دریافت رژیم آنلاین

برای غلیظ شدن خون چه بخوریم و چه نخوریم؟

ویتامین K یک ماده مغذی ضروری و محلول در چربی است که بدن ما برای عملکردهایی مانند لخته شدن خون سالم یا به عبارتی غلظت خون به آن نیاز دارد. شل شدن خون شرایطی است که به دنبال کمبود پلاکت ممکن است در بدن ایجاد شود و برای برخی از افراد خونریزی های ناگواری را به همراه داشته باشد. اما چگونه می توان خون را به اندازه کافی غلیظ کرد؟ برای پاسخ به پرسش غلیظ شدن خون با ایده آل شو همراه ما باشید.

برای غلظت خون چه بخوریم؟

ویتامین K، کلسیم و روی همگی برای واکنش‌های بدن شما که باعث ضخیم شدن و لخته شدن خون می‌شوند ضروری هستند. بنابراین مصرف غذاهای غنی از این مواد مغذی ممکن است برای غلیظ شدن خون مفید باشند. در حالی که کمبود مواد مغذی می‌تواند احتمال رقیق شدن خون را افزایش دهد، تعدادی از بیماری‌های دیگر نیز می‌توانند باعث این وضعیت شوند. در این موارد، غذا به تنهایی خون شما را غلیظ نمی کند، بنابراین اگر نگران هستید که ممکن است خون شما رقیق باشد، با پزشک خود صحبت کنید تا مشکل را حل کنید.

۱) غذاهای سرشار از کلسیم

بزرگسالان حداقل به ۱۰۰۰ میلی گرم کلسیم در روز نیاز دارند. محصولات لبنی از بهترین منابع هستند. یک فنجان شیر کم چرب ۳۱ درصد DV را تامین می کند و همین مقدار ماست ساده بدون چربی ۴۹ درصد DV را دارد. سایر مواد غذایی با مقادیر کمتر کلسیم عبارتند از کنسرو ماهی، بادام، کلم بروکلی، سبزیجات برگ سبز، توفو و بامیه.

۲) غذاهای غنی از روی

زنان به حداقل ۸ میلی گرم روی در روز و مردان به حداقل ۱۱ گرم روی نیاز دارند. غذاهای دریایی یکی از بهترین منابع است. گوشت گاو و بره حاوی بیش از ۳۰ درصد DV در هر وعده هستند. سایر غذاهایی که مقدار کمی روی را فراهم می کنند عبارتند از آجیل، دانه ها، لوبیا، قارچ، اسفناج و مرغ.

۳) غذاهای غنی از ویتامین K

به گفته مرکز پزشکی دانشگاه مریلند، گاهی اوقات ویتامین K برای محدود کردن خطر خونریزی بیش از حد در شرایط خاص استفاده می شود.

انواع ویتامین K

ویتامین کا به دو صورت وجود دارد:

  • ویتامین K1 (فیلوکینون) که در سبزی‌های برگ‌دار، سبزیجات و برخی روغن‌های گیاهی یافت می‌شود.
  • ویتامین K2 (مناکینون) که در لبنیات، غذاهای تخمیر شده و محصولات حیوانی یافت می شود.

اما امروزه مکمل های ویتامین K برای دریافت آن وجود دارد، اما آزمایشات بالینی نشان می دهد که ویتامین K که ما از غذا مصرف می کنیم در بدن ما موثرتر عمل می کند. بدن ما مقداری ویتامین K را در روده بزرگ می سازد و بیشتر از آنچه را که نیاز دارند را از رژیم غذایی خود دریافت می کنند.

به طور متوسط، زنان بالغ به ۹۰ میکروگرم ویتامین K در روز و مردان بالغ به ۱۲۰ میکروگرم ویتامین K نیاز دارند.

چرا به ویتامین K2 نیاز دارید؟

هر دو ویتامین K1 و K2 لخته شدن خون سالم را تضمین می کنند و از خونریزی زیاد و کبودی در هنگام آسیب دیدگی عروق خونی جلوگیری می کنند. اما تحقیقات اخیر نشان می دهد که آنها نقش های متفاوتی در سایر جنبه های سلامتی ما ایفا می کنند، ویتامین K2 که مستقل از K1 فواید سلامتی را اضافه می کند.

با این حال، هنوز یک مقدار مصرف توصیه شده به طور خاص برای ویتامین K2 وجود ندارد. شما باید بین ۹۰ تا ۱۲۰ میکروگرم ویتامین K دریافت کنید. اما این نیاز بر اساس ویتامین K1 مورد نیاز برای جلوگیری از خونریزی است.

دانشمندانی که اثرات ویتامین K2 را مورد مطالعه قرار داده بودند، به این نتیجه رسیدند که فواید آن با مصرف روزانه بین ۱۰ تا ۴۵ میکروگرم است. اما در رژیم غذایی متوسط، حدود ۹۰ درصد ویتامین K مصرفی K1 است.

فواید ویتامین K2 برای غلیظ شدن خون

دریافت ویتامین K2 در رژیم غذایی ما از موارد زیر پشتیبانی می کند:

۱٫ سلامت قلب

ویتامین K کلسیم را در بدن ما تجزیه می کند و این اثر به جلوگیری از تشکیل رسوبات سخت (کلسیم و مواد چرب) در دیواره سرخرگ ها کمک می کند. رگ های خونی صاف و انعطاف‌پذیر گردش خون سالم را تضمین می کند و خطر لخته شدن خون مضر و بیماری قلبی را کاهش می دهد.

با این حال، این اثر ممکن است از ویتامین K2 به تنهایی ناشی شود. مطالعات نشان می دهد که خطر مرگ ناشی از بیماری قلبی در اثر مصرف روزانه هر ۱۰ میکروگرم ۹ درصد کاهش می یابد، اما هیچ ارتباطی با دریافت K1 پیدا نکرد.

۲٫ استخوان های قوی

بدن ما برای ساختن و حفظ استخوان ها به کلسیم نیاز دارد. هنگامی که کلسیم را در بدن ما تجزیه می کند، ویتامین K2 پروتئینی را فعال می کند که به مواد معدنی کمک می کند تا به استخوان های ما متصل شوند تا کار خود را انجام دهند. در حالی که تحقیقات در حال انجام است، مطالعات نشان می دهد که مصرف بیشتر K2 تراکم استخوان را بهبود می بخشد و خطر شکستگی استخوان را کاهش می دهد.

۳٫ خواص ضدسرطانی

محققان دریافته‌اند که ویتامین K2 ممکن است فعالیت سلول‌های سرطانی را کند یا متوقف کند. مطالعات دیگر نشان می دهد که این ممکن است نرخ بقا را بهبود بخشد و عود سرطان را کاهش دهد. با این حال، این مطالعات فقط بر روی سرطان های خاصی مانند کبد و پروستات متمرکز شده اند، بنابراین تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

چه میزان مواد غذایی برای غلیظ شدن خون نیاز است؟

سبزیجات با برگ سبز تیره دارای بالاترین میزان ویتامین K هستند. غذاهای حاوی ویتامین K شامل موارد زیر است:

غذاهای با بیش از ۱۰۰ میکروگرم در هر وعده:

  • ½ فنجان کلم پیچ پخته (۵۳۱ میکروگرم)
  • ½ فنجان اسفناج پخته (۴۴۴ میکروگرم)
  • ½ فنجان سبزی کولارد پخته (۴۱۸ میکروگرم)
  • ۱ فنجان بروکلی پخته شده (۲۲۰ میکروگرم)
  • ۱ فنجان کلم بروکسل پخته شده (۲۱۹ میکروگرم)
  • ۱ فنجان سبزی کولارد خام (۱۸۴ میکروگرم)
  • ۱ فنجان اسفناج خام (۱۴۵ میکروگرم)
  • ۱ فنجان اندیو خام (۱۱۶ میکروگرم)
  • غذاهای با ۵۰ تا ۱۰۰ میکروگرم در هر وعده:
  • ۱ فنجان بروکلی خام (۸۹ میکروگرم)
  • ½ فنجان کلم پخته (۸۲ میکروگرم)
  • ۱ فنجان کاهو برگ سبز (۷۱ میکروگرم)
  • ۱ فنجان کاهو رومی (۵۷ میکروگرم)

غذاهای با ۱۵ تا ۵۰ میکروگرم در هر وعده:

  • ۴ نیزه مارچوبه (۴۸ میکروگرم)
  • میوه کیوی متوسط (۳۱ میکروگرم)
  • ۱ فنجان شاه توت یا زغال اخته خام (۲۹ میکروگرم)
  • ۱ فنجان انگور قرمز یا سبز (۲۳ میکروگرم)
  • ½ فنجان نخود پخته (۱۹ میکروگرم)

غذاهای حاوی ویتامین K2 برای غلیظ شدن خون

ویتامین K در بسیاری از غذاها وجود دارد، اما به طور متوسط، بیشتر چیزی که ما مصرف می کنیم، فرم K1 است که در گیاهان یافت می شود. این هشت غذای غنی از ویتامین K2 می تواند به شما کمک کند تا تعادل بهتری در رژیم غذایی خود داشته باشید.

پنیر

پنیرها یکی از بهترین منابع ویتامین K2 به همراه مواد مغذی مانند کلسیم، ویتامین A و پروتئین هستند. با این حال، آنها همچنین دارای چربی های اشباع شده و کالری بالایی هستند، بنابراین باید وعده های خود را تعدیل کنید. محتوای ویتامین K2 بر اساس پنیر متفاوت است و با افزایش سن در همه انواع پنیر افزایش می یابد. پنیرهای معمولی با بیشترین میزان ویتامین K2 در هر وعده ۵۰ گرمی عبارتند از:

جگر گاو

جگر گاو یکی از مغذی‌ترین فرآورده‌های گوشتی است که می‌توانید بخورید، که حاوی کل نیاز روزانه شما به مواد مغذی مانند ویتامین A، ریبوفلاوین، فولات و مس است. یک وعده ۱۰۰ گرمی نیز بیش از ۱۱ میکروگرم ویتامین K2 دارد که آن را به بهترین منبع این ویتامین بر پایه گوشت تبدیل می کند.

مرغ

اگر طرفدار گوشت های اندام مانند جگر نیستید، برای ویتامین K2 خود به مرغ مراجعه کنید. در هر وعده ۱۰۰ گرمی ۱۰ میکروگرم از این ویتامین وجود که برای غلظت خون می توانید بخورید، مرغ ۵ تا ۱۰ برابر بیشتر از گوشت گاو یا خوک ویتامین K2 دارد.

کره

فقط یک قاشق غذاخوری کره ۱٫۲ میکروگرم ویتامین K2 دارد. با این حال، همان قاشق غذاخوری حاوی حدود ۱۰۰ کالری و ۱۱ گرم چربی است، بنابراین برای جلوگیری از خطرات بالقوه سلامتی و افزایش وزن ناخواسته، وعده های خود را کم نگه دارید.

اسفناج

۴۴۴ میکروگرم در ۱/۲ فنجان پخته شده اسفناج ویتامین وجود دارد. اسفناج سرشار از انواع مواد مغذی از جمله ویتامین های A، B و E، به علاوه منیزیم، فولات و آهن است. نصف فنجان اسفناج پخته شده حاوی حدود سه برابر ویتامین K یک فنجان اسفناج خام است، اما یک وعده خام هنوز برای یک روز کافی است.

سبزی شلغم

۴۲۵ میکروگرم ویتامین در ۱/۲ فنجان پخته شده از آن وجود دارد. سبزی شلغم در غذاهای جانبی محبوب در جنوب شرقی ایالات متحده استفاده می شود. سبزی شلغم همچنین سرشار از کلسیم است که به تقویت استخوان ها کمک می کند. سبزی خردل و سبزی چغندر نیز حاوی مقادیر زیادی ویتامین K هستند. قسمت پیازی شلغم که در زیر زمین رشد می کند نیز مغذی است.

زرده تخم مرغ

یک زرده تخم مرغ می تواند بین ۶۷ تا ۱۹۲ میکروگرم ویتامین K2 داشته باشد. البته این مقدار بستگی به آنچه مرغ می خورد نیز دارد. امروزه بیشتر غذای مرغ با ویتامین K غنی شده است و این مقدار به تخم مرغ می رسد. اما جوجه هایی که از ذرت یا رژیم غذایی حاوی سویا تغذیه می شوند بیشتر در معرض خطر کمبود ویتامین K هستند.

برای غلیظ شدن خون چه نخوریم؟

برای غلیظ شدن خون بهتر است از مصرف مواد غذایی رقیق کننده خون زیر اجتناب کنید:

از مصرف سالیسیلات ها اجتناب کنید.

سالیسیلات ها توانایی بدن شما برای جذب ویتامین K را مسدود می کند و در نتیجه از غلیظ شدن خون شما جلوگیری می کند. شاید بهتر باشد از غذاهای حاوی سالیسیلات پرهیز کنید تا خون شما بتواند به طور موثرتری از ویتامین K مصرفی شما بهره‌مند شود. ممکن است پزشک از شما بخواهد که مصرف آسپرین را ۱ هفته قبل از جراحی متوقف کنید.

بسیاری از گیاهان و ادویه ها به طور طبیعی سرشار از سالیسیلات هستند. برخی از قابل توجه ترین آنها عبارتند از زنجبیل، دارچین، شوید، پونه کوهی، زردچوبه، شیرین بیان و نعناع فلفلی.

برخی از میوه ها نیز سرشار از سالیسیلات هستند. شاید بهتر باشد از کشمش، گیلاس، زغال اخته، انگور، نارنگی و پرتقال دوری کنید.

سایر غذاهای غنی از سالیسیلات عبارتند از: آدامس، عسل، نعناع، سرکه و سیب.

برخی ادویه ها و غذاهای سرشار از سالیسیلات نیز حاوی ویتامین K هستند و این دو ماده ممکن است یکدیگر را متعادل کنند. به عنوان مثال می توان به پودر کاری، فلفل قرمز، پاپریکا، آویشن، زغال اخته، آلو، و توت فرنگی اشاره کرد.

مصرف ویتامین E خود را کنترل کنید.

ویتامین E خود را کنترل کنید. ویتامین E ماده دیگری است که در توانایی بدن برای جذب ویتامین K اختلال ایجاد می کند، اما اثرات آن معمولاً کمتر از سالیسیلات ها مشخص است، بنابراین نیازی به اجتناب کامل از ویتامین E ندارید.

یک گزینه بهتر این است که به سادگی از مصرف ویتامین E مازاد خودداری کنید. مکمل های ویتامین E را مصرف نکنید و هیچ منبع جدیدی از ویتامین E را به برنامه روزانه خود اضافه نکنید.

برخی از محصولات بهداشتی و زیبایی موضعی، مانند برخی از ضدعفونی‌کننده‌های دست، از ویتامین E به عنوان نگهدارنده استفاده می‌کنند. مواد تشکیل دهنده را بررسی کنید و به طور موقت به برندی تغییر دهید که ویتامین E ندارد.

اکثر غذاهای سرشار از ویتامین E حاوی ویتامین K هستند. اسفناج و کلم بروکلی دو نمونه هستند. به این ترتیب، آنها به طور کلی خون را رقیق نمی کنند و نیازی به حذف از رژیم غذایی شما ندارند.

از اسیدهای چرب امگا ۳ دوری کنید.

از اسیدهای چرب امگا ۳ دوری کنید. اسیدهای چرب امگا ۳ می توانند خون را رقیق کرده و از لخته شدن خون جلوگیری کنند. مصرف دوزهای معمولی اسیدهای چرب امگا ۳ قبل از عمل جراحی ایمن خواهد بود، اگر معمولاً خون سالم و به اندازه کافی غلیظ دارید، اما باید از مصرف زیاد امگا ۳ اجتناب شود.

همچنین اگر خون شما رقیق‌تر از حد معمول است، ممکن است بخواهید از اسیدهای چرب امگا ۳ اجتناب کنید.

ماهی های چرب حاوی برخی از بزرگترین دوزهای امگا ۳ هستند، بنابراین ممکن است بخواهید از ماهی سالمون، قزل آلا، تن، آنچوی، ماهی خال مخالی و شاه ماهی اجتناب کنید.

معمولاً زمانی که برای جراحی آماده می‌شوید، کپسول‌های روغن ماهی را باید به طور کامل نادیده گرفت زیرا حاوی دوزهای متمرکز امگا ۳ هستند.

از مصرف مکمل ها خودداری کنید.

مگر اینکه توسط پزشکتان تایید شده باشد. بسیاری از مکمل های رایج می توانند باعث رقیق شدن خون شوند. با پزشک خود در مورد اینکه کدام مکمل ها برای ادامه مصرف قبل از جراحی مناسب هستند صحبت کنید. برخی از مکمل هایی که باید از آنها اجتناب کنید عبارتند از:

  • جینکو بیلوبا
  • کوآنزیم Q-10
  • روغن ماهی
  • گلوکزامین
  • کندرویتین
  • ویتامین C و E
  • سیر
  • زنجبیل

هنگام مصرف وارفارین چه مقدار ویتامین K بخورم؟

هر روز به همان میزان ویتامین K بخورید. مقدار ویتامین K که به طور معمول از غذاها یا مکمل ها دریافت می کنید را تغییر ندهید. این به حفظ INR شما در همان سطح سالم کمک می کند.
افزایش زیاد ویتامین K می تواند INR شما را کاهش دهد. این می تواند باعث لخته شدن خطرناک در خون شما شود.

کاهش شدید ویتامین K می تواند INR شما را افزایش دهد. این می تواند لخته شدن خون شما را سخت‌تر کند. ممکن است باعث خونریزی بیش از حد شما شود. از غذاهای حاوی ویتامین K اجتناب نکنید.

منبع

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی خود، کد رهگیری را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید.
© همیارسیستم