دریافت رژیم لاغری آنلاین

 نقش ویتامین دی در بدن ورزشکاران

ویتامین دی مسئول تنظیم متابولیسم و جذب کلسیم و فسفر در بدن است و نقش مهمی در حفظ سلامت استخوان دارد.

 علاوه بر آن نیز نقش مهم ویتامین D در رشد عضلات اسکلتی ، عملکرد سیستم ایمنی ،تنظیم التهاب در بدن و عملکرد ورزشی ورزشکار نیز شناخته شده است .

کمبود ویتامین دی یعنی افزایش آسیب دیدگی

نشان داده شده که ورزشکارانی که سطح ویتامین دی پایینی دارند ( کمتر از ۳۰ ) در خطر بیشتر برای آسیب دیدگی عضلانی اسکلتی و بروز شکستگی های استرسی هستند.
همچنین بررسی ها مشخص کرده است که قدرت عضلانی در ورزشکاران با سطوح پایین ویتامین دی کمتر از سایرین است.

از نظر بررسی میزان شیوع کمبود ویتامین دی بین ورزشکاران رشته فوتبال ، بیشترین کمبود شدید ویتامین دی در ورزشکاران ساکن کشور های دارای ارتفاع جغرافیایی بالا و در ماه زمستان مشاهده شده است. با این حال حتی در کشور های هم سطح دریا و در فصل تابستان نیز میتوان کمبود خفیف ویتامین دی را در ۸۴٪ بازیکنان فوتبالیست مشاهده کرد.

این اطلاعات نشان میدهد عوامل دیگری چون الگوهای تغذیه ای و تمرینی ، شیوه ی پوشش ، استفاده یا عدم استفاده از کرم ضد آفتاب ، میزان رنگدانه های پوستی و زمانبندی انجام تمرینات در طول روز است که بر میزان ویتامین دی بدن فوتبالیست ها اثر گذار است.

کمبود ویتامین D

سطح مطلوب ویتامین دی

با وجودیکه کل نیاز بدن انسان به ویتامین D از طریق مواجهه ی کافی با نور آفتاب در بدن تولید میشود ، گاها اما نیاز به استفاده از مکمل ویتامین D نیز میشود .

ویتامین دی در مواد غذایی مثل زرده ی تخم مرغ و مواد غنی شده با ویتامین دی مثل شیر ، ماست ، غلات صبحانه و … وجود دارد و جذب آن با همراهی مصرف چربی ها افزایش می یابد.

میزان توصیه شده ی روزانه ویتامین دی ، بسته به کشور محل سکونت بازیکنان متفاوت است. این میزان در کشور ما ایران بین ۴۰۰ الی ۸۰۰ واحد در روز بسته سن افراد است.

در مواردیکه که با اتخاذ کلیه تدابیر ، سطح ویتامین دی خون بازیکنان پایین تر از سطح مطلوب باشد ، نیاز به مصرف ۱۵۰۰ الی ۲۰۰۰ واحد ویتامین دی در روز می باشد تا سطح این ویتامین را در سطح مطلوب در خون نگه داشت.

 با توجه به وضعیت سلامت بازیکنان در ایران ، توصیه میشود سطح این ویتامین برای بازیکنان فوتبالیست به صورت روتین چک شود .

در صورتیکه امکان این موضوع برای بازیکن موجود نباشد ، اکیدا توصیه میشود سطح این ویتامین در بازیکنانی که مواجهه ی اندکی با نور آفتاب دارند ، سابقه ی شکستگی استرسی دارند، مکررا بیمار میشوند ، دچار آسیب های عضلانی اسکلتی هستند ، ضعف یا درد عضلانی اسکلتی دارند و یا علایم بیش تمرینی در آنها مشاهده میشود ، حتما چک شود .

در صورتیکه سطح خونی این ویتامین به ۴۰ تا ۵۰ برسد ، این سطح برای ایجاد تطابق مناسب بدن با ورزش مناسب در نظر گرفته شده است.

با توجه به احتمال ایجاد مسمومیت با این ویتامین و عوارض ناشی از آن در صورت استفاده ی غیر صحیح و غیر اصولی، مصرف این دارو، تحت نظر پزشک باید صورت پذیرد.

دکتر بهار حسن میرزایی، مسئول کمیته تحقیقات و توسعه مرکز پزشکی فیفا در ایران (ایفمارک)

برای مشاوره رایگان با متخصصان کلینیک بر روی لینک پرسش و پاسخ کلیک کنید.

مرکز تغذیه و رژیم درمانی ایده آل | رژیم لاغری | تناسب اندام | بدنسازی | فیتنس

? شریعتی | بالاتر از حسینیه ارشاد | ابتدای خیابان قبا | پلاک ۶ | طبقه پنجم |واحد ۱۳
☎️ ۰۲۱۲۶۶۴۴۵۸۴

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی خود، کد رهگیری را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید.
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر عاطفه جمعه ۶ بهمن ۹۶( 6 سال پیش) مشاهده پرسش
    سلام. من بعد از رژیم و لاغری درحال حاضر پوست شکم ران و بازوهام خیلی شل و آویزان شده. مخصوصا شکم. قصد انجام اعمال پرخطر مثل جراحی رو هم ندارم، لطفا راهنماییم کنید ک ناراحتیم برطرف شه
    1. تصویر کاربر مشاور ایده آل شو جمعه ۶ بهمن ۹۶( 6 سال پیش)
درحال دریافت اطلاعات