دریافت رژیم لاغری آنلاین

اصلاح سبک زندگی برای پیشگیری از پیشرفت پره دیابت

امیر

افراد پره دیابت در صورت عدم استفاده از استراتژی های تغییر سبک زندگی در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ و بیماری های قلبی-عروقی هستند.

پره دیابت چیست؟

دیابت ملیتوس شامل گروهی از بیماری هاست که در آن ها غلظت گلوکز خون در اثر نقصان در ترشح انسولین، عمل انسولین یا هردو افزایش می یابد. به دلیل کمبود در انسولین افزایش قند خون یا هایپرگلیسمی اتفاق می افتد. انسولین برای استفاده و ذخیره کربوهیدرات، پروتئین و چربی موجود در غذا که توسط افراد استفاده می شود در بدن ضروری می باشد. استفاده از تغذیه درمانی پزشکی به منظور پیشگیری و درمان دیابت تاثیر بالقوه بسیار قوی در کاهش هزینه های درمانی دیابت ملیتوس دارد. طی بررسی های انجام شده در سال ۲۰۰۷، دیابت در حدود ۲۳/۶ میلیون آمریکایی دیده شده است. نگرانی عمده این است که گزارش می شود بیش از ۵۷ میلیون نفر از بزرگسالان مبتلا به پره دیابت یا حالت پیش از دیابت می باشند. در واقع پره دیابت به افرادی گفته می شود که قند خون دوساعت پس از صرف غذا ۱۹۹-۱۴۰ میلی گرم سر دسی لیتر و قند خون ناشتای پلاسمای آن بین ۱۲۵-۱۱۰ میلی گرم بر دسی لیتر است.

 پره دیابتیک در بارداری

برای پیشرفت نکردن پره دیابت چه کنیم؟

علی رغم بیماری های دیگر تغییرات سبک زندگی و انتخاب صحیح و سالم غذایی به همراه فعالیت فیزیکی دارای نقش بسیار مهمی در پیشگیری و درمان دیابت می باشد مطالعات بیانگر نقش تغییرات سبک زندگی در کاهش ۶۷-۲۹ درصدی برای ابتلا به دیابت نوع ۲ می باشند. بروز دیابت نوع ۲ قویا با فاکتور های سبک زندگی در ازتباط است که قابل پیشگیری می باشد. به عنوان مثال فعالیت فیزیکی در حدود ۱۵۰ دقیقه در هفته و کاهش وزن متوسط در حدود ۵ تا ۱۰ درصد وزن بدن به همراه مشاوره و حمایت مداوم منجر به کاهش ۵۸ درصد ابتلا به دیابت نوع ۲ می شود. زیرا چاقی و زمان طولانی ابتلا به چاقی یک عامل خطر عمده برای ابتلا به دیابت نوع ۲ می باشد. تجمع چربی بخصوص در بافت ها و جریان یافتن آن ها به سمت کبد و متعاقبا کاهش بیش‌تری در حساسیت به انسولین در سطح سلول و تخریب ترشح انسولین به مقدار کافی و افزایش تولید کبدی قند می گردد. به همین علت رژیم بیماران قندی و چربی بالا باعث کاهش وزن حتی به مقدار اندک شده که منجر به تغییرات قند خون و نزدیک شدن آن به سطح نرمال می گردد.

نقش ورزش در افراد پره دیابت

یک از مهمترین مسائل در مورد افراد پره دیابت در کنار تغذیه درمانی پزشکی، تغییرات سبک زندگی مانند فعالیت بدنی منظم می باشد. فعالیت بدنی برای پیشگیری از کسب وزن و یا القای کاهش وزن برای عملکرد صحیح دستگاه قلبی-عروقی و کاهش خطر دیابت نوع ۲ توصیه می شوند فعالیت هوازی متوسط به میزان حداقل ۳۰ دقیقه و ۵ روز در هفته (۱۵۰ دقیقه در هفته) یا فعالیت های شدیدتر هوازی به میزان ۲۰ دقیقه حداقل ۳ بار در هفته (۹۰ دقیقه در هفته) و یا فعالیت عضلانی قدرتی به میزان حداقل ۲ بار یا بیشتر در هفته توصیه می گردد. فعالیت فیزیکی مستقل از کاهش وزن منجر به بهبود حساسیت انسولین و در نتیجه کاهش قند خون می گردد.

 رژیم غذایی پره دیابت

تغذیه ی خود را تغییر دهید

هدف درمان پزشکی تغذیه ای در افراد پره دیابت ارتفاع انتخاب های غذایی که به کاهش وزن کمک کننده است می باشد. چراکه بدلیل نقش چاقی در مقاومت انسولین، کاهش وزن در این مورد هدف مهمی تلقی میگردد. بعلاوه مطالعات بیانگر ارتباط مقادیر بالاتر چربی رژیم غذایی مقاومت انسولین بیش تر می باشند به این معنا که هرچه مقدار چربی رژیم غذایی که فرد استفاده می کند بیش تر باشد در نتیجه باعث افزایش مقاومت به انسولین و در نهایت افزایش قند خون خواهد شد. از طرفی غلات کامل و فیبرها با کاهش خطر دیابت همراه می باشند. افزایش مصرف مواد غذایی حاوی غلات کامل منجر به بهبود حساسیت انسولینی و در نهایت کاهش قند خون مستقل از کاهش وزن می گردد.

افزایش دریافت فیبر نیز با بهبود حساسیت انسولینی و ترشح کافی انسولین برای غلبه به مقاومت انسولینی همراه می باشد.

رژیم های کم کربوهیدرات راهکار منطقی برای کاهش قند خون بوده اما غذاهایی که دارای کربوهیدرات می باشند مانند غلات کامل، سبزیجات و شیر نیز منبع غنی ویتامین ها، مواد معدنی، فیبر رژیمی و انرژی نیز می باشند و کربوهیدرات غذایی تنها شامل قندها و نشاسته ها نمی باشند. بنابراین مصرف این غذاها برای تمامی افراد از جمله افراد پره دیابت و حتی افراد دیابتی بسیار مهم و ضروری می باشد. به طوری که مصرف مواد غذایی حاوی ۳۰-۲۵ گرم فیبر قسمت مهمی از رژیم های غذایی محافظت کننده قلب و عروق در نظر گرفته می شود.

خواندن مقاله  باید و نبایدها در دیابت بارداری را به شما توصیه می کنیم.

مرکز تغذیه و رژیم درمانی کلینیک قلب دکتر نجفی | رژیم لاغری

پاسداران | گلستان ششم | پلاک ۴۱
☎️ ۰۲۱۷۸۱۳۵

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی خود، کد رهگیری را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید.
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر حسین چهارشنبه ۲۷ دی ۹۶( 6 سال پیش) مشاهده پرسش
    سلام وخسته نباشید
    من قبلآ بدنسازی کار میکردم اما الان بدلیل مشغله کاری نمی تونم برم باشگاه و درضمن وزنم در موقعی که باشگاه می رفتم ۷۵ بود اما الان خیلی وزن کم کردم وصبح ها حالت تهوع دارم اصلآ اشتها واسه غذا ندارم.ممنون میشم راهنمایی کنین وزن افزایش پیدا کنه.
    باتشکر
    1. تصویر کاربر مشاور ایده آل شو چهارشنبه ۲۷ دی ۹۶( 6 سال پیش)
  • تصویر کاربر Hadis دوشنبه ۱۸ دی ۹۶( 6 سال پیش) مشاهده پرسش
    با سلام و خسته نباشید خدمت شما
    من شانزده سالمه و قدم۱۶۵ هست و وزنم هم ۶۷ هست میخوام با ورزش یا تغدیه چربی های داخل رانمو از بین ببرم.
    میخواستم ببینم من چند کیلو اضافه وزن دارم
    وایا اصلا ورزش برای ازبین بردن چربی موثر است یاخیر؟
    1. تصویر کاربر مشاور ایده آل شو دوشنبه ۱۸ دی ۹۶( 6 سال پیش)
  • تصویر کاربر پیمان شنبه ۲ دی ۹۶( 6 سال پیش) مشاهده پرسش
    سلام من وزنم۸۰کیلوگرم و قدم۱۷۵هست میخواهم که به وزن ایده ال خود برسم میشود کمک کنید ممنون
    1. تصویر کاربر مشاور ایده آل شو شنبه ۲ دی ۹۶( 6 سال پیش)
درحال دریافت اطلاعات