دریافت رژیم لاغری آنلاین

برای چاق شدن چه کار کنم؟

درمان لاغری چیست، بهترین روش برای چاق شدن و افزایش وزن چیست، سوالات مهمی است در ذهن افرادی که قصد افزایش وزن دارند که در این مقاله به بررسی آن ها می پردازیم.

لاغری و کمبود وزن یکی از مشکلاتی است که بسیاری با آن مواجه می باشند از طرفی لاغری و کمبود وزن گاها سبب آزردگی و حتی خجالت در بعضی از افراد می شود.در این مقاله میخواهیم روش های چاق شدن را بررسی کنیم.

همان طور که چاق شدن سلامت انسان را به خطر می اندازد لاغری بیش از حد نیز سبب بروز مشکلاتی برای سلامت انسان می گردد.

چگونه چاق شویم قبل از بررسی علل لاغری و نحوه صحیح افزایش وزن و درمان لاغری اجازه دهید بحث را با محاسبه وزن ایده آل برای هر فرد شروع کنیم.

چگونه وزن ایده آل خود را محاسبه کنیم؟

درمان لاغری قد خود را با واحد سانتی متر اندازه گیری و آنرا از عدد ۱۱۰ کم نمایید. برای خانم ها عدد بدست آمده وزن ایده آل انهاست و البته با توجه به شرایط سنی آن ها این عدد می تواند تا ۳ کیلوگرم کمتر و یا بیشتر باشد. به عنوان مثال قد خانمی ۱۶۰ سانتی متر است آنرا از عدد ۱۱۰ کسر می کنیم، عدد بدست آمد ۵۰ است و وزن ایده آل برای او ۴۷ الی ۵۳ کیلو گرم می باشد.

محاسبه وزن ایده آل

برای آقایان نیز قد آن ها با واحد سانتی متر را از عدد ۱۱۰ کسر می کنیم، عدد بدست آمده حداقل وزنی است که باید داشته باشند و اگر وزنشان از عدد حاصله کمتر است یعنی لاغر و دچار کمبود وزن می باشند و باید برنامه درمانی مناسب جهت افزایش وزن و درمان لاغری را زیر نظر متخصص تغذیه دنبال کنند. به عنوان مثال قد مردی ۱۸۰ سانتی متر می باشد حداقل وزن برای او ۷۰ کیلو گرم است، وزن ایده آل می تواند تا ۸ کیلو گرم بیشتر از عدد بدست باشد، یعنی وزن ایده آل برای این مثال ۷۰ الی ۷۸ کیلو گرم است.

علل لاغری و نحوه صحیح چاق شدن و افزایش وزن چیست؟

دو دلیل اصلی و کاملا متفاوت می توانند سبب لاغری و جلوگیری از چاق شدن که برای درمان لاغری باید بررسی شوند:

۱) سرعت سریع متابولیزم بدن
۲) عدم توانایی دستگاه گوارش در هضم و جذب کامل مواد غذایی

سرعت سریع متابولیزم بدن:
میزان فعالیت غدد فوق کلیوی (آدرنال) و تیروئید و یا به عبارتی میزان هورمون های ترشح شونده توسط این غدد تعیین کننده سرعت متابولیزم بدن می باشند، اگر این غدد پر کار باشند سرعت متابولیزم بدن سریع (Fast Oxidizer) و اگر کم کار، سرعت متابولیزم بدن کند (Slow Oxidizer) خواهد بود.

در افرادی که سرعت متابولیزم بدنشان سریع است، بخش اصلی از مواد غذایی سریعا به انرژی تبدیل می شود و بدن تمایلی به تبدیل مواد غذایی به چربی و ذخیره آن ها ندارد و در نتیجه فرد در چاق شدن و افزایش وزن دچار مشکل می شود، این افراد فعال، پرکار و میزان خواب و استراحتشان کم می باشد و تقریبا بخش اصلی انرژی بدست آمده از تغذیه آن ها صرف انجام فعالیت های بدنی، فکری، جنسی و غیره می شود. در نگاه اول شاید سرعت سریع متابولیزم بدن نکته مثبتی به نظر آید اما در واقع اگر این روال ادامه یابد بدن برای تولید انرژی بیشتر به مصرف ذخایر مواد معدنی و ویتامین های خود پرداخته و به مرور زمان علاوه بر لاغری مشکلاتی از قبیل تخریب دندان ها، پوست، مو و غیره نیز پدید می آیند.

در آزمایشات خون این دسته از افراد معمولا میزان هورمون های غده تیروئید (T3, T4, TSH) بیش از حد طبیعی است و آن ها دچار پر کاری غده تیروئید می باشند.

چاق شدن پاها

مشکلات دستگاه گوارش:
در بعضی از افراد لاغر دستگاه گوارش آن ها قابلیت هضم و جذب کامل مواد غذایی را ندارد، به عبارتی آنزیم های گوارشی به اندازه کافی توسط کبد و لوزالمعده (پانکراس) تولید نمی شوند، علت اصلی آن نیز کمبود بعضی از مواد معدنی و ویتامین هایی است از قبیل آ، ب، ث، ای، منیزیم، روی، منگنز و غیره که سیستم گوارش برای تولید آنزیم ها از آن ها استفاده می کند، در اصلاح به این مواد کوانزیم گویند. در مواردی نیز ازدیاد برخی از مواد معدنی مانند آهن و مس سبب اختلال در فعالیت دستگاه گوارش می شود و نتیجه آن کاهش تولید آنزیم های گوارشی، عدم هضم و جذب کامل مواد غذایی و حتی بروز سایر مشکلات از قبیل یبوست، بی اشتهایی و غیره خواهد بود و در نهایت مانعی است برای چاق شدن و افزایش وزن.

برخلاف گروه اول این افراد معمولا سرعت متابولیزم بدنشان کند بوده و از نظر میزان انرژی معمولی و یا گاها افرادی کم توان و کم انرژی می باشند.

در آزمایشات خون این دسته از افراد لاغر میزان هورمون های غده تیروئید در حد طبیعی است، اما فاکتورهای مرتبط با فعالیت غدد فوق کلیوی پایین تر از حد نرمال می باشند به عبارتی این افراد دچار کم کاری غدد فوق کلیوی (آدرنال) هستند.

درمان لاغری

در برنامه درمانی باید با انجام آزمایش های خون ابتدا وضعیت متابولیزم، فعالیت غدد تیروئید و آدرنال (فوق کلیوی) و میزان عناصر معدنی در بدن بررسی می گردند و بر اساس اطلاعات بدست آمده برنامه های غذایی متنوع، مکمل‌های غذایی و درمان مناسب تجویز می‌شود که سبب تنظیم متابولیزم و تولید کافی آنزیم های گوارشی می گردد و فرد در مدت زمان کوتاه به وزن ایده ال بدون نیاز به پرخوری دست می یابد.

لطفا بدون بررسی و تجویز پزشک و یا متخصص تغذیه به منظور چاق شدن و افزایش وزن از مکمل های غذایی و یا پودرهای افزاینده وزن استفاده ننمایید، ممکن است این محصولات حاوی مواد معدنی باشند که بدنتان به آن ها احتیاج نداشته و سبب بر هم خوردن بیشتر توازن مواد معدنی و بروز مشکلات دیگر شوند

منبع drnasirzadeh

کلینیک قلب دکتر نجفی| رژیم لاغری | تناسب اندام 

پاسداران | گلستان ششم | پلاک ۴۱
☎️ ۰۲۱۲۲۸۷۴۸۹۹

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی خود، کد رهگیری را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید.
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر مهدی سه شنبه ۲۲ خرداد ۹۷( 5 سال پیش) مشاهده پرسش
    با سلام و عرض ادب
    احتراما بنده 33 سال دارم. قد حدود 165 و وزن حدود 45 کیلوگرم.
    البته حدود ده سالی هست سعی میکردم اضافه وزن پیدا نکنم یا به عبارتی وزن خودمو کنترل کنم که الان متوجه شدم ظاهرا اشتباه بوده است.
    لطفا راهنمایی بفرمایید چگونه افزایش وزن و افزایش عضله بدهم.
    با سپاس فراوان
    1. تصویر کاربر مشاور ایده آل شو سه شنبه ۲۲ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام دوست عزیز

      قطعا میدونید که برای افزایش بافت عضلانی باید تمرینات بدنسازی داشته باشید و برای جواب دهی بهتر بدن به این تمرینات یک رژیم غذایی درست باید همراه شما باشه تا در این مسیر به درستی پیش برید

      برای دریافت برنامه تمرینی و رژیم غذایی میتونید به کلینیک ما مراجعه بفرمایید
      شریعتی | بالاتر از حسینیه ارشاد | ابتدای خیابان قبا | پلاک ۶ | طبقه پنجم
      ۰۲۱-۲۲۸۷۴۸۹۹
  • تصویر کاربر اسما چهارشنبه ۹ خرداد ۹۷( 5 سال پیش) مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر
    برای چاقی خواستم قرص مخمر مصرف کنم
    عوارض و طریقه مصرفش رو خواستم .
    با تشکر
    1. تصویر کاربر مشاور ایده آل شو چهارشنبه ۹ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام

      خیر عوارض خاصی نداره
      فقط به تنهایی و بدون رژیم غذایی ممکنه جواب نده

      روزانه 3 تا 6 عدد در 3 وعده غذایی و همراه با غذا میل شود (هر وعده یک یا 2 عدد)
درحال دریافت اطلاعات