دریافت رژیم لاغری آنلاین

تاثیر پروتئین وی در بدنسازی

ورزشکاران معمولا برای عضله سازی در کنار ورزش از مکمل های مختلفی استفاده می کنند. یکی از مکمل های محبوب پروتئین وی است. اما این پروتئین چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟

شیر از دو پروتئین تشکیل شده است: کازئین و آب پنیر. پروتئین وی(آب پنیر) را می توان از کازئین موجود در شیر جدا کرد و یا به عنوان محصول جانبی از پنیر به دست آورد. پروئین وی به عنوان یک پروتئین کامل شناخته می شود، زیرا ۹ آمینو اسید ضروری را در خود دارد.
به همین دلیل پروتئین وی فواید زیادی دارد و محققان هر روزه در حال کشف خواص درمانی جدید این پروتئین هستند. در اینجا فواید و عوارض این مکمل را برای شما آورده ایم.

فواید پروتئین وی

۱) کمک به کاهش وزن

طبق تحقیقاتی که روی ۱۵۸ نفر در Nutrition & Metabolism انجام شد، افرادی که از پروتئین whey استفاده کردند نسبت به دیگران چربی سوزی بیشتری داشته و عضله سازی بهتری نیز داشتند.

۲) خواص ضد سرطانی

مجله Anticancer Research تحقیقاتی بر روی مصرف پروتئین وی برای درمان سرطان انجام داده که نتایج قابل توجهی دارد. اما تحقیقات بیشتری برای اثبات این مورد نیاز است.
تحقیقاتی در مجله تغذیه بریتانیا به مدت ۱۲ هفته بر روی ۷۰ مرد و زن با اضافه وزن انجام شد. در این مدت پارامترهایی مانند سطح چربی و انسولین در این افراد اندازه گیری شد. پس از ۱۲ هفته محققان دریافتند کاهش چشمگیری در مقدار کلسترول کل و کلسترول LDL افرادی که پروتئین وی مصرف کرده بودند نسبت به افرادی که کازئین مصرف کرده بودند، دیده شد.

۳) بهبود آسم

پروتئین وی می تواند پاسخ ایمنی در کودکان مبتلا به آسم را بهبود بخشد. در یک تحقیق مختصر که بر روی ۱۱ کودک مبتلا به آسم در مجله بین المللی علوم غذایی و تغذیه انجام شد، دو بار در روز ۱۰ گرم پروتئین به مدت یک ماه به کودکان مبتلا به آسم داده شد. این کودکان پس از این مدت پاسخ ایمنی بهتری داشتند.

۴) کاهش فشار خون و بیماری های قلبی عروقی

تحقیقات نشان داده فشار خون و بیماری های قلبی در افرادی که از نوشیدنی های حاوی پروتئین وی استفاده می کنند و مبتلا به فشار خون بالا هستند ، کاهش چشمگیری داشته است.

۵) کاهش وزن در بیماران مبتلا به HIV مثبت

طبق تحقیقاتی که در مجله Clinical and Investigative Medicine بر روی پروتئین whey انجام داده نشان داده شده است، مصرف این پروتئین در افراد مبتلا به HIV مثبت باعث کاهش وزن آن ها شده است.

پروتئین وی

عوارض پروتئین وی

آلرژی در افرادی که به مصرف شیر حساسیت دارند می تواند دیده شود. مصرف به اندازه پروتئین وی عوارضی در پی ندارد اما مصرف بیش از حد آن می تواند خطرات زیر را به دنبال داشته باشد:

  • درد معده
  • گرفتگی عضلات
  • کاهش اشتها
  • حالت تهوع
  • سردرد
  • خستگی

مصرف دائمی این پروتئین با دوز بالا می تواند منجر به آکنه نیز شود. از نظر تغذیه ای پروتئین وی غیر طبیعی بوده و معادل طبیعی ندارد. برخی افراد معتقدند مصرف چنین پروتئین هایی با وجود داشتن مواد مغذی فراوان می تواند خطرناک نیز باشد زیرا تعادل را در بدن بر هم می زند.

ترکیب مکمل وی و انواع آن

۱) کنسانتره (wpc)

این نوع حاوی مقدار کمی چربی و کربوهیدرات است. درصد پروتئین در WPC به میزان کنسانتره شدن آن بستگی دارد. کمترین مقدار آن ۳۰ درصد پروتئین و بیشترین مقدار ۹۰ درصد پروتئین دارد.

۲) ایزوله (WPI)

در این نوع تحت پروسه ای تمام چربی و لاکتوز حذف می شود. پروتئین وی ایزوله معمولا ۹۰ درصد پروتئین دارد.

۳) هیدرولیزات (WPH)

این نوع به دلیل داشتن هیدرولیز جزئی (فرایندی که بدن برای جذب پروتئین لازم دارد) سریع تر جذب می شود. این نوع از پروتئین وی در مصارف پزشکی و مکمل های مخصوص کودکان بیشتر مصرف می شود، زیرا هضم آسان تری دارد.

کاهش وزن سریع با رژیم ارتشی

تاثیر پروتئین وی در بدنسازی و کاهش وزن

مصرف پروتئین وی همراه با تمرین های بدنسازی می تواند به بهبود سنتز پروتئین عضلانی کمک کند و رشد عضلات را بیشتر کند.
طبق تحقیقاتی که در مجله بین المللی تغذیه و متابولیسم ورزش بر روی دو گروه از مردان بدنساز انجام شد نشان داده شد، مصرف پروتئین وی همزمان با تمرین های مقاومتی بدنسازی از انجام تمرین بدون مصرف این پروتئین مفیدتر است. علاوه بر این مردانی که از پروتئین WHEY استفاده کردند بافت عضلانی بهتری نسبت به گروه دیگر داشتند.

طریقه مصرف پروتئین وی

بهترین زمان مصرف پروتئین وی ۱۵-۳۰ دقیقه قبل از شروع تمرین و در حدود ۳۰ دقیقه پس از تمرین بدنسازی است. قبل از شروع بدنسازی حدود ۱۰ تا ۲۰ گرم پروتئین وی را برای افزایش قدرت عضلانی، افزایش استقامت و کاهش شکستگی عضلات مصرف کنید. پس از تمرین ، ۲۰ تا ۴۰ گرم پروتئین وی را برای بهبود ریکاوری عضلات و افزایش سنتز پروتئین عضله مصرف کنید.

همچنین می توانید حدود ۲۰-۴۰ گرم پروتئین را بعد از بیرون آمدن از تختخواب در صبح مصرف کنید. زیرا این کار از شکستگی عضلات به دلیل نرسیدن پروتئین در طول شب جلوگیری می کند. علاوه بر این می توانید از ۲۰-۴۰ گرم پروتئین وی در شیک های میان وعده خود استفاده کرده تا به بهبود عضله سازی و چربی سوزی بهتر شما کمک کند.

تجویز و توصیه به مصرف باید تحت نظر متخصص تغذیه یا پزشک و پس از بررسی های بالینی و اطلاع از شرایط جسمانی شما باشد.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی خود، کد رهگیری را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید.
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر مریم دوشنبه ۲۴ دی ۹۷( 5 سال پیش) مشاهده پرسش
    درود بر جناب دکتر .من به تازگی کلاس بدنسازی میروم میخام بدونم چه مواد غذایی قبل وبعد ورزش انجام بدم .با توجه به اینکه این ورزش را برای این انتخاب کردم که شکم وپهلویم آب شود وماهیچه های پا قوی شود با توجه به ینکه ماهیچه پا خیلی ضعیف می باشد وپس از چند دقیقه راه رفتن یا حرکات ورزشی خسته میشوم ممنونم از راهنمایی شما
    1. تصویر کاربر مشاور ایده آل شو دوشنبه ۲۴ دی ۹۷( 5 سال پیش)
  • تصویر کاربر مسعود پنجشنبه ۱۰ آبان ۹۷( 5 سال پیش) مشاهده پرسش
    سلام وقتتون بخیر
    بنده میخوام دوره ای رو شروع کنم توی بدن سازی که شامل مکمل و دوتا داروی عجیبه فک کنم هورمون خوراکیها چون بصورت قرصه که مکمل ها شامل پروتیئن ،امینو بیف،ارژنین،bcaa،گلوتامین و دوتا قرص دیگه به نام oxanbolic و turbolic هستش که قراره زیر نظر استادم داشته باشم الان دوتا سوال دارم
    ۱_این قرصا و مواد میتونم تا کی بخورم؟؟
    ۲_ایا باید برم آزمایش کلبه و کبد و...؟؟
    ویه دکتر خوب توی منطقه ۴ بهم معرفی کنید ممنون میشم در ضمن دکتر ابوالحسنی رو هم رفتم میدونم همش به فکر دستگاه های لاغریشهکه تا عمر دارم از آینا استفاده نمیکنم
    اگرم خودتون دکتر خوب دارین معرفی کنید بهم ، ممنون
    1. تصویر کاربر مشاور ایده آل شو پنجشنبه ۱۰ آبان ۹۷( 5 سال پیش)

      سلام دوست عزیز 

      باید بگم که اونی که شما بهش میگید استاد از نظر بنده یک دارو فروش شیاد است که فقط به فکر سود خودش از فروش دارو ها و مکمل ها به شماست !
      این همه مکمل و دوتا قرص هورمونی !!! واقعا منطقی هست همچین کاری ؟؟
      اگر نظر استادتون برای شما مهم است که بحثی نداریم ! اما اگر به دنبال کار علمی و اصولی هستید میتونید به مطب تشریف بیارید

      کلینیک رژیم لاغری قبا | تغذیه و رژیم غذایی | تناسب اندام | فیتنس

      ? شریعتی | بالاتر از حسینیه ارشاد | ابتدای خیابان قبا | پلاک ۶ | طبقه پنجم ? ۰۲۱-۲۶۶۴۴۵۸۴

  • تصویر کاربر شیما پنجشنبه ۳۰ فروردین ۹۷( 5 سال پیش) مشاهده پرسش
    سلام میخواستم بدونم مامان من که ۵۷ سالش و قرص تپش قلب مصرف میکنه و وزنش هم بالاست میتونه از این قرص استفاده کنه و ضرری براش نداره .
    گاهی وقتا هم فشار بالایی دارد. ممنون
    1. تصویر کاربر مشاور ایده آل شو پنجشنبه ۳۰ فروردین ۹۷( 5 سال پیش)
      با سلام در مورد قرص اديوس چون برند تاييد شده از نظر من نيست و تقلبي ان زياد در بازار هست به هيچ فردي توصيه اش نمي كنم.
  • تصویر کاربر بهنام جمعه ۱۷ فروردین ۹۷( 5 سال پیش) مشاهده پرسش
    با سلام و ادب و سپاس از راهنمایی ها و مطالب پر محتوای سایت
    بنده یک جوان 28 ساله با قد 184 و وزن 96 کیلو هستم و به صورت نا پیوسته و بدون مصرف مکمل های رژیمی و عضله سازی ورزش بدنسازی رو انجم داده ام.اکنون می خوام این ورزش رو به صورت حرفه ای و زیر نظر مربی و با استفاده از مکمل هایی هم چون پروتین وی شروع کنم تا عضلاتم قویتر و حجیم تر بشه ولی سوالی که داشتم از خدمتتون این بود که من غلضت خونم بالاست و اگه این ورزش رو به اون صورتی که توضیح دادم ادامه بدم واسه سلامتیم مشکلی پیش میاد در حالات کلی استفاده از مکمل های ورزش مثل وی و قولوتامین و اقلامی از این قبیل که مربیان پیشنهاد می کنن واسم خوب هس استفاده کنم یا نخیر؟

    با تجدید احترام
    1. تصویر کاربر مشاور ایده آل شو جمعه ۱۷ فروردین ۹۷( 5 سال پیش)
  • تصویر کاربر سحر دوشنبه ۹ بهمن ۹۶( 6 سال پیش) مشاهده پرسش
    سلام من براي افزايش وزن چند روزي هست گينر مصرف ميكنم
    مي خواستم بپرسم آيا مصرف گينر در فعاليت قلب و آريتمي تاثيري داره؟ چون حس ميكنم بعد از مصرف تپش قلبن بالا ميره
    1. تصویر کاربر مشاور ایده آل شو دوشنبه ۹ بهمن ۹۶( 6 سال پیش)
  • تصویر کاربر مرتضی یکشنبه ۸ بهمن ۹۶( 6 سال پیش) مشاهده پرسش
    سلام من وزنم 115 هستش و میخوام تا 5 ماه اینده کم کم 25 کیلو کم کنم اگه میتونین کمکم کنید خیلی ممنون میشم
    1. تصویر کاربر مشاور ایده آل شو جمعه ۶ بهمن ۹۶( 6 سال پیش)
      slm khaste nabashi doste azziz shoma ba estefade az rejim ghazae behtarin vazno mitonin kam konin vali khob baosole rejim va raayate taghzie
    2. تصویر کاربر مرتضی شنبه ۷ بهمن ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام میشه یه رژیم بدین
    3. تصویر کاربر مرتضی شنبه ۷ بهمن ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام میشه یه رژیم بدین
    4. تصویر کاربر مشاور ایده آل شو یکشنبه ۸ بهمن ۹۶( 6 سال پیش)
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر امیر چهارشنبه ۴ بهمن ۹۶( 6 سال پیش) مشاهده پرسش
    سلام دکتر من دیابت نوع 1دارم قدم 178و وزنم 60کیلویه بشدت دچار ضعف عظلانی شدم شدیدن لاغرم قندمم بالاس میخواستم بدونم قرص استانوزولول میتونه کمکم کنه که عضلم برگرده توصیه شما چیه تاثیر گذارهست یاخیر ممنون میشم پاسخ بدید.
    1. تصویر کاربر مشاور ایده آل شو چهارشنبه ۴ بهمن ۹۶( 6 سال پیش)
      با سلام،با توجه به اينكه ديابت نوع يك دارين و مي گن قنداتون بالاست،شما در صورتي كه قنداتون كاملا كنترل شود و HbA1c به زير ٦.٥ تا ٧برسد قطعا وزن زياد مي كنين.
  • تصویر کاربر امید جمعه ۶ بهمن ۹۶( 6 سال پیش) مشاهده پرسش
    با سلام و خسته نباشید
    سوال که من داشتم اینه که میخواستم بدونم با قد 185 و وزن 72 و سن 21 سال،چه مدل برنامه ی ورزشی و غذایی احتیاج دارم؟به عبارت دیگه برنامه های ورزشی سنگین و غذایی پرکالری احتیاج دارم یا معمولی و در حد فیتنس؟
    چون با توجه به نسبت قد و وزنم،صد البته که میخوام کمی حجم بسازم؛نه در حد فیتنس کم باشه نه در حد بدنسازهای حرفه ای زیاد...
    حالا از شما یه مشور در این زمینه میخوام و اگر امکانش هست،یه پیش برنامه ورزشی یا غذایی بهم پیشنهاد کنین.
    با تشکر از توجه و صبر و حوصله ی شما
    1. تصویر کاربر مشاور ایده آل شو جمعه ۶ بهمن ۹۶( 6 سال پیش)
  • تصویر کاربر radman سه شنبه ۱۹ دی ۹۶( 6 سال پیش) مشاهده پرسش
    سلام
    من 86 کیلو وزن و 185cm قدم هستش
    ۳ روز هست که بدنساری رو شروع کردم
    قبلا بسکتبال کار میکردم و بخار آسیب دیدگی حدود ۱ سال از ورزش دور بودم
    میخواستم بدونم کنار بدنسازی چه دایتی میتونم داشته باشم که هم چربی سوزی بالایی داشته باشم و هم واسه ی تشکیل عضله مفید باشه.
    1. تصویر کاربر مشاور ایده آل شو سه شنبه ۱۹ دی ۹۶( 6 سال پیش)
درحال دریافت اطلاعات