دریافت رژیم آنلاین

مهم‌ترین نکاتی که باید در رژیم غذایی بیماران آریتمی باید رعایت شود!

آیا با ریتم ضربان قلب خود آشنا هستید؟ ممکن است اغلب به آن فکر نکنید، اما این سمفونی از سیگنال‌های الکتریکی و انقباضات ماهیچه‌ای است که ضربان قلب شما را ثابت نگه می‌دارد، مانند رهبر ارکستر. با این حال، برای برخی از افراد، این هماهنگی می تواند مختل شود و منجر به نامنظم شدن ریتم قلب شود که با عنوان آریتمی شناخته می شود. به طور معمول قلب بین ۶۰ تا ۱۰۰ بار در دقیقه می تپد. مصرف غذاهای خاص یا نوشیدن برخی نوشیدنی ها می تواند ضربان قلب را به بالای ۱۰۰ برساند و این احساس را ایجاد کند که قلب شما در حال تپش، کوبیده شدن و جهش ضربانی است. اما چه موادی در رژیم غذایی بیماران آریتمی نباید مصرف شود؟ برای رسیدن به پاسخ تمامی سوالات خود با ایده آل شوهمراه ما باشید.

آریتمی چیست؟

رژیم غذایی روزانه بر سلامت قلب، به‌ویژه برای افراد مبتلا به آریتمی تأثیر می گذارد. اینکه با آریتمی چه بخوریم دغدغه بسیاری از بیماران است. اما اجازه بدهید نگاهی دقیق‌تر به آریتمی بیندازیم. ضربان قلب طبیعی توسط گره سینوسی در دهلیز راست کنترل می شود. از اینجا، تکانه های الکتریکی به دهلیزها و بطن ها هدایت می شوند که انقباض ریتمیک قلب را تشکیل می دهند. برای بزرگسالان سالم، ضربان قلب در حالت استراحت بین ۶۰ تا ۱۰۰ ضربه در دقیقه است.

زمانی که پالس های الکتریکی ایجاد کننده ضربان قلب به درستی عمل نکنند آریتمی ایجاد شده و می تواند باعث شود که قلب خیلی سریع، خیلی کند یا نامنظم بزند. آریتمی های قلبی می توانند بدون علامت باشند یا باعث شوند فرد احساس عصبانیت، تپش قلب، ضربان قلب سریع و غیره کند. برخی از آریتمی ها می توانند خطرناک باشند و خطر حمله قلبی، بیماری های قلبی عروقی و عروق کرونر، سکته مغزی و حتی موارد تهدید کننده زندگی را افزایش دهند. بنابراین، پیروی از رژیم غذایی آریتمی برای کمک به تثبیت ضربان قلب یک موضوع نگران‌کننده است.

بنابراین اگر این وضعیت گهگاه اتفاق بیفتد، احتمالاً جای نگرانی نخواهد بود. اما اگر سابقه مشکلات قلبی دارید و یا چنانچه فیبریلاسیون دهلیزی یا آریتمی برای شما تشخیص داده شده است، باید آن را جدی بگیرید. یک دوره ضربان قلب نامنظم به طور بالقوه می تواند منجر به عوارضی مانند لخته شدن خون یا سکته شود.

نقش رژیم غذایی در بیماران مبتلا به آریتمی

طبق مطالعات، رژیم غذایی به اندازه هر اقدام دیگری برای جلوگیری از آریتمی مهم است. با این حال، هنگامی که به دنبال راهی برای تغذیه سالم و تثبیت ضربان قلب خود هستید باید بدانید در رژیم غذایی آریتمی چه مواردی را رعایت کنید.

درمان های زیادی برای آریتمی وجود دارد. با این حال، مواردی وجود دارد که نیازی به دارو ندارد، بلکه تنها به تغییر سبک زندگی و تغذیه سالم نیاز است. برای موارد شدید آریتمی، درمان با مصرف دارو مورد نیاز خواهد بود، اما همچنان باید با یک سبک زندگی سالم و رژیم غذایی برای کنترل ضربان قلب ترکیب شود.

اصول تغذیه برای بیماران مبتلا به آریتمی

رژیم غذایی بیماران آریتمی باید تضمین‌کننده تغذیه کافی و تثبیت ضربان قلب باشد. اصول تغذیه برای افراد مبتلا به آریتمی که باید به خاطر بسپارند عبارتند از:

  • استفاده از غلات کامل به کاهش کلسترول خون، کاهش فشار خون، تثبیت قند خون کمک می کند.
  • مصرف بیشتر سبزیجات و میوه ها به کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی کمک می کند.
  • غذاهای غنی از مواد معدنی را برای کمک به تثبیت ضربان قلب اضافه کنید.
  • غذاهای غنی از امگا ۳ را به منظور افزایش قدرت عروقی به رژیم غذایی اضافه کنید.
  • مصرف سیگار، مصرف مواد مخدر و الکل را محدود کنید.

در رژیم غذایی بیماران آریتمی چه بخوریم؟

غذاهای غنی از ویتامین ها و مواد معدنی کلسیم، سدیم، پتاسیم، منیزیم و … از مواد معدنی ضروری برای بدن هستند، به ویژه منیزیم نقش مهمی در انتقال سیگنال های عصبی و انقباض عضلات قلب دارد. کمبود این مواد معدنی می تواند باعث آریتمی قلبی شود.

برخی از غذاهایی که سرشار از مواد معدنی مفید برای قلب هستند شامل:

  • لوبیا
  • بادام هندی
  • لوبیا سیاه
  • غلات کامل
  • آووکادو
  • اسفناج
  • موز
  • سبزیجات برگ سبز
  • لبنیات کم چرب

غذاهای غنی از امگا ۳

مطالعات نشان می دهد که امگا ۳ تاثیر خوبی بر افراد مبتلا به آریتمی دارد مانند کمک به کاهش ضربان قلب، کاهش تری گلیسیرید خون، ضد التهاب، آنتی اکسیدان، جلوگیری از تجمع پلاک های آترواسکلروتیک. از آنجایی که امگا ۳ دارای تاثیر مستقیم بر توانایی ماهیچه قلب برای انقباض، کمک به ثابت نگه داشتن ضربان قلب است بیماران مبتلا به آریتمی باید ۲ تا ۳ وعده غذاهای غنی از امگا ۳ مانند ماهی خال مخالی، شاه ماهی، ماهی قزل آلا، ماهی تن، گردو، دانه چیا، تخم کدو تنبل، زغال اخته، گل کلم، اسفناج، … در هفته مصرف کنند. با این حال، امگا ۳ ممکن است خطر خونریزی را افزایش دهد، به ویژه در بیمارانی که داروهای ضد انعقاد مصرف می کنند.

علی رغم فایده این مکمل بهتر است بدانید یک متاآنالیز ۲۰۲۱ از هفت مطالعه نشان داد که مصرف روزانه ۱ گرم یا بیشتر مکمل امگا۳ ممکن است منجر به افزایش خطر ابتلا به فیبریلاسیون دهلیزی شود.

پیشنهاد مطالعه: علائم زیاد بودن ویتامین در بدن

غذاهای غنی از فیبر و ویتامین

بسیاری از بیماران مبتلا به آریتمی هنوز در تعجب هستند که برای تثبیت ضربان قلب خود چه بخورند. میوه ها و سبزیجات سرشار از فیبر هستند و برای قلب مفید هستند. فیبر به جذب کلسترول مضر کمک می کند و در نتیجه عوامل خطر آریتمی را کاهش می دهد. طبق مطالعات، مصرف ۸۰۰ گرم سبزیجات و میوه در روز خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را تا ۲۸ درصد و خطر مرگ زودرس را تا ۳۱ درصد کاهش می دهد. باید سبزیجات و میوه های بیشتری را به رژیم غذایی روزانه اضافه کرد. موادی مانند اسفناج، گوجه فرنگی، هویج، فلفل دلمه ای، مارچوبه، سیب، مرکبات، سیب و انگور و زغال اخته سرشار از آنتی اکسیدان های آنتوسیانین است که نشان داده است فشار خون را کاهش می دهد، عملکرد رگ های خونی را بهبود می بخشد و خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را کاهش می دهد.

غذاهای افزایش دهنده استحکام رگ های خونی

فشار خون بالا، چربی خون بالا عامل آسیب به رگ های خونی، افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی است. بنابراین، هنگام در نظر گرفتن اینکه افراد مبتلا به آریتمی باید چه بخورند، باید غذاهایی اضافه کنند که به افزایش استقامت عروق خونی و کاهش نمک در رژیم غذایی کمک می کند، مانند:

✔ غذاهای غنی از ویتامین C، ویتامین A: دارای خواص بالقوه ضد استرس، آنتی اکسیدانی و ضد التهابی هستند. برای تثبیت فشار خون با افزودن آب پرتقال، موز و گوجه فرنگی و غیره، نسبت پتاسیم به سدیم را در حد مجاز نگه دارید. چربی های مضر را حذف کنید، قند و نشاسته تصفیه شده را کاهش دهید.

✔ کافئین بیش از حد: یک یا دو فنجان قهوه در روز احتمالا خوب است. حتی مطالعاتی وجود دارد که نشان می دهد کافئین فواید سلامتی دارد. با این حال، زیاده روی نکنید. کافئین بیش از حد می تواند فشار خون و ضربان قلب شما را افزایش دهد. مراقب نوشیدنی های انرژی زا باشید که دارای دوزهای بزرگ محرک هستند.

✔ الکل: مصرف نوشیدنی های زیاد الکلی می تواند به سلول های قلب شما آسیب برساند و باعث ضربان قلب اضافی شود. خبر خوب این که اگر نوشیدن الکل را متوقف کنید، ممکن است قلب شما به حالت عادی بازگردد.

✔ سدیم: مصرف مقادیر زیاد سدیم در نمک نه تنها می تواند فشار خون شما را افزایش دهد، بلکه باعث تغییرات ساختاری در رگ های خونی شده و احتمال ابتلا به فیبریلاسیون دهلیزی را افزایش می دهد. غذاهایی مانند گوشت اغذیه فروشی، سوپ و پیتزا دارای سطوح بالایی نمک هستند.

✔ تیرامین: تیرامین یک اسید آمینه است که می تواند بر فشار خون تأثیر بگذارد. پنیر کهنه مانند پارمزان و گونزولا، سس سویا، کلم ترش و سالامی سرشار از تیرامین هستند و می توانند باعث افزایش آن شوند.

✔ مکمل های گیاهی: پزشکان قلب و عروق به بیماران مبتلا به آریتمی توصیه می کنند که استفاده از مکمل های گیاهی را متوقف کنند زیرا ممکن است حاوی محرک ها یا مواد دیگری باشند که توسط سازمان غذا و دارو تنظیم نشده است. برخی از مکمل ها نیز ممکن است تداخلات منفی با داروهای قلبی داشته باشند.

✔ مصرف وعده های بزرگ غذایی منجر به سوزش سر دل شده و می تواند منجر به فیبریلاسیون دهلیزی شود. به طور کلی، بهتر است به جای سه وعده غذایی بزرگ، وعده های غذایی کوچکتر در طول روز بخورید.

بدن شما ممکن است متفاوت از بدن شخص دیگری واکنش نشان دهد، بنابراین ایده خوبی است که محرک های خود را پیگیری کنید.

مکمل های غذایی مفید برای بیماران آریتمی

اگرچه به طور کلی بهترین کار این است که سعی کنید بیشتر مواد مغذی را از رژیم غذایی دریافت کنید، مکمل ها می توانند راهی مفید برای افزایش سطوح مواد مغذی خاص باشند. برخی از مواد مغذی که کارشناسان می‌دانند سلامت قلب را هدف قرار می‌دهند و ممکن است به مدیریت آریتمی کمک کنند شامل موارد زیر است.

۱٫ کوآنزیم Q10

بدن انسان Co Q10 را می سازد و آن را پردازش می کند تا رشد سلول ها را افزایش دهد. بر اساس یک منبع معتبر در سال ۲۰۲۱، بیشترین غلظت این آنتی اکسیدان در قلب است. مکمل Co Q10 ممکن است مرگ و میر ناشی از علل قلبی عروقی را کاهش دهد و سفتی شریانی و فشار خون بالا را کاهش دهد.

این مکمل ممکن است یک منبع در درمان نارسایی قلبی باشد. برخی تحقیقات نشان می‌دهند که این ماده دارای اثر ضد آریتمی است، به این معنی که می‌تواند ضربان قلب خیلی سریع یا نامنظم را اصلاح کند. با این حال، تحقیقات بیشتری برای بررسی این موضوع ضروری است.

Co Q10 به عنوان قرص در دسترس است، اما همچنین به عنوان یک ماده طبیعی در موارد زیر وجود دارد:

  • گوشت
  • طیور
  • ماهی
  • سویا
  • ذرت
  • زیتون
  • روغن های کانولا
  • آجیل و دانه ها

۲٫ منیزیم

منیزیم یک منبع معدنی مهم برای تنظیم عملکردهای مختلف بدن، از جمله مواردی است که به ایجاد ریتم منظم قلب کمک می کند. یک مطالعه در سال ۲۰۲۰ نشان داد که منیزیم در ترکیب با درمان استاندارد به کاهش ضربان قلب سریع در افراد مبتلا به فیبریلاسیون دهلیزی کمک می کند. با این حال، نویسندگان نیاز به تحقیقات بیشتر را ضروری می دانند. منیزیم به اشکال مختلفی موجود است، از جمله:

  • کربنات
  • کلرید
  • سیترات
  • گلوکونات
  • هیدروکسید
  • ال-آسپارتات
  • ال-لاکتات
  • اکسید

۳٫ زنجبیل

یک مطالعه سال ۲۰۲۱ نشان داد که زنجبیل دارای اثرات محافظتی قلبی مختلفی است، از جمله:

  • اثرات ضد فشار خون، که به کاهش فشار خون کمک می کند.
  • اثرات ضد پلاکتی، که به جلوگیری از حمله قلبی و سکته کمک می کند.
  • اثرات ضد هایپرلیپیدمی، که باعث کاهش تجمع چربی در خون می شود.

۴٫ ویتامین ث

یک بررسی در سال ۲۰۲۲ نشان داد که ویتامین C ممکن است در درمان AFib پس از جراحی قلب مفید باشد و ممکن است عود پس از کاردیوورژن را کاهش دهد. با این حال، ویتامین ث AFib را در افراد بدحال مبتلا به تروما درمان نکرد.

مواد غذایی ممنوعه در رژیم غذایی آریتمی

چندین محرک آریتمی وجود دارد، از جمله:

  • استرس
  • کافئین
  • داروها
  • سطح الکترولیت پایین
  • کم آبی بدن
  • سطوح غیر معمول قند خون
  • در مورد عدم تعادل الکترولیت، مکمل ها ممکن است به بازیابی سطوح مناسب برخی از مواد مغذی و صاف کردن ریتم قلب کمک کنند.

کلام آخر رژیم غذایی بیماران آریتمی

اصلاح آنچه می خورید و می نوشید ممکن است برای پیشگیری کامل از ابتلا به انواع آریتمی کافی نباشد، اما می تواند به کاهش خطر کمک کند. مصرف یک رژیم غذایی سالم برای قلب می تواند از فشار خون بالا، کلسترول بالا و حتی دیابت جلوگیری کند.

منبع

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی خود، کد رهگیری را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید.
© همیارسیستم