دریافت رژیم لاغری آنلاین

برنامه هفتگی رژیم غذایی کبد چرب + لیست غذاهای بی‌خطر هر گرید

پرداختن به مسئله رژیم غذایی کبد چرب هرگز سرگرم کننده نیست و ممکن است تاثیرگذاری این تصمیمات هفته ها یا ماه ها به طول بینجامد. تشخیص بیماری کبد چرب یا هر آسیب کبدی، مستلزم تغییر رژیم غذایی و سبک زندگی برای کاهش سرعت پیشرفت بیماری است. مبتلایان به بیماری های کبد چرب می توانند از دستورالعمل های تایید شده توسط متخصص تغذیه برای کمک به مهار علائم و بازگرداندن کبد به حالت سالم بهره بگیرند. با ادامه این پست ایده آل شو همراه ما باشید.

کبد چرب چگونه ایجاد می شود؟

کبد چرب معمولاً نتیجه چندین سال رژیم غذایی نامناسب و سبک زندگی کم تحرک است، اما می تواند به دنبال شرایط دیگری مانند دیابت، کلسترول بالا، تری گلیسیرید بالا و فشار خون بالا ایجاد شود. رژیم غذایی کبد چرب با هدف از بین بردن چربی انباشته شده در ناحیه شکم و به منظور کاهش پیشرفت ذخیره چربی در کبد انجام می شود.

یکی از توصیه‌های اصلی برای خلاص شدن از شر چربی‌های ذخیره شده در کبد، کاهش وزن است. چنان چه قبلاً این کار را انجام داده‌ باشید، این بار از اهمیت ویژه ای برخوردار می شود. کاهش حداقل ۱۰ درصد از وزن بدن می تواند تولید آنزیم در کبد را افزایش داده و باعث از بین رفتن طبیعی برخی از چربی های ذخیره شده گردد.

برای کبد چرب چی نخوریم؟

غذاهایی که برای جلوگیری از تجمع چربی در کبد باید از مصرف آنها اجتناب کنید عبارتند از:

  • غذاهای حاوی چربی های اشباع شده: پنیر زرد، پنیر خامه ای، کشک، شکلات، کلوچه، کیک، کنسرو، سس، کره، نارگیل، مارگارین، پیتزا یا همبرگر
  • محصولات قندی، به ویژه محصولات فرآوری شده، مانند کلوچه ها و آب میوه ها
  • فست فود و غذاهای آماده
  • مشروبات الکلی
  • در برخی افراد، کبد چرب نیز می تواند باعث درد شکم شود. اگر این مورد در شما هم صدق می کند، باید از خوردن غذاهایی که تولید نفخ را تحریک می کنند، مانند لوبیا اجتناب کنید.
  • لبنیات پرچرب سرشار از چربی های اشباع شده و کلسترول هستند و در صورت مصرف می توانند باعث افزایش وزن شود. به همین دلیل در طول سم زدایی کبد بهتر است از مصرف آن اجتناب کنید.
  • یک رژیم غذایی کبد چرب گرید ۳ همچنین فاقد گلوتن است، که به طور بالقوه به معکوس کردن نارسایی کبدی در افراد مبتلا به بیماری کبد کمک می کند. از طرفی مصرف قند می تواند باعث افزایش قند خون شده و قند خون بالا می تواند منجر به افزایش سلول های چربی کبد شود. بنابراین از لیست غذاهای کبد چرب باید حذف شود.

برای کبد چرب چی بخوریم؟

در صورتی که رژیم غذایی چربی دارید، باید روزانه ۳ تا ۵ قسمت میوه و سبزیجات مصرف کنید. همچنین باید مصرف غذاهای غنی از فیبر مانند برنج سبوس دار، نان و پاستا را افزایش دهید.

سایر غذاهایی که مصرف آنها برای چربی کبد توصیه می شوند عبارتند از:

۱) جو دو سر

جو حاوی بتا گلوکان یا نوعی فیبر است که از اهمیت ویژه ای برای بهبود عملکرد کبد برخوردار است. مطالعات نشان داده اند که خوردن جو ممکن است کلسترول تام را تا ۵ درصد و کلسترول بد LDL را تا ۷ درصد کاهش دهد. جو دو سر همچنین برای مبارزه با التهاب و پیشرفت بیماری هایی مانند چاقی و دیابت مفید هستند. بهتر است به محتویات بسته بندی شده بلغور جو دو سر توجه کنید چرا که این مواد ممکن است دارای قندهای مازاد باشند.

۲) غذاهای سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳

به عنوان مثال ۱ قاشق غذاخوری روغن زیتون گرم نشده. البته بایستی توجه داشته باشید که کاهش مصرف کلی چربی مهم است. تنها انواع چربی هایی که می توان مصرف کرد، چربی های چند زنجیره غیراشباع، تک زنجیره غیراشباع و امگا ۳ هستند و حتی این موارد نیز باید در مقادیر کم مصرف شوند. چند نمونه از غذاهای دارای این نوع چربی عبارتند از: روغن زیتون، آجیل هایی مانند بادام زمینی، گردو، بادام و ماهی هایی مانند سالمون، قزل آلا، ساردین یا ماهی خال مخالی.

طبق تحقیقات مصرف ماهی های چرب مانند سالمون به کاهش پروتئین واکنشی C یا CRP کمک می کند. سطوح بالای CRP در خون نشانگر التهاب بوده و یکی دیگر از نشانگرهای کلیدی است که باید سعی کنید آن را کاهش دهید.

پیشنهاد مطالعه: چربی مورد نیاز در یک جیره غذایی برای افراد غیر ورزشکار و بدنسازان چقدر است؟

۳) میوه ها و سبزیجات

یک مطالعه نشان داد که خوردن غذاهای گیاهی مختلف می تواند در بهبود سلامت کبد و مبارزه با بیماری کبد چرب مفید باشد. علت این امر وجود ترکیباتی در آنها است که ارتباط نزدیکی با سلامت کبد دارند.

به عنوان مثال، آووکادو حاوی مقادیر زیادی چربی های تک زنجیره غیراشباع سالم است و تحقیقات نشان دهنده وجود مواد شیمیایی قوی در آنها بوده که ممکن است آسیب کبدی را کاهش دهند. برخی دیگر از سبزیجات پاکسازی کننده کبد عبارت اند از: چغندر، بروکلی، گریپ فروت، زردچوبه و سیب زمینی شیرین.

برنامه پیشنهادی رژیم غذایی کبد چرب

لیست غذایی کبد چرب

اگر بیماری چربی کبد برای شما تشخیص داده شده باشد، ممکن است پزشک شما با همکاری یک متخصص تغذیه یک لیست غذایی پیشنهاد دهد. شما می توانید از لیست غذاهای پیشنهادی هر وعده بدین منظور کمک بگیرید:

صبحانه

  • بلغور جو دوسر با ۲ قاشق چایخوری کره بادام زمینی + ۱ قاشق غذا خوری دانه چیا و ۱ فنجان ترکیبی از توت های مختلف + ۱ فنجان قهوه یا چای سبز
  • ۲ تکه نان گندم کامل + ۲ تکه پنیر سفید + ۱ فنجان عصاره میوه بدون قند
  • ۱ فنجان ماست بدون چربی + ۲/۱ فنجان غلات کامل + ۱ گلابی + ۲ برش نان تست غلات کامل + ۱ تکه پنیر سفید

ناهار

  • سالاد اسفناج با سرکه بالزامیک و سس روغن زیتون + مرغ کبابی + ۱ عدد سیب زمینی پخته کوچک + ۱ فنجان بروکلی پخته شده، هویج یا سبزیجات دیگر
  • ۹۰ گرم سینه مرغ کبابی + ½ فنجان برنج سبوس دار + ۱ فنجان سالاد تهیه شده با کاهو، هویج و ذرت، چاشنی شده با آب لیمو و روغن زیتون + ۱ میوه
  • ۱ فیله ماهی پهن با پوره کدو تنبل + ۱ فنجان سالاد چغندر با هویج آب پز چاشنی شده با آب لیمو و پونه کوهی + ۱ میوه

میان وعده

  • ۱ قاشق غذاخوری کره بادام زمینی روی سیب های ورقه شده یا ۲ قاشق غذاخوری هوموس با سبزیجات خام

شام

  • سالاد کوچک مخلوط لوبیا + یک تکه ماهی سالمون گریل شده + ۱ فنجان بروکلی پخته شده +۱ فنجان کینوا پخته شده + ۱ فنجان توت مخلوط
  • ۱ تورتیلا ذرت متوسط + ۹۰ گرم سینه بوقلمون + سالاد تهیه شده با گوجه فرنگی، کاهو و پیاز چاشنی شده با لیمو و یک قاشق غذاخوری روغن زیتون + ۱ میوه
  • سالاد مرغ ایتالیایی و گرانولا کره بادام زمینی
  • سوپ کدو تنبل و کوفته پستو

کلام آخر تغذیه بیماران کبد چرب

در صورتی که به عنوان یکی از بیماران کبد چرب با گریدهای متفاوت شناخته شده اید، سعی کنید به اندازه کافی مایعات مصرف کنید. می توانید با اضافه کردن مقدار اندکی عصاره لیمو به آب، از این طریق با کمک ویتامین ث کبد خود را پاکسازی کنید. شاید در ابتدای شروع رژیم غذایی به نظر کار دشواری را در پی داشته باشید اما با مداومت و عمل به توصیه کارشناسان تغذیه می توانید کبد خود را پاکسازی کنید.

منبع

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی خود، کد رهگیری را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید.
© همیارسیستم