دریافت رژیم آنلاین

حیاتی‌ترین نکاتی که باید در رژیم غذایی بیماران آمبولی رعایت شود!

آمبولی ریه انسداد یکی از شریان های ریوی است. این وضعیت یک مشکل پزشکی جدی است و ممکن است سالانه هزاران نفر را تحت تاثیر قرار دهد. آمبولی ریه معمولاً توسط یک لخته خون با عنوان ترومبوز ایجاد می شود که در رگ خونی تشکیل شده می شکند و به ریه ها می رود. اما آیا می توان با رژیم غذایی بیماران آمبولی این افراد را درمان کرد و یا مانع از تشکیل لخته ها شد؟ برای پاسخ به این سوالات با ادامه این مقاله از ایده آل شو همراه ما باشید.

رژیم غذایی بیماران آمبولی

آمبولی در اثر شکسته شدن لخته ایجاد می شود. این لخته ها اغلب در قسمت پایین بدن و در نتیجه بیماری به نام ترومبوز ورید عمقی (DVT) منشاء می گیرند. در حالی که لخته شدن خون دلایل زیادی دارد، عادات سبک زندگی نیز ممکن است در ایجاد آن نقش داشته باشد. ممکن است تعجب کنید که آیا غذاهایی که می خورید می توانند به آمبولی ریه دامن بزنند یا به پیشگیری از آن کمک کنند.

آیا رژیم غذایی می تواند باعث آمبولی ریه شود؟

آمبولی ریه معمولاً توسط DVT ایجاد می‌شود. این وضعیت زمانی اتفاق می‌افتد که یک لخته خون در ورید عمقی معمولاً در ساق پا یا ران‌ها ایجاد شده و با حرکت به سمت ریه‌ها در نتیجه یک شریان ریوی مسدود ‌شود. حباب های هوا، تومورها و سایر مواد زائد نیز ممکن است شریان های ریوی را مسدود کنند، اگرچه این علل شیوع کمتری دارند.

عوامل خطر

عوامل خطر برای DVT که در رژیم غذایی بیماران آمبولی باید به آن توجه شود می تواند شامل موارد زیر گردد:

  • عدم تحرک بدنی، به خصوص بی حرکت ماندن برای دوره های بسیار طولانی یکباره
  • سنین بالا
  • بارداری و زایمان
  • بیماری های قلبی یا ریوی
  • ژنتیک
  • برخی داروها مانند قرص های ضد بارداری
  • شکستگی لگن یا پا
  • آسیب یا جراحی وریدها
  • برخی از سرطان ها
  • بیماری التهابی روده
  • اختلالات غدد درون ریز مانند دیابت و سندرم تخمدان پلی کیستیک

تا به امروز، تحقیقات کمی وجود دارد که نشان دهد رژیم غذایی در ایجاد آمبولی ریوی یا لخته شدن خون نقش دارد. اگرچه برخی شرایط که ممکن است با رژیم غذایی مرتبط باشند، مانند بیماری قلبی، با افزایش خطر ابتلا به آمبولی در ارتباط هستند.

در یک مطالعه سال ۲۰۲۰، محققان افراد دارای استعداد ژنتیکی برای ترومبوآمبولی وریدی (لخته‌های خونی که می‌توانند منجر به DVT یا آمبولی ریوی شوند) را ارزیابی کردند. آنها دریافتند که داشتن شاخص توده بدنی (BMI) کمتر از ۲۵ با ۴۵ درصد کمتر خطر لخته شدن خون در مقایسه با داشتن BMI 30 یا بیشتر مرتبط است. علاوه بر این، افرادی که ۱ تا ۳ بار در هفته ورزش می‌کردند، در مقایسه با افرادی که اصلاً ورزش نمی‌کردند، ۲۸ درصد خطر کمتری داشتند. جالب توجه است، نویسندگان دریافتند که رژیم غذایی با افزایش خطر لخته شدن خون مرتبط نیست.

اگرچه به نظر نمی رسد رژیم غذایی نقش مستقیمی بازی کند، اما فعالیت بدنی کافی این نقش را ایفا می کند.

علاوه بر این، مصرف یک رژیم غذایی سالم با غذاهای فرآوری شده کم با کاهش وزن بدن مرتبط است که ممکن است به کاهش خطر لخته شدن خون و DVT کمک کند.

پیشنهاد مطالعه: بایدها و نبایدهای رژیم غذایی بیماران فشار ریه

آیا برخی غذاها خطر آمبولی ریه را کاهش می دهند؟

برخی از داده ها نشان می دهد که رژیم غذایی غنی از آنتی اکسیدان ها ممکن است احتمال لخته شدن خون را کاهش دهد که در نتیجه می تواند از آمبولی ریه جلوگیری کند. علاوه بر این، مصرف بیشتر سبزیجات و میوه با خطر کمتر آمبولی ریوی مرتبط است.

این غذاها همگی سرشار از آنتی اکسیدان ها یعنی ترکیباتی هستند که به کاهش التهاب در بدن کمک می کنند.

مطالعه سال ۲۰۲۱ همچنین ارتباط بین مصرف سرخ کردنی ها و خطر بیشتر آمبولی ریه را نشان داد. اگرچه محققان برای اثبات این دلایل نیاز به تحقیقات بیشتری دارند، اما نشان می‌دهند که رژیم غذایی سرشار از نمک و چربی به ویژه چربی ترانس ممکن است در ایجاد آمبولی ریه نقش داشته باشد بنابراین در رژیم غذایی بیماران آمبولی باید محدودیت هایی نسبت به آن اعمال شود.

یک بررسی سال ۲۰۲۰ نشان داد که رژیم غذایی غنی از آنتی اکسیدان ها، مانند رژیم مدیترانه ای، ممکن است اثرات ضد التهابی، ضد لختگی و ضد پلاکتی داشته باشد که ممکن است باعث کاهش تجمع پلاک در رگ های خونی شود.

غذاهای سرشار از آنتی اکسیدان ها و پلی فنول ها عبارتند از میوه ها، سبزیجات، روغن زیتون، مغزها، دانه ها، ماهی، کاکائو و شراب قرمز. با این حال، محققان به وضوح نشان داده اند که هیچ غذا یا ماده مغذی نشان داده نشده است که به طور جداگانه خطر لخته شدن خون را کاهش دهد و به آزمایشات بالینی با کیفیت بالاتری نیاز است.

در حال حاضر، به نظر می رسد که یک رژیم غذایی غنی از آنتی اکسیدان ممکن است نقش جزئی در کاهش خطر لخته شدن خون داشته باشد، اما نمی توان آن را به عنوان یک روش پیشگیری یا درمان توصیه کرد.

پیشنهاد مطالعه: لیستی کامل از بهترین مواد رقیق کننده خون در رژیم غذایی

ویتامین K

ویتامین K می تواند اثربخشی وارفارین را کاهش دهد، دارویی که معمولاً برای بیمارانی که از آمبولی ریه بهبود می یابند تجویز می شود. با این حال، اگر وارفارین مصرف می کنید، نباید ویتامین K را به طور کامل از رژیم غذایی خود حذف کنید، زیرا می تواند منجر به خونریزی یا لخته شدن خون شود. مرکز پزشکی دانشگاه پیتسبورگ توصیه می کند که مصرف مداوم ویتامین K را حفظ کنید. غذاهای سرشار از ویتامین K عبارتند از کلم پیچ، کلم بروکلی، سبزیجات سبز برگ و محصولات سویا.

پیشگیری از آمبولی ریه با رژیم غذایی

علاوه بر مصرف یک رژیم غذایی مغذی، عادات سبک زندگی دیگری وجود دارد که ممکن است خطر آمبولی ریه را کاهش دهد، از جمله:

  1. فعالیت بدنی: فعالیت بدنی به افزایش جریان خون در اندام تحتانی کمک می کند و می تواند به شما در حفظ وزن متوسط کمک کند.
  2. حفظ وزن متوسط: وزن اضافی ممکن است به اندام تحتانی شما فشار وارد کند و خطر DVT و آمبولی ریه را افزایش دهد.
  3. اجتناب از نشستن برای مدت طولانی: نشستن طولانی مدت، مانند کار کردن پشت میز یا نشستن در هواپیما، می تواند خطر DVT را افزایش دهد. در حالت ایده آل، سعی کنید هر ساعت یا بیشتر از جای خود بلند شوید و پاهای خود را اغلب تکان دهید. می توانید با انجام تکان های مچ پا (به طور متناوب پای خود را از بدن خود و سپس به سمت ساق پا تکان دهید) گردش خون در پاهای خود را در حالت نشسته افزایش دهید.
  4. ترک سیگار: سیگار خطر لخته شدن خون، DVT و آمبولی ریه را افزایش می دهد.
  5. هیدراته ماندن: نوشیدن آب کافی به جریان خون سالم کمک می کند و ممکن است خطر DVT را کاهش دهد.
  6. پوشیدن جوراب های فشاری: جوراب های فشاری به افزایش جریان خون در اندام تحتانی شما کمک می کنند. اگر در معرض خطر DVT هستید، یک متخصص قلب ممکن است توصیه کند که آنها را در خانه و یا در حین فعالیت بدنی بپوشید.

اگر در معرض خطر DVT یا آمبولی ریه قرار دارید یا آن را در گذشته تجربه کرده‌اید، مهم است که از نزدیک با یک پزشک در این باره صحبت نمایید. آنها ممکن است درمان های اضافی مانند دارو را برای کمک به کاهش خطر توصیه کنند.

غذاهای ممنوعه در رژیم غذایی بیماران آمبولی

در حال حاضر، هیچ مدرکی مبنی بر اینکه غذایی باعث لخته شدن خون شود وجود ندارد. با این حال، بهتر است مصرف غذاهای فوق فرآوری شده پر کالری، چربی، قند و نمک را محدود کنید، زیرا این غذاها می توانند خطر بیماری قلبی و افزایش وزن را افزایش دهند.

  • محصولات زغال اخته مانند آبمیوه می توانند قدرت وارفارین را افزایش دهند که می تواند منجر به مشکلات خونریزی شود. اگر مبتلا به آمبولی ریه هستید و وارفارین برای شما تجویز شده، باید از مصرف و نوشیدن آب کرن بری خودداری کنید.
  • الکل همچنین می تواند اثر وارفارین را افزایش دهد و نباید هنگام مصرف داروهای ضد انعقاد مصرف شود.
  • توصیه می شود بیماران آمبولی ریه باید از مصرف شیرین بیان اجتناب کنند زیرا ممکن است اثر وارفارین را کاهش داده و منجر به لخته شدن خون شود.

اگر مبتلا به لخته خون هستید، مهم است که در مورد تغییراتی که می خواهید در رژیم غذایی خود ایجاد کنید با یک متخصص تغذیه صحبت کنید. برخی از غذاها ممکن است با داروهای تجویزی تداخل داشته باشند.

چگونه آمبولی ریه را به طور طبیعی حل کنیم؟

آنچه که باید در رژیم غذایی بیماران آمبولی به آن توجه کنید این است که شما نباید سعی کنید به تنهایی آمبولی ریه را برطرف کنید. اگر فکر می کنید علائم آمبولی ریه را تجربه می کنید، فوراً به اورژانس مراجعه کنید چرا که این وضعیت ممکن است کشنده باشد.

منبع

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی خود، کد رهگیری را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید.
© همیارسیستم