دریافت رژیم لاغری آنلاین

چاقی یا لاغری کدامیک بعد از عمل کیسه صفرا اتفاق می‌افتد؟

جراحی برداشتن کیسه صفرا یا کوله سیستکتومی یک روش استاندارد برای حذف سنگ کیسه صفرا است. کیسه صفرا اندام کوچکی است که بخشی از دستگاه گوارش را تشکیل می دهد اما برای بقا ضروری نیست. یکی از اتفاقاتی که ممکن است برای افراد بعد از عمل جراحی برداشتن کیسه صفرا رخ دهد کاهش وزن است. اما آیا در واقعیت لاغری بعد از عمل کیسه صفرا رخ می دهد؟ چگونه می توان این شرایط را مدیریت کرد؟ در ادامه این پست از ایده آل شو شما را با پاسخ این پرسش بیشتر آشنا می کنیم. با ما همراه باشید.

ارتباط بین کیسه صفرا و چاقی

احتمالا یکی از سوالاتی که ذهن شما را به خود درگیر کرده این موضوع است که چرا مبتلایان به سنگ کیسه صفرا دچار چاقی هستند؟ اما بعد از برداشتن کیسه صفرا چرا دچار لاغری می شوند؟ کیسه صفرا یکی از اندام های مهمی است که صفرای تولید شده در کبد را به روده کوچک ترشح کرده و یا ذخیره می کند. آنزیم های موجود در صفرا به هضم غذای چرب کمک می کنند. اما بهتر است بدانید اگر چه علت دقیق سنگ کیسه صفرا مشخص نیست، اما اضافه وزن یا چاقی ممکن است خطر ابتلا به مشکلات کیسه صفرا را افزایش دهد چرا که تخلیه کیسه صفرا را دشوارتر می کند و این به صفرای غنی از کلسترول اجازه می دهد تا انباشته و به سنگ تبدیل شود.

سنگ های صفراوی رسوبات سخت شده صفرا در کیسه صفرا هستند که می توانند باعث درد یا مسدود شدن هضم غذا شوند.

عوامل خطر ابتلا به سنگ کیسه صفرا

♦ ممکن است ارتباطی بین رژیم غذایی و سنگ کیسه صفرا وجود داشته باشد. چاقی و کاهش وزن سریع از عوامل خطر برای ایجاد سنگ کیسه صفرا هستند. کاهش وزن سریع می تواند به دلایلی مشابه چاقی باعث ایجاد سنگ کیسه صفرا شود چرا که تعادل کلسترول، لسیتین و اسیدهای صفراوی را تغییر داده و از تخلیه مناسب کیسه صفرا جلوگیری می کند.

♦ افرادی که تحت انجام جراحی لاغری قرار گرفته باشند، کاندیدای اصلی برای سنگ کیسه صفرا هستند، زیرا تمایل به کاهش وزن قابل توجهی در سه تا شش ماه اول دارند.

♦ همچنین اگر رژیم غذایی حاوی کربوهیدرات های تصفیه شده و کالری زیاد، اما فیبر کم داشته باشید، خطر ابتلا به سنگ کیسه صفرا در شما دوچندان می شود.

♦ البته بهتر است به این موضوع توجه داشته باشید زمانی که صحبت از پیشگیری سنگ کیسه صفرا به میان می آید، نوع غذایی که می‌خورید واقعاً مهم نیست. نکته مهم پرهیز از خوردن زیاد است. همانطور که گفته شد، رژیم های بسیار کم چرب ایده خوبی نیستند زیرا آنها انقباضات کیسه صفرا را مهار کرده و تخلیه کیسه صفرا را سخت تر می کنند. با این کار اجازه می دهند تا صفرا به جای آزاد شدن در روده کوچک تجمع پیدا کرده و سخت شود.

علت چاقی بعد از برداشتن کیسه صفرا

سوالی که مطرح می شود این است که آیا بعد از برداشتن کیسه صفرا چاق می شویم؟ اگرچه کاهش وزن یک اثر فوری کوله سیستکتومی است، اما در نهایت ممکن است در دراز مدت وزن اضافه کنید. برخی از شایع‌ترین و احتمالی‌ترین علل افزایش وزن پس از عمل کیسه صفرا ممکن است به دلایل زیر باشد:

✅ تغییرات متابولیک: پس از برداشتن کیسه صفرا، هضم غذا تغییر می کند و بدن به مقداری نیاز دارد تا خود را با آن سازگار کند. کبد به تولید صفرا ادامه می دهد اما به جای ذخیره شدن، به طور مداوم به داخل روده ریخته می شود. به همین دلیل است که بدن ممکن است قادر به هضم موثر و سازنده چربی ها نباشد. کالری های حاصل از وعده های غذایی که مصرف می کنید ممکن است به طور کامل به درستی هضم نشده و در نهایت به عنوان چربی بدن ذخیره شوند.

✅ التهاب ناشی از رژیم غذایی: پس از جراحی، برخی از افراد ممکن است دچار التهاب شوند. این التهاب پس از جراحی باعث تغییر سطح هورمون و اختلال در تنظیم وزن می شود. التهاب و شاخص توده بدنی(BMI) بالا می تواند منجر به مقاومت به انسولین و تجمع چربی در کبد شود که می تواند به چاقی بعد از عمل کیسه صفرا ختم شود.

✅ تغییر در رژیم غذایی: پس از جراحی کیسه صفرا، اثر فوری و یکی از عوارض اولیه کوله سیستکتومی ممکن است لاغری باشد. با این حال، هنگامی که بدن خود را با تغییرات جدید وفق داد، می‌توانید اثر معکوس افزایش وزن را در دراز مدت تجربه کنید.

✅ نشتی روده

✅ استرس

✅ تغییرات هورمونی

یائسگی

✅ هضم ناقص چربی و متابولیسم

✅ مقاومت به انسولین

علت لاغری بعد از عمل کیسه صفرا

در پاسخ به این سوال که آیا بعد از عمل کیسه صفرا لاغر می شویم؟ باید بگوییم که پس از برداشتن کیسه صفرا، ممکن است کاملاً کاهش وزن را تجربه کنید. این ممکن است به دلیل موارد زیر باشد:

۱) حذف غذاهای چرب

پس از جراحی، ممکن است تا زمانی که تنظیم بدنی شما به حالت سابق باز گردد، در هضم غذاهای چرب دچار مشکل شوید. به همین دلیل، جراح شما ممکن است به شما توصیه کند تا زمانی که بدن شما قادر به کنترل بهتر باشد، از مصرف غذاهای پرچرب و سرخ شده اجتناب کنید. مسلما غذاهای چرب حاوی کالری زیادی هستند، بنابراین حذف آنها از رژیم غذایی به طور خودکار کالری دریافتی شما را کاهش می دهد.

پیشنهاد مطالعه: چربی مورد نیاز در یک جیره غذایی برای افراد غیر ورزشکار و بدنسازان چقدر است؟

۲) مصرف رژیم غذایی ملایم در طول دوران نقاهت

ممکن است متوجه شوید که غذاهای تند و غذاهایی که باعث ایجاد نفخ می شوند می توانند باعث ایجاد ناراحتی های گوارشی در شما شوند. این وضعیت می تواند شما را از مصرف برخی از غذاهای مورد علاقه تان دور کند. غذاهای ملایم اغلب کالری کمتری دارند و در صورتی که جذاب نباشند ممکن است باعث کاهش وزن شوند.

مصرف واحدهای کوچک غذایی تا چند هفته پس از جراحی. ممکن است قادر به هضم مقدار زیادی غذا در یک وعده نباشید. احتمالاً به شما توصیه می‌شود که وعده‌های غذایی‌تان را بیشتر به حالت کوچک‌تری مصرف کنید. وعده های غذایی کوچکتر و مداوم می تواند به ثابت نگه داشتن گلوکز خون شما کمک کند و گرسنگی را که اغلب با غذا نخوردن بیش از حد رخ می دهد را مهار کند. در نتیجه این حالت می تواند از افزایش وزن جلوگیری کند.

۳) بهبودی

در صورتی که جراحی سنتی به جای جراحی لاپاراسکوپی انجام داده باشید، ممکن است درد، ناراحتی و زمان بهبودی طولانی‌تری پس از جراحی تجربه کنید. همه این موارد می توانند بر اشتهای شما تأثیر بگذارند.

۴) تجربه اسهال

یکی از عوارض جانبی احتمالی جراحی کیسه صفرا اسهال است. اما این وضعیت باید پس از چند هفته بهبود یابد. دلیل اسهال پس از جراحی کوله سیستکتومی این است که روده‌ها پس از برداشتن کیسه صفرا اکنون حاوی مقدار بیشتری اسیدهای صفراوی هستند که لزوماً نمی‌توانند آن‌ها را کنترل کنند. در نتیجه، ممکن است کالری کمتری جذب شود که می تواند منجر به کاهش وزن موقت شود.
در طول این مدت، ممکن است کالری کمتری نسبت به قبل از جراحی دریافت کنید. اگر چنین شرایطی وجود دارد، احتمالاً به طور موقت لاغری بعد از عمل کیسه صفرا را تجربه خواهید کرد.

نحوه مدیریت وزن بعد از عمل کیسه صفرا

چاقی-بعد-از-عمل-کیسه-صفرا

اگر قبل از اینکه به عنوان کاندید عمل انتخاب شوید به اضافه وزن مبتلا بوده باشید، همچنان می‌توانید با روال عادی وزن خود را کاهش دهید. همانند گذشته انجام برنامه های کاهش وزن کوتاه مدت و سریع، سالم نیستند و ممکن است در دراز مدت شرایط بدنی شما را بدتر کنند. به عنوان روش جایگزین، سعی کنید کاهش وزن را به بخشی از یک روند کلی زندگی سالم تبدیل کنید. این بدان معناست که انتخاب های غذایی خوبی داشته باشید و در ورزش منظم شرکت کنید. اما این به معنای گرسنگی کشیدن یا محروم کردن کامل خود از غذاهایی که دوست دارید نیست.
اگر نیاز به کاهش وزن بالایی دارید، از پزشک خود این مسئله را جویا شوید که چگونه می توانید فرآیند لاغری را با خیال راحت انجام دهید. همچنین ممکن است انجام کار با یک متخصص تغذیه مفید باشد.

آیا بعد از جراحی کیسه صفرا شکم شما بزرگتر می شود؟

به طور خلاصه، افزایش اندازه معده به دنبال جراحی کیسه صفرا طبیعی و مورد انتظار است، اما اقدامات خاصی می تواند در به حداقل رساندن این تغییرات کمک کند. مصرف وعده های غذایی کوچکتر و مکرر، پرهیز از غذاهای پرچرب و ورزش منظم می تواند به مدیریت اندازه معده کمک کند.

منبع

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی خود، کد رهگیری را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید.
© همیارسیستم