتاب کمک می کند. پیاز قرمز دارای کورستین است که یک ضد آلرژی طبیعی است.

۱۱) مرکبات

مرکبات سرشار از ویتامین C هستند که با شکستن چربی غذاها به هضم غذا کمک می کنند. مرکبات دارای آنتی اکسیدان هایی هستند که اثر خنک کنندگی دارند. لیمو ترش و پرتقال منابع عالی ویتامین C هستند که برای درمان گرمای درونی و بیرونی بدن ایده آل هستند.

۱۲) لیموناد

نوشیدنی-خنک-کننده

نوشیدنی لیمو به عنوان بهترین نوشیدنی خنک کننده بدن عمل می کند. یک لیوان آب لیموترش، مخلوط شده با کمی نمک، یک قاشق غذاخوری شکر یا عسل و پودر زیره، به فرد کمک می‌کند تا در طول روز سرحال بماند. شما را هیدراته نگه می دارد و به تنظیم دمای بدن کمک می کند.

۱۳) کرفس

تقریباً ۹۵٪ آب و مواد مغذی ضروری را داشته و به شما کمک می کند تا در طول روز گرم انرژی داشته باشید. دارای مواد معدنی ضروری مانند روی، پتاسیم، منیزیم، کلسیم و فسفر است.

۱۴) آلوئه ورا

مصرف دو قاشق غذاخوری ژل آلوئه ورا تازه در تابستان به عنوان خنک کننده بدن عمل می کند. این ماده دارای خواص ضد التهابی بوده و به تنظیم دمای بدن در تابستان کمک می کند.

۱۵) دوغ

دوغ بهترین تسکین دهنده در تابستان و ترجیح داده شده ترین نوشیدنی است. این نوشیدنی معده را خنک نگه داشته و با تنظیم دمای بدن، رفلاکس اسید معده را تسکین می دهد.

۱۶) میوه های استوایی

برخی از میوه ها مانند آناناس حاوی آنزیم بروملین هستند که به مبارزه با التهاب کمک می کنند. خواص ضدالتهابی آن یک اثر خنک کنندگی برای بدن به همراه دارد.

۱۷) انبه خام

انبه خام دارای ظرفیت تنظیم گرما است که از بدن در برابر استرس گرمایی و گرمازدگی محافظت می کند. لطافت انبه خام زمانی که با شکر و نعناع مخلوط می شود، طعمی خوش ایجاد می کند.

۱۸) نوشیدنی گلاب

نوشیدنی سنتی و بهترین غذای خنک کننده معده است. یک قاشق غذاخوری شربت گل رز را در یک لیوان آب سرد مخلوط کرده و با نوشیدن آن در طول روز هیدراته بمانید. می توانید با مخلوط کردن آن در یک لیوان شیر سرد طعم آن را تقویت کنید.

۱۹) چای سرد

چای سرد جایگزین بهتری برای عاشقان چای است. ترکیب چای سرد با چند قطره لیمو و برگ نعناع طعم شگفت انگیزی دارد. ترکیب لیموترش و چای به خنک شدن معده کمک می کند. لیموترش و نعناع در طول روز در تابستان های گرم و مرطوب آب بدن را حفظ می کنند.

۲۰) آب نیشکر

آب نیشکر ساده بهترین نوشیدنی خنک کننده بدن برای تابستان است. با این حال، وقتی با نعناع، زنجبیل و لیموترش مخلوط شود، در طول روز انرژی فرد را حفظ می کند. نیشکر تازه له شده حاوی مقدار زیادی آب و خاصیت خنک کنندگی است.

میوه های خنک کننده بدن

میوه های خنک کننده بهترین راه برای هیدراته ماندن در طول روز و پر نگه داشتن شکم هستند. برخی از میوه هایی که به عنوان بهترین مواد غذایی خنک کننده بدن عمل می کنند عبارتند از:

۲۱) توت ها

طبق طب چینی، توت ها مواد قلیایی هستند که انرژی سرد تولید می کنند و دمای بدن را خنک نگه می دارند. از طرفی آب زیادی داشته و با رقیق کردن خون گرمای اضافی بدن را آزاد می کنند.

۲۲) نارگیل

میوه ای همه کاره است که به اشکال مختلف استفاده می شود. به دلیل داشتن الکترولیت طبیعی، بدن را در طول روز هیدراته نگه می دارد.

۲۳) خربزه

خربزه از ۹۵ درصد آب تشکیل شده، کالری کمی داشته و با داشتن خاصیت ادرار آوری سموم بدن را دفع می کند.

 

منبع

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی خود، کد رهگیری را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید.
© همیارسیستم