دریافت رژیم آنلاین

راهنمای کامل رژیم غذایی بیماران گرفتگی عروق قلب

کلسیفیکاسیون زمانی اتفاق می افتد که کلسیم اضافی در بدن انباشته شود. انواع مختلفی از رسوبات کلسیم وجود دارد. آنها می توانند در سراسر بدن شما از جمله در بافت های نرم، شریان ها و اندام ها ایجاد شوند. برخی از رسوبات کلسیم طبیعی هستند، اما برخی دیگر می توانند نشانه‌ای از وضعیت سلامتی شما باشند که باید به آن توجه کنید. رسوب کلسیم در رگ های قلبی می تواند باعث گرفتگی عروق قلب شود. اما آیا رژیم غذایی در گرفتگی عروق قلب موثر است؟ برای پاسخ به این سوال با ایده آل شو همراه ما باشید.

رسوب کلسیم در قلب

رسوب کلسیم در شریان ها (رگ های خونی) می تواند باعث سفت شدن آنها شود. این خطر ابتلا به مشکلات سیستم قلبی عروقی را افزایش می دهد. کلسیفیکاسیون عروق کرونر با افزایش سن افزایش یافته و این رسوبات در ۹۰ درصد مردان و ۶۷ درصد از زنان بالای ۷۰ سال یافت می شود.

مطالعات نشان داده‌اند که کلسیفیکاسیون شریان نشانه اولیه آترواسکلروز است. علاوه بر این، همه افراد مبتلا به بیماری عروق کرونر دارای کلسیفیکاسیون در رگ های خود هستند. بیماری عروق کرونر زمانی ایجاد می شود که رگ های خونی قلب شما مسدود یا باریک شوند.

تشخیص گرفتگی عروق قلب ناشی از رسوبات

کلسیم اسکور قلب، یا اسکن کلسیم کرونری با اشعه ایکس تخصصی انجام می‌شود که تصاویری را در اختیار متخصصان قلب قرار می‌دهد که تجمع کلسیم را در پلاک روی شریان‌های قلب اندازه‌گیری می‌کنند. چنین اسکن هایی به عنوان بخشی از روش های پیشگیری برای ارزیابی و تشخیص علائم اولیه بیماری عروق کرونر استفاده می شود.

به هر حال، پلاک در شریان‌های شما می‌تواند رشد کند و در نتیجه جریان خون به قلب شما کاهش یابد. وقتی کلسیم در پلاک انباشته می شود، راه هایی مانند پیروی از رژیم غذایی گرفتگی عروق قلب وجود دارد که بتوانیم آن را کاهش دهیم. امروز، نگاهی به برخی از غذاهای مورد علاقه خود می اندازیم که به طور طبیعی نمره کلسیم قلب را کاهش می دهند.

مواد غذایی برای درمان بیماری عروق کرونر

خوردن برخی غذاها نمی تواند گرفتگی عروق را پاک کند، اما یک رژیم غذایی سالم می تواند به مدیریت و پیشگیری از بیماری قلبی کمک کند. به عنوان مثال، رژیم‌های غذایی مبتنی بر گیاهی که بر روی غذاهای کامل تمرکز دارند، می‌توانند به کند کردن پیشرفت بیماری عروق کرونر و کاهش خطر تصلب شرایین کمک کنند. سایر رژیم های غذایی مانند رژیم مدیترانه ای و رژیم دش (DASH) نیز می توانند به مدیریت پیشرفت بیماری عروق کرونر به عنوان بخشی از یک سبک زندگی سالم و متعادل کمک کنند.

۱٫ آووکادو

اگر به دلیل دیگری برای دوست داشتن آووکادو نیاز داشتید، اکنون این مورد را در اختیار دارید! آووکادو یک غذای عالی برای کمک به کاهش نمره کلسیم قلب و درمان بیماری عروق کرونر است. آووکادو سرشار از پتاسیم است (حتی بیشتر از موز). تحقیقات نشان می دهد که غذاهای غنی از پتاسیم باعث کاهش کلسیفیکاسیون عروق می شود. چیزی که در مورد آووکادو عالی است این است که می توانید از آن به عنوان جایگزین چاشنی هایی مانند مایونز استفاده کنید. آنها را له کنید و روی ساندویچ، سالاد یا حتی اسموتی بریزید. آنها می توانند جایگزین عالی برای هر چیز خامه ای شوند.

۲٫ آجیل

همه ما آجیل را دوست داریم و می دانیم که آنها سرشار از پروتئین قوی هستند و منبع خوبی از چربی های غیراشباع و فیبر هستند و می توانند در رژیم غذایی گرفتگی عروق قلب مورد استفاده قرار گیرند. اما، آنها همچنین سرشار از منیزیم و استرول های گیاهی هستند که به طور طبیعی به کاهش تجمع پلاک در شریان ها کمک می کنند. آنها واقعاً یک میان وعده سالم برای قلب هستند. انجمن قلب آمریکا سه تا پنج وعده در هفته را توصیه می کند. نمونه هایی از این ابرغذاهای کوچک عبارتند از: گردو، بادام، ماکادمیا، آجیل برزیلی، بادام هندی، فندق، پسته، بادام زمینی و گردو.

۳٫ غلات

غلات کامل سرشار از فیبر هستند که به بهبود سطح کلسترول خون و محافظت در برابر بیماری های قلبی کمک می کند. مطالعات بیشتر انجام شده اخیراً نشان داده است که فیبر با سخت شدن دیواره سرخرگ ها مبارزه می کند. ضخیم شدن دیواره رگ ها می تواند منجر به تجمع بیشتر شود و احتمال حمله قلبی یا سکته را افزایش دهد. توصیه می شود زنان روزانه ۲۵ گرم و مردان ۳۴ گرم از آن را با مصرف غذاهایی مانند برنج قهوه‌ای، ماکارونی سبوس‌دار، جو، بلغور جو دوسر یا کینوآ دریافت کنند.

۴٫ روغن زیتون

تاثیرات مفید روغن زیتون سال‌ها گفته شده، اما روغن زیتون برای قلب مفید است و می توان از آن برای زنده کردن غذاها و سالادها استفاده کرد. اسید اولئیک تک زنجیره غیر اشباع موجود در روغن زیتون می تواند خطر سکته مغزی و بیماری های قلبی عروقی را کاهش دهد و جایگزین مناسبی برای سایر روغن ها در رژیم غذایی گرفتگی عروق قلب باشد. اما، برای دریافت تمام فواید ضد التهابی روغن زیتون، به روغن زیتون ۱۰۰٪ خالص نیاز دارید.

۵٫ قهوه

چه کسی برای نوشیدن قهوه به بهانه نیاز ندارد؟ قهوه می تواند به تمیز نگه داشتن رگ ها کمک کند. یک مطالعه نشان داد که نوشیدن حداکثر سه فنجان در روز می تواند خطر ابتلا به آترواسکلروز یا گرفتگی عروق را کاهش دهد. با این حال، اگر در نوشیدن قهوه افراط می کنید، باید از افزودن خامه و شکر زیاد به آن خودداری کنید.

چه چیزی باعث رسوب کلسیم و گرفتگی عروق قلب می شود؟

رژیم غذایی سرشار از کلسیم باعث ایجاد کلسیفیکاسیون نمی شود. علل و عوامل خطر مختلفی می توانند به رسوب کلسیم دامن بزنند. این موارد شامل عفونت ها، پیری و جراحی های گذشته یا درمان های سرطان است. سایر علل کلسیفیکاسیون ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • التهاب: التهاب می تواند باعث آسیب بافت شود. این وضعیت می تواند باعث شود بدن شما پروتئین هایی را آزاد کند که کلسیم را در توده ها متصل نگه می دارد.
  • اختلالات متابولیسم کلسیم: این نوع اختلالات می تواند منجر به وضعیتی به نام هایپرکلسمی شود. هایپرکلسمی زمانی رخ می دهد که کلسیم بیش از حد در خون شما وجود دارد.
  • برخی از اختلالات خودایمنی: بیماری های خودایمنی که بر سیستم اسکلتی یا بافت همبند شما تأثیر می گذارد، می تواند باعث کلسیفیکاسیون شود.

چگونه می توانم از رسوب کلسیم جلوگیری کنم؟

ممکن است با کمک رژیم غذایی گرفتگی عروق قلب یا با نظارت بر سلامت خود و مراجعه منظم به پزشک خود بتوانید از رسوب کلسیم جلوگیری کنید. اگر ۶۵ سال یا بیشتر دارید، پزشک ممکن است آزمایش خون را برای ردیابی سطح کلسیم شما توصیه کند. اگر زیر ۶۵ سال دارید و مبتلا به نقص قلبی یا مشکلات کلیوی هستید، احتمالاً متوجه خواهید شد که رسوبات کلسیم بیشتر اتفاق می افتد. پزشک شما ممکن است آزمایش های کلسیفیکاسیون را درخواست کند. علاوه بر این، داروهای خاص می تواند بر سطح کلسیم در بدن شما تأثیر بگذارند. این داروها عبارتند از:

  • داروهای فشار خون
  • داروهای کاهش‌دهنده کلسترول
  • درمان جایگزینی هورمونی
  • مکمل های کربنات کلسیم

برای درک بهتر اثرات این داروها بر سطح کلسیم با پزشک خود صحبت کنید.

همچنین، ترک سیگار ممکن است به جلوگیری از رسوب کلسیم کمک کند. سیگار باعث افزایش کلسیفیکاسیون در قلب و عروق شما می شود.

درمان گرفتگی عروق

پزشکان می توانند داروهایی را برای درمان تصلب شرایین تجویز کنند. این موارد عبارتند از:

  • داروهای ضد پلاکت، مانند آسپرین یا کلوپیدوگرل، برای کاهش لخته شدن خون
  • داروهای ضد انعقاد مانند وارفارین یا هپارین برای رقیق کردن خون
  • داروهای کاهش دهنده کلسترول مانند استاتین ها
  • داروهای فشار خون

گاهی اوقات، پزشک نیاز به انجام عمل جراحی برای تصلب شرایین دارد. این ممکن است شامل آنژیوپلاستی با بالون یا استنت برای باز کردن یک شریان مسدود شده باشد. متخصصین قلب و عروق می توانند آنژین را با بای پس عروق کرونر درمان کنند. پزشک تکه‌ای از یک سیاهرگ سالم را به ناحیه‌ای بالاتر از انسداد پیوند می‌زند تا خون جریان یابد. چنانچه داروهای خاصی برای وضعیت شما تجویز شده بهتر است قبل از آغاز خودسرانه رژیم غذایی گرفتگی عروق قلب با یک متخصص تغذیه در این باره مشورت کنید.

منبع

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی خود، کد رهگیری را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید.
© همیارسیستم