دریافت رژیم لاغری آنلاین

رژیم غذایی قلب سالم: 8 گام غذایی و مهار بیماری های قلبی

اگر چه ممکن است شما بدانید که خوردن غذاهای خاص می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش دهد، اما معمولا تغییر عادت های غذایی دشوار است. ممکن است زیر کمربند خود، چربی انباشته شده از سالهای سال خوردن ناسالم را انباشته باشید. در اینجا هشت توصیه برای رژیم غذایی قلب سالم در اختیار شماست. هنگامی که بدانید چه غذاهایی برای خوردن مناسب است و چه غذاهایی باید محدود شود، به سوی یک رژیم غذایی قلب سالم در حرکت خواهید بود.

یک مشت بلوبری، اندازه کردن مواد غذایی

۱٫ اندازه وعده های خود را کنترل کنید

اینکه چقدر غذا می خورید همان قدر مهم است که چه غذایی می خورید. بیش از حد بشقاب خود را پر کردن و تا احساس سیری کامل غذا خوردن، منجر به دریافت کالری بیش از نیاز می شود. وعده‌های غذایی که در رستوران ها سرو می شوند اغلب بیش از نیاز هر کسی انرژی دارند.

از یک بشقاب یا کاسه کوچک برای کمک به کنترل وعده خود استفاده کنید. خوردن سهم‌های بزرگتر از غذاهای کم کالری و غنی از مواد مغذی مانند میوه ها و سبزیجات و سهم‌های کوچکتر غذاهای با کالری و سدیم بالا مانند غذاهای تصفیه شده، فرآوری شده یا فست فود ها، می تواند سلامت قلب شما را بهبود بخشد و در رژیم غذایی قلب سالم ما جای گیرد.

تعداد واحدهایی که می خورید را پیگیری کنید. تعداد توصیه شده از هر گروه غذایی ممکن است بسته به رژیم خاص یا دستورالعمل هایی که دنبال می کنید متفاوت باشد. اندازه سهم یک مقدار مشخصی از غذا است که توسط اندازه گیری های رایج مانند فنجان، اونس یا قطعه ها تعریف شده است. به عنوان مثال، یک سهم از ماکارونی حدود ۱/۳ تا ۱/۲ فنجان است. سهم گوشت، ماهی یا مرغ حدود ۲ تا ۳ اونس یا اندازه و ضخامت یک نوار کاست است. تعیین میزان مورد نیاز از هر سهم یک مهارت علمی است که میبایست توسط یک متخصص تغذیه برنامه ریزی شود.

۲٫ خوردن میوه و سبزیجات بیشتر

سبزیجات و میوه ها منبع خوبی از ویتامین ها و مواد معدنی هستند. همچنین سبزیجات و میوه ها کم کالری و غنی از فیبر رژیمی هستند. سبزیجات و میوه ها مانند سایر گیاهان یا غذاهای گیاهی حاوی مواد تشکیل دهنده ای هستند که می توانند به جلوگیری از بیماری های قلبی عروقی کمک کنند. خوردن میوه ها و سبزیجات بیشتر می تواند به کاهش مصرف غذاهای پرکالری مانند گوشت، پنیر و اسنک ها کمک کند.

قرار دادن سبزیجات و میوه ها در رژیم غذایی کار آسانی است. سبزیجات را بشورید و برای آماده کردن میان وعده‌های سریع در یخچال نگه دارید. میوه را جلوی چشم و در آشپزخانه نگه دارید تا به یاد داشته باشید از آن‌ها بخورید. دستور العمل هایی را انتخاب کنید که سبزیجات یا میوه ها را به عنوان مواد غذایی اصلی در رژیم شما بگنجاند.

غلات، رژیم غذایی قلب سالم

۳٫ دانه های کامل را انتخاب کنید

دانه های کامل منبع خوبی از فیبر و سایر مواد مغذی هستند که نقش مهمی در تنظیم فشار خون و سلامت قلب دارند. شما می توانید مقدار غلات کامل را در یک رژیم غذایی افزایش دهید تا جایگزینی ساده برای غلات تصفیه شده باشند.

محدود کردن چربی های ناسالم در رژیم غذایی قلب سالم

۴٫ محدود کردن چربی های ناسالم در رژیم غذایی قلب سالم

محدود کردن میزان چربی اشباع شده و ترانس یک گام مهم برای کاهش کلسترول خون شما و کاهش خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر است. سطح کلسترول خون بالا می تواند منجر به ایجاد پلاک ها در شریان ها شود که به نام آترواسکلروز شناخته می شود و می تواند خطر ابتلا به حمله قلبی و سکته را افزایش دهد. انجمن قلب آمریکا بیان میکند که میزان چربی های اشباع باید کمتر از ۶ درصد از کل انرژی روزانه باشد.

پیشنهاد مطالعه: لیستی کامل از بهترین رقیق کننده های خون در رژیم غذایی

شما می توانید با کم کردن چربی گوشت یا انتخاب گوشت لخم مقدار چربی اشباع را در رژیم غذایی خود کاهش دهید. همچنین می توانید کره، مارگارین و روغن حیوانی کمتری را هنگام پخت و پز اضافه کنید.

همچنین می توانید جایگزین های کم چربی را برای رژیم غذایی قلب سالم پیدا کنید. به عنوان مثال، سیب زمینی پخته شده خود را بدون سس یا با ماست کم چرب به جای کره میل کنید.

همچنین ممکن است لازم باشد برچسب های غذایی برخی کوکی ها، کیک ها، مواد غذایی یخ زده و آماده را بررسی کنید. بعضی از این مواد حتی با برچسب “کم چربی” ممکن است با روغن هایی حاوی چربی های ترانس ساخته شوند.

هنگامی که از روغن استفاده می کنید، روغن های تک غیر اشباع مانند روغن زیتون و روغن کانولا را انتخاب کنید. چربی های غیر اشباع، در برخی از ماهی ها، آووکادو، آجیل و دانه ها یافت می شوند همچنین انتخاب های خوبی برای رژیم غذایی قلب سالم هستند. جایگزینی چربی های اشباع شده با چربی‌های تک غیراشباع و چند غیراشباع، می‌تواند کلسترول خون شما را کاهش دهد. اما به هر حال اعتدال ضروری است. تمام انواع چربی‌ها کالری زیادی دارند.

گوشت بدون چربی، رژیم غذایی سالم

۵٫ منابع پروتئین کم چربی را انتخاب کنید

گوشت لخم، مرغ و ماهی، محصولات لبنی کم چرب و تخم مرغ بعضی از بهترین منابع پروتئین شما هستند. اما مراقب گزینه های انتخابی خود باشید. مثلا انتخاب شیر بدون چربی به جای شیر کامل و سینه مرغ بدون پوست به جای ران.

ماهی یکی دیگر از جایگزین های خوب برای گوشت های با چربی است. انواع خاصی از ماهی ها دارای اسیدهای چرب امگا ۳ هستند که می توانند تری گلیسیرید را کاهش دهند. شما بیشترین مقدار اسید چرب امگا ۳ را در ماهی های سرد آبی پیدا خواهید کرد، مانند ماهی سالمون، ماهی خال مخالی و شاه ماهی. منابع گیاهی امگا ۳ عبارتند از کتان، گردو، سویا و روغن کانولا.

همچنین حبوبات – لوبیا، نخود فرنگی و عدس – منابع خوبی از پروتئین هستند و حاوی چربی کم و بدون کلسترول هستند که آنها را جایگزین مناسبی برای گوشت می کند. جایگزینی پروتئین گیاهی با پروتئین حیوانی مصرف چربی و کلسترول را کاهش و میزان مصرف فیبر را افزایش می دهد.

کاهش سدیم در رژیم غذایی، برای سلامت قلب

۶٫ سدیم را در غذای خود کاهش دهید

خوردن مقدار زیادی سدیم می تواند به فشار خون بالا، به عنوان یک عامل خطر برای بیماری های قلبی عروقی کمک کند. کاهش سدیم بخش مهمی از رژیم غذایی قلب سالم است. انجمن قلب آمریکا توصیه می کند که: بزرگسالان سالم بیش از ۲۳۰۰ میلی گرم سدیم در روز مصرف نکنند (حدود یک قاشق چای خوری نمک)

اگر چه کاهش مقدار نمک اضافه شده به غذا در سفره و یا در حال پخت و پز گام اولیه‌ی خوبی است، اما بیشتر نمکی که شما می خورید از غذاهای کنسروی یا فرآوری شده و رستورانی وارد بدن می شود. خوردن غذاهای تازه و خانگی می‌تواند میزان نمک مصرفی شما را کاهش دهد. نمک دریا دارای اثرات مشابه نمک طبیعی است و بعضا چون به فلزات سنگین آلوده هستند و یا تصفیه نشده اند، آلودگی زیادی به همراه دارند. به جای نمک طعم دهنده های دیگری مثل لیمو ترش و سبزیجات عطر دار را به غذا اضافه کنید

منوی روزانه برای رژیم غذای قلب سالم

۷٫ برنامه پیش رو: ایجاد منوهای روزانه

شما می دانید چه غذاهایی در رژیم غذایی قلب سالم و رژیم غذایی شما وجود دارد و چه محدودیت هایی دارد. حالا وقت آن است که برنامه هایتان را به کار ببرید.

منوهای روزانه را با استفاده از شش استراتژی ذکر شده در بالا ایجاد کنید. هنگام انتخاب غذا برای هر وعده غذایی و میان وعده، بر سبزیجات، میوه ها و غلات کامل تأکید کنید. منابع پروتئینی کم چرب و چربی های سالم را انتخاب کنید و غذاهای شور را محدود کنید. اندازه سهم خود را کنترل کنید و انواع مختلفی از غذاها را برای گزینه های منو اضافه کنید. برای تهیه یک منوی غذایی مناسب حتما از متخصص تغذیه کمک بگیرید تا اطمینان حاصل کنید تمام مواد غذایی مورد نیاز بدن شما در رژیم غذایی وجود دارد.

استراحت دادن به رژیم غذایی قلب سالم

۸٫ به خودتان استراحت بدهید (صرفا برای افراد سالم)

در پیروی از این رژیم افراط نکنید. یک عدد شکلات یا تعدادی چیپس سیب زمینی رژیم غذایی قلب سالم را از بین نمی برد. اما اجازه ندهید که این غذاها وارد رژیم غذایی روزانه‌ی شما شوند و برنامه‌ی سالم خوردن خود را فراموش کنید. اگر بیش از حد معمول عادت های غذایی غلط دارید سعی کنید در مدت زمانی چند ماهه به سمت برنامه غذایی متعادل پیش بروید. مورد مهم این است که شما در اکثر مواقع غذاهای سالم را انتخاب کرده و میل کنید.

این هشت راهنمایی را در زندگی خود بکار ببندید و خواهید دید که لذت بردن  از خوردن و قلب سالم هر دو قابل انجام و لذت بخش است. با برنامه ریزی و چند جایگزینی ساده، می توانید با قلب خود رفتار بهتری داشته باشید.

به رژیم های غذایی خاص علاقه دارید؟ این مورد را از دست ندهید!

علی اسدی کارشناس تغذیه و بدنسازی مرکز پزشکی فوتبال | مرکز رژیم آنلاین و بدنسازی ایده آل شو

منبع مایو کلینیک

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی خود، کد رهگیری را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید.
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر رضا دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش) مشاهده پرسش
    با سلام.حدودا ۴-۵ماه است که از اسهال و دلپیچه رنج میبرم و طی ۳روز گذشته که دچار مسمومیت شدید شدم به شدت آن اضافه شده است.لطفا به بنده در باره برنامه غذایی برای درمان کمک فرمایید.با تشکر
    1. تصویر کاربر مشاور ایده آل شو دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش)
  • تصویر کاربر هاشمي دوشنبه ۶ فروردین ۹۷( 6 سال پیش) مشاهده پرسش
    خانمي 52 ساله هستم قرصهاي مربوط به بيماري دو قطبي شامل سديم والپروات و تگراتول و كلرديازپوكسايد و ترانكوپين و پرو پرانولول مصرف ميكنم. وزنم اخيرا خيلي پايين اومده و به حدود 40 كيلو رسيده قدم هم حدودا 159 سانتيمتره. آيا لاغري من ربطي به مصرف قرصها و دوره يائسگي من داره يانه ؟ و آيا اين روند نگران كننده هست ؟. لطفا راهنمايي بفرماييد.متشكرم.
    1. تصویر کاربر مشاور ایده آل شو دوشنبه ۶ فروردین ۹۷( 6 سال پیش)
      با سلام شما اول بايد براي كاهش وزن بررسي شويد و بعد از رد علل مهم مي تونه بيماريتون عامل كاهش وزن باشد.
  • تصویر کاربر تینارضایی پنجشنبه ۹ فروردین ۹۷( 6 سال پیش) مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر من 23سال دارم قدم174وزنم حدود 73 تقریبا اندام متناسبی دارم ولی بخاطر شرایط کاری زیاد میشینم پشت سیستم، و قبل از این موضوع هم باسنم تقریبا پهن بود الان یکم بیشتر شده .میخوام جلوگیری کنم از بیشتر شدنش و پایین تنه م رو خوش فرم کنم.تردمیل خریدم بهترین روش و برنامه برای استفاده ازش چیه
    1. تصویر کاربر مشاور ایده آل شو پنجشنبه ۹ فروردین ۹۷( 6 سال پیش)
  • تصویر کاربر سجاد دوشنبه ۲۱ اسفند ۹۶( 6 سال پیش) مشاهده پرسش
    با سلام خدمت شما.من ی ۴ ماه کراتین ۶۰۰۰هزار استفاده کردم واسه افزایش وزن و نتیجه گرفتم.والان کراتین رو کنار گزاشتم و متاسفانه هیچ وعده های غذاییم خیلی کمتر از سابق شده و حالت تهوع و سرگیجا همراهم شده.میشه بدونم چه جوری میشه درمانش کنم.باید بازم کراتین مصرف کنم؟ممنون
    1. تصویر کاربر مشاور ایده آل شو دوشنبه ۲۱ اسفند ۹۶( 6 سال پیش)
  • تصویر کاربر علی جمعه ۴ اسفند ۹۶( 6 سال پیش) مشاهده پرسش
    سلام علی هستم 15 سالمه . وزنم 55 کیلو و قدم حدودا 170 . وزنم نسبت به قدم خیلی پایینه و منم میخوام هرچه سریع تر وزن اضاف کنم میخواستم اگه میشه ی راهنمایی کنین که با استفاده از چه مواد غذایی و مکمل هایی میتونم سریع تر چاق بشم
    1. تصویر کاربر مشاور ایده آل شو جمعه ۴ اسفند ۹۶( 6 سال پیش)
  • تصویر کاربر مجيدقاسمي سه شنبه ۱ اسفند ۹۶( 6 سال پیش) مشاهده پرسش
    سلام وقتتون بخير من الان نزديك يك ماه باشگاه بدنسازي ميرم و يك برنامه رژيم غذايي براي چربي سوزي و كاهش وزن ميخاستم قد ١٧٢. وزن ٧٦. با تشكر
    1. تصویر کاربر مشاور ایده آل شو جمعه ۲۰ بهمن ۹۶( 6 سال پیش)
    2. تصویر کاربر مجيدقاسمي جمعه ۲۰ بهمن ۹۶( 6 سال پیش)
      با تشكر از پاسختون. ادرستون كجاست؟
    3. تصویر کاربر مشاور ایده آل شو سه شنبه ۱ اسفند ۹۶( 6 سال پیش)
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر الهام دوشنبه ۹ بهمن ۹۶( 6 سال پیش) مشاهده پرسش
    آیا قرص مخمر آبجو برای زیاد کردن اشتهای دختر ۱۶و نیم ساله ام که ۱۵۳ قد و ۳۸ کیلو وزن دارد موثر است و اشکالی ندارد؟
    و اگر بله چه مارکی را توصیه میفرمایید
    1. تصویر کاربر مشاور ایده آل شو دوشنبه ۹ بهمن ۹۶( 6 سال پیش)
  • تصویر کاربر وحید چهارشنبه ۲۷ دی ۹۶( 6 سال پیش) مشاهده پرسش
    سلام دکتر بنده 27 سالمه وزن 58 قد 171 به پزشک تغذیه مراجعه کردم یه آزمایشی همونجا ازم گرفت گفت مصرف گوشت و ماهیت کمه و برنامه ی غذایی خودمو پرسید همونو نوشت و یه چیزایی اضافه کرد و یک سری پودر نوشت یعنی یک سری مکمل ورزشی من میخوام بدونم شما برای کسی که اولین بار مراجعه میکنه برای چاق شدن چه تستهایی ازش میگیرید ایا مشکلات چاق نشدنش بررسی میکنید ایا ازمایشات خونی ازش میگیرید ایا اگه برنامه بدنسازی بخواد بهش میدید
    1. تصویر کاربر مشاور ایده آل شو چهارشنبه ۲۷ دی ۹۶( 6 سال پیش)
      با سلام ،براي بررسي علت لاغري بايد ابتدا يه سري معاينات و ازمايش توسط همكاران اندوكرينولوژيست انجام شود ،و بعد تصميم گرفته مي شود كه نياز به درمان دارويي دارد يا فقط بايد با رژيم ادامه دهد.
  • تصویر کاربر محمد یکشنبه ۵ آذر ۹۶( 6 سال پیش) مشاهده پرسش
    سلام و خسته نباشید
    من اضافه وزن دارم و قدم ۱۸۳ سانتیمتر و وزن ۱۱۰ کیلو دارم برنامه مناسب بدنسازی برای کاهش لازم دارم
    1. تصویر کاربر مشاور ایده آل شو یکشنبه ۵ آذر ۹۶( 6 سال پیش)
درحال دریافت اطلاعات